AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #1 Skrevet 6. juni 2024 Jeg må mest sannsynlig ha planlagt keisersnitt og vil gjerne høre andres erfaringer med dette. Har litt vondt av å ikke få føde naturlig, så jeg vil gjerne ha litt fokus på de positive sidene ved keisersnitt, høre om gode erfaringer og slikt. Vet også at i tidligere tråder har det vært noen som virker å være veldig glade i å skremme folk fra keisersnitt ved å fortelle skrekkhistorier og nærmest shame mødre som av ulike årsaker må ha keisersnitt. Håper de det gjelder kan unnlate å poste her, og la dette være en positiv tråd. Anonymkode: fd6f0...4d3 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #2 Skrevet 6. juni 2024 Moren min hadde planlagt keisersnitt med lillebroren min og syntes det var helt flott 😊 Etter fødsel kom hun seg veldig raskt, faktisk raskere enn venninna som hadde født vaginalt. Fra før hadde hun en vaginal fødsel og et haste-keisersnitt bak seg, og hadde ønsket planlagt keisersnitt igjen om hun skulle ha flere barn. Anonymkode: d4733...a86
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #3 Skrevet 6. juni 2024 Jeg hadde planlagt keisersnitt med nummer to, og jeg tror det beste med det var at jeg var veldig uthvilt etter keisersnittet. Hadde ikke brukt mange timer i fødsel. Så jeg hentet meg fort inn og var raskt på beina. Anonymkode: 39511...75f
Teddi Skrevet 6. juni 2024 #4 Skrevet 6. juni 2024 Jeg hadde nylig planlagt KS for andre gang, og jeg sitter igjen med en positiv opplevelse. Var litt nerver da vi kom inn på operasjonssalen, men etter kort tid var jeg rolig og spent. Jeg kan beskrive det som å borre hos tannlegen - man kjenner alt, men helt uten smerter. Veldig spesielt! Babyen skrek med en gang, og alt gikk bra. Jeg hadde ingen store smerter etterpå, men er klart det er litt ubehagelig med et svært sår på magen. Man blir nok litt ekstra sliten fordi kroppen bruker mer energi på å lappe seg sammen igjen, men det går relativt raskt over. Kosen og jobben med baby er uansett hovedfokuset.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #5 Skrevet 6. juni 2024 Etter et haste KS og en vaginal fødsel hadde jeg planlagt KS med tredje. Er ikke tvil om hva jeg hadde valgt hvis jeg skulle fått en fjerde. Planlagt KS er helt fantastisk. Du er så mye mer tilstede, du kan starte alt med en ro og jeg personlig kom meg mye mye fortere etter planlagt KS, var oppe og fratet rundt timer senere. I tiden etter var det ingen smerter ut over hva et par Paracet fikset, det eneste tungvinte var å ikke kunne løfte tyngre enn sin egen baby i ukene etter, men det gikk helt fint. Anonymkode: 167ac...936
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #6 Skrevet 6. juni 2024 Var en veldig fin opplevelse 😊 Mannen var med inn, babyen ble tatt ut i rolige omgivelser og alt gikk egentlig ganske kjapt fra vi kom inn på operasjonssalen. Jeg kjente ikke at de satte spinalbedøvelsen.. Fikk babyen på brystet litt før de kledde på og ga barnet til far. Jeg la ikke merke til at de sydde meg igjen osv, fordi jeg var så opptatt med babyen og hadde nok en del adrenalin i kroppen. Ble trillet opp på overvåking, baby og far var med hele tiden😊 Etter et par timer der ble vi flyttet til barsel. Jeg var ute av sengen ganske kjapt, selvom jeg hadde smerter så hjalp det veldig å komme seg på beina å bevege seg rolig. Far var der med oss hele tiden, vi dro hjem etter 5 dager. Eneste jeg angret på var at vi ikke tilrettela litt mer hjemme i forkant. Å løfte baby opp og ned fra sprinkelseng var ikke så greit, hadde nok valgt bedside om jeg visste bedre 😅 Anonymkode: 10fa2...202
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #7 Skrevet 6. juni 2024 Har hatt 2 vaginale fødsler og 2 planlagt keisersnitt. Kjempe fin opplevelse med begge deler. Ved planlagt KS møtte jeg opp om morningen, hadde en samtale med lege og anestesi før jeg ble klargjort og trillet inn. Var rolig og fin atmosfære. Ingenting skummelt eller ubehagelig. De forklarte grundig alt de skulle gjøre og gjorde underveis - viste alltid hva som foregikk. Fikk baby på brystet med en gang. Var på beina kort tid etter vi kom på barsel. Hadde tilrettelagt litt hjemme i forkant, så hjemme gikk det fint. Kjente jo noe smerte, men ikke noe mer enn etter en vaginalfødsel - bare annerledes. Det med bæring og å reise seg var litt tungt og lett å glemme, men det gikk veldig fint. Skal ha mitt siste barn og planlagt KS til høsten igjen. Anonymkode: 8e348...62c
