Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har alltid sett på meg selv som tolerant, og bryr meg om andre mennesker. Jeg er glad jeg lever i et så godt land som Norge, og vite at vi er i stand til å hjelpe oss selv og andre. Jeg mener at et land skal få beholde særpreget sitt - Norge er ikke feilfritt og skal ikke glorifiseres heller, men landet er vårt!

Likevel begynner jeg nå å bli bekymret. Jeg blir bekymret over at Euroen overtar større deler av Europa, i stedet for at kronen (og andre lands respektive myntenheter) kan bidra til å gjøre Norge det det er. Har alltid vært positiv til innvandring, da det fører til økt toleranse mellom ulike grupper mennesker og samfunn. Jeg mener religion er flott, når det brukes for å hjelpe mennesker, og ikke når det brukes for å oppnå makt.

Jeg er bekymret når jeg hører at flere og flere innvandrere vil skyve det norske til side og ønsker f.eks muslimske skoler, muslimske pleiehjem, kirker omgjort til moskeer og norske lover omgjort til muslimske. Leste nettopp en artikkel i Dagbladet om at det i Danmark nærmest blir gjort forsøk på å betale blodpenger - som går ut på å betale verdien av 100 kameler => 200.000 kr som straff. Vil vi ha det slik? Jeg synes det er skremmende jeg. Litt etter litt overtar muslimene verden (de har store deler allerede). Norge er ikke nødvendigvis bare for nordmenn, men Norge er Norge, med alt det innebærer. Må alle land i verden bli like? For all del, jeg er fremdeles for mangfold i samfunnet, men det er så skremmende med måten ting blir gjort på. Hører om mennesker som ikke tør å gå på større, offentlige steder, og helst prøver å unngå å sende barna sine alene ut fordi de er redde for at noen kommer og vil sprenge seg selv og andre i lufta. Er det noe å trakte etter?

Bare et hjertesukk her, hva mener dere?

hmmmm.... ble langt dette her :)

Endret av Ginen
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg er bekymret når jeg hører at flere og flere innvandrere vil skyve det norske til side og ønsker f.eks muslimske skoler, muslimske pleiehjem, kirker omgjort til moskeer og norske lover omgjort til muslimske. Leste nettopp en artikkel i Dagbladet om at det i Danmark nærmest blir gjort forsøk på å betale blodpenger - som går ut på å betale verdien av 100 kameler => 200.000 kr som straff. Vil vi ha det slik? Jeg synes det er skremmende jeg. Litt etter litt overtar muslimene verden (de har store deler allerede).

En polsk vennefamilie av min familie (bosatt i polen) er redde for alle muslimer, spesielt de i eget land - fordi det visst nok står i koranen at muslimer skal ta over makten i et land dersom de %vis er så og så mange i det landet.. Han virker dødsensseriøs og er virkelig skremt og sier flere polske familier er det... Så, hvis det han forteller stemmer har vi vel grunn til å bekymre oss - kanskje?

Jeg vil ikke ha noe av at andre "prakker" sin tro inn på meg, like lite som jeg vil forsøke "prakke" min tro inn på dem - jeg mener de som bor i norge kommer av fri vilje og får da jaggu faen meg innrette seg norske forhold, norske lover og norsk skole og helsevesen også. Men det er meg...

Men redd? Nei, ikke ennå i allefall..... ikke ennå.... - så jeg venter med den jordkjelleren og hamstringen litt til...

C.

Skrevet

Leste også artikkelen i Dagbladet. Men det var altså bare en imam som foreslo betaling av blodpenger - det ble aldri gjort noe forsøk på det. Tvert imot ble det blankt avvist av det danske politiske samfunn.

Og denne imamen er noe nær det mest ekstreme de har i Danmark. Så lenge det finnes moderate krefter, orker jeg ikke la meg skremme av det de ekstreme mener. De er tross alt en ganske marginal gruppe.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Jeg forstår godt hjertesukket til trådstarter, men jeg må si at jeg på ingen måte tror Norge eller andre europeiske land er på vei til å bli muslimsk. Vi har jo muligheten til å si nei til denne type forslag som du nevner, og det gjør vi også!

Våre lover, regler, normer og måter å leve på kan ikke forandres av at det eksisterer en innvandrergruppe i vårt land som har en annen kultur enn oss. Selvsagt skal man ta hensyn til hverandre, men når man flytter til et nytt land må man ta hensyn til eksisterende skikker - man kan ikke forvente at et eksisterende land og en eksisterende kultur skal tilpasse seg nye medlemmer.

Jeg er ganske sikker på at denne type tanker finnes hos de fleste innbyggere i alle europeiske land, og dette er nok noe man vil kjempe med nebb og klør for å bevare. Det er synd at det er de innvandrerne som ikke er enig i dette som får mest oppmerksomhet, og ikke de som faktisk erkjenner at de bor et annet sted enn hjemme og må forholde seg til det.

Skrevet

Da ssb antyder at det vil være syv millioner mennesker i Norge innen 2060, hvorav fire millioner etniske nordmenn så er det ikke bare å si nei til slike forslag hvis en stor andel er muslimer.

Skrevet

Jeg tror vi har litt å lære av USA i så måte. Der har kristne og muslimer eksistert side om side lenge.

Vi har mye å lære av USA når det gjelder multikultur generelt. Og kanskje aller mest; hvem som er i mot den, hvorfor de er i mot den og metodene som brukes for å jobbe mot den.

Gjest StoreSky
Skrevet

Sitat: "norske lover omgjort til muslimske"

Hva mener du med "muslimske lover"?? Budene som står i Koranen? Det er ingen land som KUN følger Koranen.

Hmm. Norges lover kan bare endres gjennom storting/regjering. Så at det blir "muslimske lover" med det første tror jeg ikke....

Sitat: "Euroen overtar større deler av Europa, i stedet for at kronen (og andre lands respektive myntenheter) kan bidra til å gjøre Norge det det er. "

Er det den Norske kronen som gjør Norge til Norge??? Merkelig, trodde det var den Norske kulturen som vidrebringes av den Norske befolkningen som gjorde Norge til det landet det er... (men seff..amerikansk kultur gjør da stort innhogg i dette landet -mest av alle land i verden..)

Skrevet

Islam er den hurtigst voksende religionen i verden. Det vil vi også merke her i landet. Det tror jeg er ganske sikkert, uten at jeg tror det vil bli sharia styre her med det første. Det er mye som er bra i islam, men noe av det som skremmer meg mest er holdning til det å konvertere. Muslimske kvinner har i store deler av den muslimske verden ikke lov å gifte seg med ikke-muslimske menn. Muslimske menn har lov å gifte seg med kristne eller jødiske kvinner men barna må oppdras muslimsk. Å konvertere fra islam til en annen religion blir ikke godtatt.

Dette er saker som i alt for liten grad belyses her i landet.

Gjest King James
Skrevet

95 % av Nordmenn er med i stats kirken. ca 2 % er Muslimer vist jeg ikke tar helt feil. Så kanskje er dere litt tidelige til og si at vi begynner og bli muslimsk. For det gjør vi ikke-

Gjest vriompeis
Skrevet
95 % av Nordmenn er med i stats kirken. ca 2 % er Muslimer vist jeg ikke tar helt feil. Så kanskje er dere litt tidelige til og si at vi begynner og bli muslimsk. For det gjør vi ikke-

Det er 85% som er med i staskjerka, noe som brukes flittig i debatten der Norge fremstilles som en 'kristen' nasjon. Virkeligheten er imidlertid annerledes iom. at de fleste nordmenn har et tilfeldig forhold til religion i det store og hele.

Takk og pris! :ler:

Men prøv å meld deg ut - det er nesten umulig om du ikke virkelig vil det, og er villig til å gjøre en innsats for å bli slettet fra arkivene.

http://folk.uio.no/leirvik/tekster/Religionsstatistikk.htm

Skrevet

Tallet for medlemmer i statskirken er 85,7 %. Tall for 2004.

Skrevet

Jeg har ikke fulgt med i hele denne laaaaaaange debatten om Norge vs. muslimer, nettopp derfor var jeg interessert i å høre andres syn på dette. Setter derfor pris på dere som har svart både for og mot. Med "muslimske lover" mente jeg ikke at de har en egen lov, sharia er heller basert på kulturen, men bakgrunnen i Koranen. Det jeg nevnte om euroen dreide seg følgelig om et eksempel på Norges identitet. Og som nevnt, var dette et hjertesukk - noe jeg tenkte litt over før jeg sovnet i natt.

Skrevet

Norge har soldater i mange muslimske land. Meg bekjent er det få muslimske land som har soldater i Norge.

Det hadde sånn sett vært mer betimelig om muslimer i Irak, Afghanistan, Palestina etc hadde vært bekymet for hvorvidt landene deres var i ferd med å bli kristne(t).

Gjest Markus i Oslo
Skrevet
Norge har soldater i mange muslimske land. Meg bekjent er det få muslimske land som har soldater i Norge.

Det hadde sånn sett vært mer betimelig om muslimer i Irak, Afghanistan, Palestina etc hadde vært bekymet for hvorvidt landene deres var i ferd med å bli kristne(t).

:ler:

Dette er jo helt sant!

Skrevet

ja norge er i ferd med å bli muslimsk.

Muslimenes jobb er på god vei utført.

Om 200 år ligger vi alle sammen på ei matte å tilber en mann pga tvang.

Norge må vise styrek og ikke være feige i tøffe saker.

Liker frp sitt forslag om å oppmuntre de muslimske landene til å ta imot likesinnede,for like barn leker best.

Send heller pengestøtte til slike formål i stedet.

Jeg er ganske rund i kanta og absolutt ikke rasist,men liker bare tanken på at norge skal forbli vårt for ever og alltid.

Skrevet

Kan det få noen betydning dersom Norge nå skiller kirke og stat? For selv om 95% er medlemmer i statskirker, er ikke 95% kristne og sikkert ikke like bestemte som en del muslimer til å holde på sin trasisjon.

Skrevet
Kan det få noen betydning dersom Norge nå skiller kirke og stat? For selv om 95% er medlemmer i statskirker, er ikke 95% kristne og sikkert ikke like bestemte som en del muslimer til å holde på sin trasisjon.

85 prosent, ikke 95!

Skrevet (endret)
85 prosent, ikke 95!

Greit, så leste jeg feil! :ler:

Poenget mitt er vel det samme uansett..

Endret av hecuba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...