Gå til innhold

Oslo Fengsel - dokumentarserie på Tv2

Janzypants

Anbefalte innlegg

Bringebærsyltetøy skrev (23 minutter siden):

Så denne tråden og sjekket én episode. Den hvor en prøvde å ta livet sitt. 

Reagerte på et rart smil fra en av de ansatte. Smile i en slik situasjon? 

Smil kan komme i forkant eller fordi man forsøker å fortrenge andre følelser.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pippi Lotta skrev (23 minutter siden):

Har ikke sett episoden selv, men det høres ut som en veldig vanskelig situasjon å være i. Av og til smiler man selv om man ikke er glad eller har det moro. Så tror ikke man skal døme andres anskiltsutryk dør man har vært der selv. 

Duff skrev (9 minutter siden):

Smil kan komme i forkant eller fordi man forsøker å fortrenge andre følelser.

Eller være et tegn på at man ikke bryr seg. Man vet aldri. Spesielt hvis man ikke har sett episoden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for diskriminerende og nedsettende innlegg, samt kommentarer til denne. 

Christina82, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bringebærsyltetøy skrev (38 minutter siden):

Eller være et tegn på at man ikke bryr seg. Man vet aldri. Spesielt hvis man ikke har sett episoden...

Har sett episoden ja, svaret mitt blir fortsatt det samme. Følelser kan komme som mange utrykk og når ikke det passer å gråte så kan det komme smil i stede.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Maria skrev (På 2.7.2024 den 3.59):

tror vi har sett på ulike serier? 🫣 syns flere av dem virker kort-lunta og aggressive imot de innsatte. Særlig hu blonde hadde jeg klikka på hvis jeg var innsatt tror jeg.. 

enig  med deg, synes det var flere ansatte som var kort lunta 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nutz skrev (På 24.6.2024 den 17.19):

Jeg likte denne serien veldig godt, men det er jo åpenbart at dette er et system som ikke funker. At en mann som var sekunder fra å dø av selvmord blir satt alene på en glattcelle var drøyt.

Veldig åpenbart at det dr mye som ikke fungerer ja

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 6/24/2024 at 5:19 PM, Nutz said:

Jeg likte denne serien veldig godt, men det er jo åpenbart at dette er et system som ikke funker. At en mann som var sekunder fra å dø av selvmord blir satt alene på en glattcelle var drøyt.

Ressursmangel. De har ikke personal til å ha fastvakt i fengsel. Hos oss (akutt psykiatrisk) har vi kontinuerlig tilsyn på noen som er så suicidale, eller altså fastvakt. Men vi har ikke plass eller kapasitet til å ta i mot alle suicidale fra fengsel og. Vi har allerede overfylte avdelinger med for få plasser. Nå låner vi senger på andre avdelinger i psyk bygget. Og det er kun de som trenger behandlingen bare vi kan gi som kommer til oss. Vi har jo folk fra fengsel stadig, og noen som er dømt til tvungen psykisk helsevern, da pga behandling (tvangsmedisinering). 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (1 time siden):

sende dem på nav.no ? hehe😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Orly said:

Jeg er forsåvidt enig. Men jeg tenker at vi vet ikke hele historien til dette. Serien er jo laget for å sette søkelys på hvordan det er der, tross lite ressurser, tross pengemangel, tross alt...

Hvor mange ganger har den enkelte innsatt prøvd den samme greia. Hvor mange ganger skal man gå den samme runden, med den samme innsatte, før man lukter lunta liksom?

For eksempel dette med at de blir fratatt goder om man ikke oppfører seg. En ansatt blir tatt for narko, sorry du mister lufting som gode. Da kutter han seg på barberblad, så han kan få helsehjelp, og få kanskje noe beroligende av sykepleier. En ting er den 1. Gangen det skjer, men så skjer det en gang til, og en gang til, og en gang til.... Og når det har skjedd nok antall ganger, så vet den ansatte hva det går i, og derav ikke lenger har like lang lunte.

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes serien viser realitetene med utrolig dårlig bygningsmasse, som gir ugreie forhold for både ansatte og innsatte. Mange flotte mennesker som jobber der. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradegy skrev (På 5.7.2024 den 20.13):

Veldig karismatiske folk.

Ja, spesielt han Bosnieren... hehe (smelt)   🤩

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Maria skrev (På 2.7.2024 den 3.59):

tror vi har sett på ulike serier? 🫣 syns flere av dem virker kort-lunta og aggressive imot de innsatte. Særlig hu blonde hadde jeg klikka på hvis jeg var innsatt tror jeg.. 

Ja,det reagerte jeg også på.Hun virket som om hun hadde mye sinne i seg,og det projiseres tilbake fra den innsatte.Men likte han fra Balkan godt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anita666 skrev (2 timer siden):

Ja,det reagerte jeg også på.Hun virket som om hun hadde mye sinne i seg,og det projiseres tilbake fra den innsatte.Men likte han fra Balkan godt.

Hva het blondinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FruLine skrev (13 timer siden):

Hva het blondinen?

Jeanette,og dette vises tydelig i episode 8.Hvis en selv er så hissig,blir det fanget opp av den innsatte,og det vil låse kommunikasjonen.Greit at denne innsatte var irriterende,men en må være professionell som ansatt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de kun filmet fra fengslene for menn? Kvinnefengsel har lavere standard, så å kun filme menns fengsel gir ikke innblikk i hvor dårlig standarden kan være 

Endret av Supermennesket
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Anita666 skrev (10 timer siden):

Jeanette,og dette vises tydelig i episode 8.Hvis en selv er så hissig,blir det fanget opp av den innsatte,og det vil låse kommunikasjonen.Greit at denne innsatte var irriterende,men en må være professionell som ansatt uansett.

Fant henne på nettet, jobbet som vekter før ser jeg. 38år gammel.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermennesket skrev (10 timer siden):

Har de kun filmet fra fengslene for menn? Kvinnefengsel har lavere standard, så å kun filme menns fengsel gir ikke innblikk i hvor dårlig standarden kan være 

Thomas Seltzer hadde en minidokumentarserie (??) om mødre i fengsel. Den var veldig god syntes jeg, og poengterte nettopp at kvinnefengsel i Norge har langt lavere standar og tilbud til de innsatte enn i herrefengsler.

Link til NrK

Mener at det er Bredtveit i Oslo de besøker. I årene etter innspillingen hadde de et veldig grisete selvmord, og har ut over det fått mye kritikk både før og etter. Per i dag er halve fengselet stengt grunnet bygningsmessige utfordringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (På 24.6.2024 den 21.37):

Han ble satt der for hans egen sikkerhet. På glattcelle får han ikke skadet seg.

Hva mener du er alternativet gitt at psykiatrien ikke tar dem i mot og fengselet allerede er så underbemannet at det knalt er ressurser til å sørge for de mest grunnleggende behov? 

Skal 20 mann på en annen avdeling måtte vente timesvis på mat, dusj, frisk luft - eller skal man sette den ene personen som er en fare for seg selv på et sted han ikke kan skade seg?

Ta med i betraktningen at det tilfellet i serien ikke er den eneste innsatte med tung psykiatri der inne heller. Mange som trenger hjelp og altfor få hender til å hjelpe.

Han burde hatt konstant tilsyn. Det burde også kvinnen som kvelte seg med en snor ha hatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dude1996 skrev (12 timer siden):

Fontenehuset light.

Men spennende serie! 

Hva mener du med det? Skjer det så mye dramatisk på fontenehuset? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...