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #8 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg må mest sannsynlig ha planlagt keisersnitt og vil gjerne høre andres erfaringer med dette. Har litt vondt av å ikke få føde naturlig, så jeg vil gjerne ha litt fokus på de positive sidene ved keisersnitt, høre om gode erfaringer og slikt. Vet også at i tidligere tråder har det vært noen som virker å være veldig glade i å skremme folk fra keisersnitt ved å fortelle skrekkhistorier og nærmest shame mødre som av ulike årsaker må ha keisersnitt. Håper de det gjelder kan unnlate å poste her, og la dette være en positiv tråd. Anonymkode: fd6f0...4d3 Har hatt to vaginale og et planlagt keisersnitt (imellom de vaginale) Begge deler har vært fine opplevelser. Alt gikk veldig fort, fra de satt bedøvelse og til barnet var ute. Og hele tiden en rolig og trygg atmosfære. Jeg var våken og kjente at de holdt på, men det gjorde ikke vondt. Jeg fikk hilse på barnet før de undersøkte barnet mens jeg ble sydd. Hørte barnet gråt mens jeg lå der, og jeg ble helt tatt av hormonene og jeg begynte å stortute. Gledestårer da. Det som var litt kjipt var at jeg lå veldig lenge på overvåkningen (måtte mase til slutt) og verket etter å se barnet som da var på føden med far. Tiden gikk så sakte... Men den følelsen når jeg endelig ble trillet opp på føden og far kommer trillende med barnet da vi skulle på barsel...helt nydelig. Ellers var jeg i fin form. Litt smerter, men fikk smertestillende. Blødde gjennom bandasjen et par ganger. Var kjapt oppe å gikk, det må man også for å unngå blodpropp. Det gikk også veldig greit etter hjemkomst. Ømt i starten, men var ikke spesielt smertepåvirket. Masse lykke til! Anonymkode: eda95...5ef
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #9 Skrevet 6. juni 2024 HI her, tusen takk for svar alle ❤️ Det gjør så utrolig godt å lese om de fine opplevelsene deres 🥰 Spørsmål, hvis dere føler for å dele: Hvor mye får man ha baby hos seg etterpå? (Gitt at det ikke er noen akutt situasjon for mor eller baby, så klart) Får man ha baby med seg hele veien, eller må man vente alene til bedøvelsen har gått ut? Anonymkode: fd6f0...4d3 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #10 Skrevet 6. juni 2024 Jeg hadde planlagt keisersnitt med første og hadde en kjempe positiv opplevelse. vi møtte opp dagen før for å bli skrevet inn og fikk møte leger, jordmor, sykepleier og fysioterapeut. På selve dagen var alt rolig og fint. Vi møtte opp om morgenen. Byttet til sykehusklær og ble trillet inn. Spinalbedøvelsen kjente jeg ikke at de satt inn og alle var så fine. Pappaen kom inn rett før operasjonen startet. Babyen kom ut og skrek med en gang. Jeg fikk se han litt før han ble trillet bort mens jeg ble sydd igjen. Om du får ha baby med deg på oppvåkningen/overvåkningen er ulikt fra ulike sykehus. Jeg fikk ikke det, men pappaen kom ned med han etter hvert en liten stund før de måtte gå igjen. for min del hadde jeg veldig lite smerte etterpå og trengte ikke noe sterke medisiner for smertene. Var oppe og gikk og stellet babyen fint selv. Dette vil variere fra person til person. min opplevelse var helt super. Dersom jeg skulle hatt nummer tre ville jeg ha valgt PKS igjen. Anonymkode: db075...748
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #11 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): HI her, tusen takk for svar alle ❤️ Det gjør så utrolig godt å lese om de fine opplevelsene deres 🥰 Spørsmål, hvis dere føler for å dele: Hvor mye får man ha baby hos seg etterpå? (Gitt at det ikke er noen akutt situasjon for mor eller baby, så klart) Får man ha baby med seg hele veien, eller må man vente alene til bedøvelsen har gått ut? Anonymkode: fd6f0...4d3 Jeg har jo skrevet om det, at jeg var uten baby på overvåkningen. Jeg lå jo sammen med flere andre som hadde vært gjennom en operasjon. Anonymkode: eda95...5ef
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #12 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): HI her, tusen takk for svar alle ❤️ Det gjør så utrolig godt å lese om de fine opplevelsene deres 🥰 Spørsmål, hvis dere føler for å dele: Hvor mye får man ha baby hos seg etterpå? (Gitt at det ikke er noen akutt situasjon for mor eller baby, så klart) Får man ha baby med seg hele veien, eller må man vente alene til bedøvelsen har gått ut? Anonymkode: fd6f0...4d3 Jeg fikk ha baby på brystet i ca 20-30 min rett etter de hentet ut, fikk ikke ha baby med på oppvåkning, men låg ikke der særlig lenge - far hadde baby mens jeg var der. Etter jeg kom på barsel hadde jeg begge gangene baby hos meg hele tiden. De såg gjerne til baby mens jeg dusjet eller lignende, men i utgangspunktet så var baby hos meg hele tiden. Anonymkode: 8e348...62c
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #13 Skrevet 6. juni 2024 Ønsker ikke å kuppe tråden, TS, men jeg lurer på om noen kan fortelle om ammeerfaring etter et planlagt keisersnitt? ☺️ Anonymkode: 3b7db...11a
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #14 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ønsker ikke å kuppe tråden, TS, men jeg lurer på om noen kan fortelle om ammeerfaring etter et planlagt keisersnitt? ☺️ Anonymkode: 3b7db...11a Ammet som normalt - melken har brukt ett par dager ekstra på å komme skikkelig i gang, men ellers gått fint. Hatt lite melk og lav produksjon med alle - uavhengig av KS eller vaginal fødsel. Så kun ammet de første 6-8 ukene. Anonymkode: 8e348...62c 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #15 Skrevet 6. juni 2024 Jeg var i din situasjon, TS, ville gjerne føde vaginalt, men det tryggeste for babyen og meg var et planlagt keisersnitt. Det gikk helt fint! Ble SÅ godt ivaretatt av teamet - en gjeng damer som alle var helt rå på sine respektive felt. Jeg er så glad for at datteren min kom til verden med den energien rundt seg! Verken jeg eller kirurgen likte musikken som spilte på radioen, noen spurte hva jeg ville høre på, og satte på en spilleliste basert på det. De var veldig grundige med bedøvelsen og sånn, ville forsikre seg om at jeg ikke kjente mer enn jeg skulle. Det gikk helt fint. Noen komplikasjoner under veis, men ikke verre enn at vi kan le av alt det rare jeg sa på grunn av de smertestillende medisinene jeg fikk. Babyen ble dermed tatt hånd om av personell en liten stund fordi operasjonsteamet trengte at mannen min fokuserte på meg da han kjenner meg best og de vurderte å legge meg i narkose et øyeblikk. Jeg deler dette fordi vi har snakket mye om det i ettertid at selv om mannen min syntes det var litt ubehagelig at ting ikke gikk helt etter planen, så var han aldri redd. De var så flinke til å ta vare på ham også, og det synes jeg det er fint å vite til en mulig annen gang Det var en sånn deilig følelse av at dette er en vanlig dag på jobben for dem, de har gjort det hundre ganger før, men samtidig fikk de det til å føles helt spesielt for oss. I ettertid var de rause med smertestillende, og stingene var ute etter en uke. Som forberedelser vil jeg anbefale å trene litt på å få kontakt med kjernemuskulaturen din om du ikke har gjort det spesifikt før. Noen yogatimer i bunnen gjorde det enklere for meg å forstå hvordan jeg best kunne reise meg og komme meg ut av sengen og sånn mtp snittet. Blir bra dette her! Masse lykke til Anonymkode: 10622...827
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #16 Skrevet 6. juni 2024 Jeg har hatt to planlagte keisersnitt som gikk helt fint. Ikke førstevalget mitt, men når alternativet er død eller alvorlig skade for meg og/eller barnet, så er det ikke så mye spørsmål, egentlig. Anonymkode: 46f8a...ade
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #17 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ønsker ikke å kuppe tråden, TS, men jeg lurer på om noen kan fortelle om ammeerfaring etter et planlagt keisersnitt? ☺️ Anonymkode: 3b7db...11a Jordmor sa det tok en ekstra dag før melken kommer ved keisersnitt pga større påkjenning for kroppen. Pass på å få god ammeveiledning, og hjelp til å legge til barnet ofte hvis du ikke er mobil. For noen fungerer det for eksempel fint å amme liggende, som kan være fint etter ks, men det funker ikke for meg. Jeg har tatt tre ks. Ammet en til 15 mnd, en delammet til 8 uker (ammingen kræsjet helt), og en til 23 mnd. Anonymkode: 46f8a...ade 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #18 Skrevet 6. juni 2024 Jeg hadde et veldig fint planlagt ks. Fikk tid tidlig på morgenen jeg møtte opp, og operasjonsteamet var hyggelige og rolige. Tok vel en halvtime/ tre kvarter før jeg var ferdig❤️ Anonymkode: 5c574...2e2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #19 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): HI her, tusen takk for svar alle ❤️ Det gjør så utrolig godt å lese om de fine opplevelsene deres 🥰 Spørsmål, hvis dere føler for å dele: Hvor mye får man ha baby hos seg etterpå? (Gitt at det ikke er noen akutt situasjon for mor eller baby, så klart) Får man ha baby med seg hele veien, eller må man vente alene til bedøvelsen har gått ut? Anonymkode: fd6f0...4d3 Etter operasjon ble jeg trillet til et overvåkningsrom to timer eller noe, Anonymkode: 5c574...2e2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #20 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Etter operasjon ble jeg trillet til et overvåkningsrom to timer eller noe, Anonymkode: 5c574...2e2 Der jeg fikk medisiner. Så ble jeg trillet ned til far og baby Anonymkode: 5c574...2e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå