AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #41 Skrevet 14. juni 2024 15 minutter siden, AnonymBruker said: Er selv i overgangs alder. Jeg bare rir det ut. Vil ikke putte i meg ekstra hormoner. Jeg har slitt med hetetokter men det gikk over. Anonymkode: 194d7...297 Jeg er veldig for at kvinner selv skal velge hvordan de ønsker å takle overgangen, men synes samtidig det er viktig å påpeke at det ikke er snakk om ekstra, unødvendig hormontilførsel som ved p-pillebruk for å unngå graviditet. Her blir det mer som når man mangler f.eks D-vitamin, og tar tilskudd for å komme opp i normalverdier for å unngå alle symptomene og problemene som mangelen medfører. Selv har jeg mer enn nok østrogen, men for lavt progesteron. Dette har medført en lang liste med symptomer, hvor jeg sikkert kunne lidd meg gjennom noen, mens andre er direkte farlige å ignorere. Jeg har allerede lidd meg gjennom mer enn et år hvor jeg har hatt blødninger 75% av tiden, alt fra irriterende spotting til voldsomme styrtblødninger med flere klumper på størrelse med limefrukt(!) Dette førte til tomme jernlagre og svært fortykket livmorslimhinne (øker sjansen for å utvikle kreft) som aldri blødde ut, selv om jeg blødde nesten hele tiden. Søvnproblemene (4 timers søvn per døgn 👍) har også en svært negativ effekt på alle prossessene i kroppen. Vi skal ikke feie under teppet at kunstig tilførsel av hormoner ikke er risikofritt, men akkurat det samme kan sies om å unngå å tilføre kunstige hormoner når kroppen tukler. Det viktigste er at vi har muligheten til å ta et informert valg, ikke bare lide oss igjennom ting som lett kan fikses fordi gammel, utdatert informasjon skremte oss med "hormoner = kreft". Jeg er selv skeptisk til unødvendig bruk av hormonpreparater, men en hormonspiral løser faktisk alle problemene mine og gjør at jeg føler meg som meg selv igjen. Anonymkode: 23e15...365 5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #42 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det var nok ei natt i totalt søvnløs tilstand. Våknet 15 ganger fra 23-07.00. Skal det være slik? Kronisk klam og fuktig kropp, det koker innvendig og utvendig. Er som å ha evig feber. Vindu på vidt gap, vifter meg i ansiktet 100 ganger daglig. Finnes det ingenting utenom østrogentilskudd som kan hjelpe? Anonymkode: 7c9d2...c32 Jeg tror nok det skal være slik ja. På de verste nettene våkner jeg opp mot 12 ganger og dyna er gjennomvåt. Jeg tar ikke tilskudd for jeg er uføretrygdet og det gjør ingenting at jeg plages. Men du, om du har jobb, bør nok vurdere tilskudd. Anonymkode: 9cb77...627
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #43 Skrevet 14. juni 2024 Overgangsalder og lave hormonverdier fører til økt fare for tarmkreft, hjerte/karsykdommer og osteoporose. Studien fra 90tallet er tilbakevist siden den hadde feil grunnlagsmateriale. https://m.youtube.com/watch?v=hxI95xj4D0Y&pp=ygUWTWVkaWN1cyBpbmdlciDDuHZlcmxpZQ%3D%3D Anonymkode: 159d2...fc9 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå