Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er fullt sykmeldt nå, og tenker å prøve meg tilbake i gradert fra neste uke. Jeg jobber turnus, har jeg automatisk krav på tilrettelegging så jeg slipper de mest belastende vaktene, for eksempel sen-tidlig, eller nattevakter? Eller er det opp til arbeidsgiver? Får jeg ikke tilrettelagt som jeg trenger for å stå i jobb må jeg være fullt sykmeldt videre og det har jeg jo ikke lyst til. Har lyst til å komme meg tilbake i jobb fortest mulig, men er ikke klar for det mest belastende av turnus helt enda.

Anonymkode: 21903...857

AnonymBruker
Skrevet

Tilrettelegging kan du nok få. Det arbeidsgiver må se på er den totale arbeidsmengde, belastning på de andre ansatte og eventuelle risikofaktorer dersom din tilrettelegging vil medføre urimelig belastning på de andre ansatte - som igjen kan føre til nye sykemeldinger. Det er en kabal som skal gå opp der mange hensyn og rettigheter, og plikter, skal ivaretas.

Har dere ikke snakket om dette i dialogen rundt at du kommer noe tilbake på jobb?

Anonymkode: 9ad99...b19

Skrevet

Du har rett på tilrettelegging, så langt det er mulig, men arbeidsgiver har styringsrett. Det vil si at arbeidsgiver skal høre på dine behov og forsøke å legge til rette for at du skal kunne være i noe jobb, men det skal ikke gå ut over ordinær drift eller de andre ansatte. 
Om det ikke er mulig å endre turnusen uten at arbeidsgiver kommer i knipe for folk eller det betyr at andre må jobbe mer, så kan arbeidsgiver si at tilrettelegging ikke er mulig. 
Arbeidsgiver har også rett til å sette deg til helt andre oppgaver, dersom det er andre oppgaver du kan utføre, selv om dette ikke er en del av din vanlige stillingsinstruks. 

De fleste arbeidsgivere er jo best tjent med at de ansatte er på jobb i stedet for å være sykmeldte, så de vil nok strekke seg et stykke for å få det til.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Takk for svar begge to!

Ikke snakket med arbeidsgiver i det hele tatt utover at jeg har sagt i fra om sykemelding i utgangspunktet. Kvier meg for å prate om gradert og tilrettelegging, men det må jo gjøres. Men ser jo for meg sånn generelt at det blir mer press på andre kollegaer når jeg er helt borte enn når jeg er der litt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ts her.

Takk for svar begge to!

Ikke snakket med arbeidsgiver i det hele tatt utover at jeg har sagt i fra om sykemelding i utgangspunktet. Kvier meg for å prate om gradert og tilrettelegging, men det må jo gjøres. Men ser jo for meg sånn generelt at det blir mer press på andre kollegaer når jeg er helt borte enn når jeg er der litt.

"......tenker å prøve meg tilbake i gradert fra neste uke"

Denne samtalen bør du ta i dag og senest i morgen. Neste uke er snart ;)

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

"......tenker å prøve meg tilbake i gradert fra neste uke"

Denne samtalen bør du ta i dag og senest i morgen. Neste uke er snart ;)

Ja, klart det. Men må jo avklare med legen først og.

AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen min tilbød seg å ta et møte med meg og nærmeste leder slik at hun kunne supplere medisinsk om jeg syntes det var vanskelig å be om tilrettelegging.

Kanskje det å ha med legen kunne vært en trygghet?

Eller kan du også få møte med arbeidsgiver og NAV etter 6 mnd sykemeldt. NAV er nemlig meget interessert i å få igjennom tilrettelegging for å få folk ut i jobb igjen 😅

Anonymkode: 43349...207

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fastlegen min tilbød seg å ta et møte med meg og nærmeste leder slik at hun kunne supplere medisinsk om jeg syntes det var vanskelig å be om tilrettelegging.

Kanskje det å ha med legen kunne vært en trygghet?

Eller kan du også få møte med arbeidsgiver og NAV etter 6 mnd sykemeldt. NAV er nemlig meget interessert i å få igjennom tilrettelegging for å få folk ut i jobb igjen 😅

Anonymkode: 43349...207

Har heldigvis ikke vært sykmeldt i 6 mnd, så håper jeg slipper et sånt møte. Men tusen takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...