AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #1 Skrevet 6. juni 2024 Hei! Håper noen kan dele erfaring/kunnskap så jeg kan stille forberedt. Har fått et muntlig jobbtilbud fra et departement, stilling som førstekonsulent. Får tilsendt kontakt snarlig, så jeg vet ikke lønn enda. Tiltredelse blir medio august. Er medlem av Akademikerne, og siden forhandlingene er gått til tvungen lønnsnemnd så vet man lønnsvekst for i år før tidligst oktober. Det jeg lurer på er om man som nyansatt da går opp i lønn "med en gang" (altså får et prosentvis tillegg fra lønnen jeg skriver under på nå) og at dette etterbetales når man var utfallet i Rikslønnsnemnda? Eller er lønnen jeg signerer med gjeldene til neste års lønnsforhandlinger? For meg har dette litt og si for lønnsforhandlinger, for om jeg ikke får med årets oppgang så vil jeg jo "havne bakpå". Tar gjerne også imot tips til hvordan best forhandle lønn i staten. Takk for svar 🙂 Anonymkode: c14c5...e1b
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #2 Skrevet 6. juni 2024 Hadde du vært medlem av YS/LO stat (lønnstrinn) så hadde du fått årets oppgjør (dvs dersom det ikke forkastes i ny tariffavtale, hvem vet hvordan det går). Men lønnen du er tilbudt, under akad., er inklusive årets tillegg. Dvs at du må forhandle opp de eventuelle 5,2 % + mer. Det er dog vanskelig å forhandle på førstekonsulentnivå, pga det er så mange om beinet. Men - si at lønnsnivået ikke er helt som forventet ut fra din erfaring, kompetanse mv., og at du ser for deg noe i øvre ende av lønnsrammen. Spill også på lønnsoppgjøret i år. Forresten så er du ikke garantert prosentvis tillegg under akad. Man kan få 0kr i lønnsøkning på den avtalen. Dette pga alle midler fordeles lokalt. + Nyansatte prioriteres ikke. Anonymkode: 2c821...dfc
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #3 Skrevet 6. juni 2024 Ts her, Tusen takk for svar. Så dvs. i praksis at viss det ikke hadde blitt streik så hadde jeg fått et tilbud tatt i betrakting årets oppgjør? Glemte å si at jeg er "heldig i uhell" og ble innstillt som nummer 2, men nummer 1 takket nei. Det var bare oss to på innstillingen. Jeg har dermed et forhandlingskort der, men ønsker selvfølgelig å ivareta godt forhold med arbeidsgiver og ikke pushe for mye. Anonymkode: c14c5...e1b
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #4 Skrevet 6. juni 2024 Antageligvis. De tilbyr lønn etter snittlønn innenfor aktuell stillingskategori (som oftest). Når du får tilbudet så kan du forhøre deg om det er tatt høyde for årets oppgjør, ev forhøre deg med tillitsvalgt på arb. plassen hva som er medianlønn innenfor den stillingskategorien. Du kan naturligvis også forsøke å forhandle deg enda høyere, feks på bakgrunn av erfaring og kompetanse 😊 Anonymkode: 2c821...dfc
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #5 Skrevet 6. juni 2024 Be om mer enn det de har tilbudt, ved ansettelse er det en gylden anledning til å forhandle lønn. Du vil inn høyest mulig, da du som førstekonsulent er på en plan hvor du automatisk får 1,1 % økning i året, også som akademiker. Husk at du også har rett til å få vurdert lønna di innen ett år, denne bør du minne sjefen på. Da kan jo justere opp om du ser at lønnsoppgjøret i år gikk veldig bra for de som kunne være med i de lokale forhandlingene. Anonymkode: 0884b...93f 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #6 Skrevet 6. juni 2024 Har gjort lignende tabbe selv. Takket ja til ny stilling med høyere lønn og trodde jeg skulle bli med på neste lønnsoppgjør. Men så startet jeg etter en viss dato og fikk ikke det. Så da havnet jeg bak alle andre kollegaer. Ble ikke så lenge der. Anonymkode: 586de...0d5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #7 Skrevet 6. juni 2024 Nei, du vil ikke få noe etterbetalt i høst. Kun dem som er ansatt senest 1. mai 2024 får det. Mao må du forhandle inn 3,5-5% ekstra for å dekke opp for årets lønnsforhandlinger. Anonymkode: 75a0d...ec9
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #8 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hadde du vært medlem av YS/LO stat (lønnstrinn) så hadde du fått årets oppgjør (dvs dersom det ikke forkastes i ny tariffavtale, hvem vet hvordan det går). Men lønnen du er tilbudt, under akad., er inklusive årets tillegg. Dvs at du må forhandle opp de eventuelle 5,2 % + mer. Det er dog vanskelig å forhandle på førstekonsulentnivå, pga det er så mange om beinet. Men - si at lønnsnivået ikke er helt som forventet ut fra din erfaring, kompetanse mv., og at du ser for deg noe i øvre ende av lønnsrammen. Spill også på lønnsoppgjøret i år. Forresten så er du ikke garantert prosentvis tillegg under akad. Man kan få 0kr i lønnsøkning på den avtalen. Dette pga alle midler fordeles lokalt. + Nyansatte prioriteres ikke. Anonymkode: 2c821...dfc Ramma er 5,2%, men det er ikke det de ansatte får pga glidning og overheng trekkes fra. Ellers stemmer det at nyansatte ikke prioriteres, for de har nylig hatt mulighet til å forhandle lønn. Men er man ansatt etter 1. mai ville man ikke fått noe i LO/YS heller. Anonymkode: 75a0d...ec9 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #9 Skrevet 6. juni 2024 PS: Snakk med lokal tillitsvalgt før du skriver under. Anonymkode: 75a0d...ec9 1
Ab_naturals Skrevet 10. juni 2024 #10 Skrevet 10. juni 2024 Sentrale tillegg gjelder kun ansatte før første mai. Det som tildeles lokalt derimot kan det godt hende du får en del av, når det avgjøres til høsten. Noen påstår ovenfor at det kan gis null kroner på Akademikernes tariffavtale, da er det en merkelig lønnspolitikk fra ledelsens side isåfall - med mulige unntak for helt nyansatte eller folk som er under oppsigelse for å gå til en annen jobb. At nyansatte ofte ikke prioriteres betyr først og fremst at de ikke får ekstra individuelt tillegg utover det som man deler ut generelt eller som gruppetillegg. Dette er ikke så veldig urimelig med hensyn på at de har jobbet der kort tid, nylig hadde mulighet til å forhandle lønn ved tiltredelse samt har ny mulighet til å få justert lønnen sin innen tolv måneder etter paragraf 2.5.8. I ditt tilfelle vil du være en ekstra fersk nyansatt når forhandlingene tas til høsten, så da er det ikke garantert at du får et generelt tillegg heller. Men ingenting av dette hadde vært annerledes selv om det ikke ble streik, lokale forhandlinger er uansett ikke før til høsten og evnt sentrale oppgjør hadde ikke inkludert deg uansett pga dato 1.mai. Så det er viktig at du ber om mer lønn enn det som tilbys i kontrakten. Tro meg, du risikerer ingenting, det hatt aldri skjedd at arbeidsgiver trekker tilbudet fordi kandidaten ber om litt høyere lønn 😉 Ofte kommer de tilbake med noen titusen ekstra 🤞 lykke til! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå