Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et kjøretøylån hvor det gjenstår nå ca 85.000kr. Lånet har en rente på 11%. Jeg har en visjon om å bli kvitt dette lånet snarest mulig, men har ikke supergod økonomi så det er ikke mye jeg får betalt inn ekstra hver mnd. Ca en tusenlapp pleier jeg betale inn ekstra. Har også satt inn alle «ekstra» penger jeg har fått siste året (helligdagstillegg, gaver etc). Lurer nå på om jeg skulle satt huslånet på avdragsfrihet en liten stund og brukt de pengene på dette dumme tullelånet? :) På huset gjenstår ca 2 mill og renta er 5,6% om det spiller noen rolle. Jeg har fått for meg at dette kjøretøylånet er min fiende, og vil ha det bort 😂 Det irriterer meg litt. Kanskje fordi det var et dårlig valg å ta det i utgangspunktet, men slik ble det nå en gang. 

Hva tenker dere som har litt peiling på sånt?

Anonymkode: dd37d...528

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du studielån så kan du også utsette innbetaling av dette inntil 36 ganger/måneder, så der kan du kanskje også frigjøre litt kapital. 

Avdragsfrihet på hus kan være litt tricky iblant, for det kan medføre litt administrasjon og gebyrer fra bankens side. Du får ringe og spørre, og regne på om det lønner seg eller ikke. At du har to mill på huslånet sier egentlig ikke så mye, siden vi ikke veit hvor mye huset er verdt. Er det verdt 10 er det god sikkerhet, er det verdt 3 får du antagelig avslag. 

Husk å spare til ny bil, så slipper du å ta opp lån neste gang! 

AnonymBruker
Skrevet

Smart å ta avdragsfrihet på boliglånet for å bli kvitt det andre. Men kun hvis du vet at du er disiplinert nok til å betale alt ekstra der og ikke faller for fristelsen til å bruke de ekstra pengene til noe annet. Høres forresten ut som om du takler det fint siden du allerede betaler inn så mye som mulig på det dyre lånet.

Anonymkode: 032da...780

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har et kjøretøylån hvor det gjenstår nå ca 85.000kr. Lånet har en rente på 11%. Jeg har en visjon om å bli kvitt dette lånet snarest mulig, men har ikke supergod økonomi så det er ikke mye jeg får betalt inn ekstra hver mnd. Ca en tusenlapp pleier jeg betale inn ekstra. Har også satt inn alle «ekstra» penger jeg har fått siste året (helligdagstillegg, gaver etc). Lurer nå på om jeg skulle satt huslånet på avdragsfrihet en liten stund og brukt de pengene på dette dumme tullelånet? :) På huset gjenstår ca 2 mill og renta er 5,6% om det spiller noen rolle. Jeg har fått for meg at dette kjøretøylånet er min fiende, og vil ha det bort 😂 Det irriterer meg litt. Kanskje fordi det var et dårlig valg å ta det i utgangspunktet, men slik ble det nå en gang. 

Tenker at du har et sjukt dyrt billån🫣 Jeg har nybil med 1,99 % rente 😅

Hadde nok prioritert å bli kvitt det billånet rimelig kjapt ja. 

Anonymkode: 16e8c...5e1

• Nyttig 2
Skrevet

Eventuelt kan du be banken om å forlenge løpetiden på boliglånet til deres maksgrense feks 25 eller 30 år (i noen banker kan en også gjøre det selv), mens du betaler ned billånet, og så justere det tilbake igjen etterpå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg ville om mulig økt boliglånet for å nedbetale hele billånet med en gang. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

@TBergh

Anonymkode: 50cf3...d53

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Tenker at du har et sjukt dyrt billån🫣 Jeg har nybil med 1,99 % rente 😅

Hadde nok prioritert å bli kvitt det billånet rimelig kjapt ja. 

Hvis du ikke forstår at din rente er en kampanjerente pga ekstremt lavt nybilsalg de siste to årene, så bør du kanskje ikke uttale deg i denne tråden. 

Det er ikke sikkert det lønner seg for ts å ta avdragsfrihet. At hun bør prioritere p kvitte seg med billånet raskt, er selvfølgelig riktig. Men HVORDAN gjøre det, er jo det vi diskuterer her. 

Anonymkode: 4f2ec...a83

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du ikke forstår at din rente er en kampanjerente pga ekstremt lavt nybilsalg de siste to årene, så bør du kanskje ikke uttale deg i denne tråden. 

Det kan være fordelaktig. Om man betaler under 1/5 av rentenivået og lader ganske billig hjemme, og har byttet ut fossilbil som spiser drivstoff, masse bompenger og kanskje litt verkstedkostnader kan det fort være at regnestykket ikke ser så altfor negativt ut. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (Akkurat nå):

Det kan være fordelaktig. Om man betaler under 1/5 av rentenivået og lader ganske billig hjemme, og har byttet ut fossilbil som spiser drivstoff, masse bompenger og kanskje litt verkstedkostnader kan det fort være at regnestykket ikke ser så altfor negativt ut. 

Dette!
Jeg brukte sykt mye penger på drivstoff og vedlikehold på den forrige bilen.. selvom jeg gikk fra 0 billån til flere hundre tusen i lån, så lønner det seg absolutt for min del! Billån og lading er nesten halvparten av de utgiftene jeg hadde før😅 Service trenger jeg forhåpentligvis ikke tenke på de første årene.. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville prøvd å refinansiere det inn i huslånet/ta sikkerhet i bolig, hvis mulig, men som et eget lån, slik at du betaler det fort ned, men med huslånsrente. 

Anonymkode: 10eec...c6e

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Du snakker om pærer, jeg snakker om epler. Ts snakker ikke om å kjøpe ny bil og ta opp et nytt lån? Ts snakker om å betale ned billånet hun allerede har. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Du snakker om pærer, jeg snakker om epler. Ts snakker ikke om å kjøpe ny bil og ta opp et nytt lån? Ts snakker om å betale ned billånet hun allerede har. 

Det var du som glefset etter "Anonymkode: 16e8c...5e1" da han kommenterte rentenivået sitt. Og det kan være litt interessant at det koster like mye i renter å betjene et lån på 400'000 som 85'000. 

Og jeg synes ikke det er snakk om epler og pærer, for det er snakk om finansielle kostnader rundt finansiering av bil. Kanskje Granny Smith og Pink Lady? Eller Crimson mot Sweet Celebration? 

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (5 minutter siden):

Det var du som glefset etter "Anonymkode: 16e8c...5e1" da han kommenterte rentenivået sitt. Og det kan være litt interessant at det koster like mye i renter å betjene et lån på 400'000 som 85'000. 

Og jeg synes ikke det er snakk om epler og pærer, for det er snakk om finansielle kostnader rundt finansiering av bil. Kanskje Granny Smith og Pink Lady? Eller Crimson mot Sweet Celebration? 

Vedkommende jeg siterte først hevdet at ts hadde et "sjukt dyrt" billån. Det har ikke ts - helt i tråd med markedet, er det faktisk. Det er vedkommende jeg siterte som har et kunstig lavt rentenivå! og det er så lavt for å kunne redde bilforhandlerne, ikke for å være snill med forbrukeren. 

Det er et ganske viktig poeng, og vedkommende jeg siterte ga absolutt ingen uttrykk for at hun er klar over dette poenget. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er innenfor 60 % belåningsgrad på boliglånet kan man i de fleste banker ordne med avdragsfrihet for en periode med et lite tastetrykk i nettbank eller app.

Det du må huske på er at du da øker nedbetalingstiden på lånet, og da vil den totale rentekostnaden øke. Så hvis du gjør det på denne måten, bør du etter å ha betalt ned billånet, nedbetale ekstra på boliglånet til du er tilbake til der du var i opprinnelig nedbetalingstid igjen. Hvis ikke ender du opp med at det totalt sett blir dyrere i renter, fordi du da betaler på bilen (som del av boliglånet) i langt flere år enn du ville gjort på et billån.

Anonymkode: a4a20...cd6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vedkommende jeg siterte først hevdet at ts hadde et "sjukt dyrt" billån. Det har ikke ts - helt i tråd med markedet, er det faktisk. Det er vedkommende jeg siterte som har et kunstig lavt rentenivå! og det er så lavt for å kunne redde bilforhandlerne, ikke for å være snill med forbrukeren. 

Det er et ganske viktig poeng, og vedkommende jeg siterte ga absolutt ingen uttrykk for at hun er klar over dette poenget. 

Jeg vil fortsatt påstå at 11% rente på et billån er sjukt dyrt ja! Aldri hatt det på noen av bilene mine. Har vel ligget på 5-7 % tidligere. 

Hadde jeg vært TS så hadde jeg kvittet meg med det lånet fortest mulig. Tenker at man i utgangspunktet bør ha råd til å betale ned ganske effektivt når man tar opp et så kostbart lån. Jeg ville ikke ha økt boliglånet for å finansiere billånet, da blir du jo i grunn sittende å betale ned på en gammel bil i 20 år frem i tid. 

Spørsmålet er vel hvor mye TS har råd til å betale i avdrag og renter på billånet sånn som det er nå, hvordan er prioriteringene i hverdagen (hva kan kuttes/nedprioriteres en periode til lånet er nedbetalt). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette!
Jeg brukte sykt mye penger på drivstoff og vedlikehold på den forrige bilen.. selvom jeg gikk fra 0 billån til flere hundre tusen i lån, så lønner det seg absolutt for min del! Billån og lading er nesten halvparten av de utgiftene jeg hadde før😅 Service trenger jeg forhåpentligvis ikke tenke på de første årene.. 

Og verditapet later vi som vi ikke ser?

Anonymkode: c3648...c55

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg vil fortsatt påstå at 11% rente på et billån er sjukt dyrt ja! Aldri hatt det på noen av bilene mine. Har vel ligget på 5-7 % tidligere. 

Hadde jeg vært TS så hadde jeg kvittet meg med det lånet fortest mulig. Tenker at man i utgangspunktet bør ha råd til å betale ned ganske effektivt når man tar opp et så kostbart lån. Jeg ville ikke ha økt boliglånet for å finansiere billånet, da blir du jo i grunn sittende å betale ned på en gammel bil i 20 år frem i tid. 

Spørsmålet er vel hvor mye TS har råd til å betale i avdrag og renter på billånet sånn som det er nå, hvordan er prioriteringene i hverdagen (hva kan kuttes/nedprioriteres en periode til lånet er nedbetalt). 

Men det er ikke det. Det er markedsrente. At det var lavere i enntidligere økonomi, gjør det ikke dyrt i dagens økonomi. 

Markedsrenten ER rundt 11% nå. Det er altså helt riktig pris!! Og vedkommende jeg siterte forstår ikke hvorfor h*n har en kunstig lav rente. (Eller virker ikke å forstå). 

Poenget mitt står altså fremdeles. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det som lønner seg er å legge billånet inn i boliglånet og nedbetale boliglånet etter nedbetalingsplanen med tillegg av det ts betalte for billånet hver måned. Og selvsagt ekstra nedbetaling i tillegg om ts har råd.

Endret av Brunello
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Man kan selvsagt betale inn ekstra på lånet, slik at det du skisserer ikke skjer.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...