AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #1 Skrevet 6. juni 2024 Fikk hormonplaster av gyn i aug 23 etter noen mnd meg vage plager i kroppen. Kliniske funn på overgangsalderen. Grunnet manko på plaster, skal jeg når de siste er brukt opp starte på andre preparater. De siste ukene har jeg virkelig hatet overgangsalderen. Sover 3-4 t pr natt, har vondt i ledd, null overskudd(trener 2 dager pr uke, går eller sykler til jobb hver dag), er fysen på feil mat, og har gitt etter. Føler meg oppblåst, feit, selvbilde er i bånn og livet er nokså seigt. Takk til de som leste hele utblåsningen. Anonymkode: 20fe4...4d3 1 15
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #2 Skrevet 6. juni 2024 ♥️ Vi er flere i den båten, om det gir noen trøst! Anonymkode: f431c...c74 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #3 Skrevet 6. juni 2024 Ja, jeg har begynt å lukte på starten av dette sirkuset, fikk hormonplaster men det førte til diare, hodepine og så ør i hodet at jeg en dag følte jeg skulle besvime.. sluttet fort med det. Har merket det mest mentalt egentlig, foreløpig. Kognitiv svikt. Dette og flere aha-opplevelser førte til at jeg oppsøkte psykiater og endte kjapt med en adhd-diagnose. For kvinner forverres gjerne udiagnostisert adhd i denne perioden pga hormoner. Så nå er jeg i gang med medisiner for det. Mye på én gang. Klem til deg ❤️ Anonymkode: 66e56...573 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #4 Skrevet 6. juni 2024 (endret) Jeg fikk tilbake meg selv, for å si det enkelt. Alt av hetetokter, søvnvansker og mangel på overskudd forsvant nærmest over natten. Anonymkode: a7ffc...ca6 Fjernet sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 9. juni 2024 av Perelandra 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #5 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fikk tilbake meg selv, for å si det enkelt. Alt av hetetokter, søvnvansker og mangel på overskudd forsvant nærmest over natten. Anonymkode: a7ffc...ca6 Er dette egentlig sant? Anonymkode: 94a33...4c0
enkefru Skrevet 6. juni 2024 #6 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg fikk tilbake meg selv, for å si det enkelt. Alt av hetetokter, søvnvansker og mangel på overskudd forsvant nærmest over natten. Anonymkode: a7ffc...ca6 Opplevde det samme. Og så måtte jeg kutte de ut fordi det tilkom noe (helt) annet, og da ble livet et lite helvete rett og slett. Etter å ha sjekket ut det andre, kunne jeg heldigvis begynne igjen. Muskelverk, hetetokter, søvnproblemer kom da jeg seponerte og forsvant raskt igjen når jeg kunne starte opp med Activelle igjen
Perelandra Skrevet 9. juni 2024 #7 Skrevet 9. juni 2024 Tråden er ryddet for medisintips og svar til dette. Perelandra, mod.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #8 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 6.6.2024 den 6.48): Fikk hormonplaster av gyn i aug 23 etter noen mnd meg vage plager i kroppen. Kliniske funn på overgangsalderen. Grunnet manko på plaster, skal jeg når de siste er brukt opp starte på andre preparater. De siste ukene har jeg virkelig hatet overgangsalderen. Sover 3-4 t pr natt, har vondt i ledd, null overskudd(trener 2 dager pr uke, går eller sykler til jobb hver dag), er fysen på feil mat, og har gitt etter. Føler meg oppblåst, feit, selvbilde er i bånn og livet er nokså seigt. Takk til de som leste hele utblåsningen. Anonymkode: 20fe4...4d3 Samme her, men ingen behandling. Prøver femarelle, men har fortsatt hetetokter flere ganger daglig + natten. Dette er jo verre enn å komme i puberteten.😱😭 Anonymkode: 7c9d2...c32
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #9 Skrevet 13. juni 2024 Hvor gamle er dere som har begynt å merke overgangsalderen? Anonymkode: 999f6...c66
Perelandra Skrevet 13. juni 2024 #10 Skrevet 13. juni 2024 Tråden er ryddet for kommentar til moderering. Spørsmål rundt moderering tas på Private forumhenvendelser. Perelandra, mod.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #11 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hvor gamle er dere som har begynt å merke overgangsalderen? Anonymkode: 999f6...c66 41. Er på hormonbehandling og har nok hatt symptomer siden jeg var 36. Visste bare ikke at de kom av det. Anonymkode: ffa8e...2b8 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #12 Skrevet 13. juni 2024 Jeg er 52 og begynte med litt plager før jul. Sov lite, 3-4 timer pr natt, våknet ofte av nattsvette og frostrier . Var sukkeravhengig og cravet hver dag. La om kostholdet til lavkarbo i mars, ikke kost basert på fett som mange forbinder med lavkarbo, spiser proteinbrødet til rema, kjøtt, fugl eller fisk til middag, masse grønnsaker og salat, vannmelon og diverse typer bær. Tok 3 dager så var cravingen borte, sukker frister ikke i det hele tatt. Har til nå gått ned 9 kg, bare 4 igjen til matcvekt,men det beste er at jeg allerede etter 1 uke på det kostholdet, sov 8 timer hver natt, slutt på nattsvette og frostrier. Føler meg i min beste form så langt i livet, så skulle begynt med dette for mange år siden. Anonymkode: 66850...e4f 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #13 Skrevet 13. juni 2024 Så 0 sukker kan hjelpe? Anonymkode: 7c9d2...c32
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #14 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så 0 sukker kan hjelpe? Anonymkode: 7c9d2...c32 Hjelper på meg hvertfall. Er ikke null karbohydrater, noen dager er jeg nede i 10 om dagen, andre ganger 50. Etter 4 uker var det bursdag i familien, og jeg spiste litt kake av høflighet, det gjør jeg ikke igjen, det ble 3 dager med craving og lite søvn. Har funnet en nettside hvor de selger lavkarbo bakeblandinger, og den sjokoladekaken de har er vanvittig god. Hadde den med på jobb, og alle ville ha oppskrift, og nektet å tro det var lavkarbo. Så det går an å kose seg uten å få ubehag og cravings. Anonymkode: 66850...e4f 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #15 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 6.6.2024 den 8.29): Er dette egentlig sant? Anonymkode: 94a33...4c0 Ja. Hvorfor i all verden skal jeg snakke usant om dette? Jeg verken jobber i- eller har kontakter i legemiddelbransjen, dette er kun egen erfaring. Anonymkode: a7ffc...ca6 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #16 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 6.6.2024 den 8.29): Er dette egentlig sant? Anonymkode: 94a33...4c0 Samme her! Anonymkode: ab7e0...7cf 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #17 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvor gamle er dere som har begynt å merke overgangsalderen? Anonymkode: 999f6...c66 Nå er jeg 55 og det begynte da jeg var 49 år. Anonymkode: ab7e0...7cf
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #18 Skrevet 13. juni 2024 Jeg er i gang. 47 år. Jeg har vifte på soverommet og soverom mot nord så jeg har litt kontroll på nattsvetten. For søvn mediterer jeg før jeg legger meg. Jeg opplever at det er enklere å sovne igjen etter oppvåkninger. Leddsmerter bryr meg ikke. Jeg har hatt MS i 30 år, så at noe gjør vondt har jeg god trening i å overse. Magen har blåst seg opp. Jeg bryr meg ikke om det heller. Jeg synes overgangen til eldre dame-kropp er litt fin. Jeg har masse glidemiddel for et litt tørt underliv. Angsten har jeg fått noe milde piller for. Jeg er uføretrygdet så jeg har mulighet til å tilrettelegge for meg selv. Så jeg synes egentlig overgangen er fin og spennende. Anonymkode: 9cb77...627 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #19 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg er i gang. 47 år. Jeg har vifte på soverommet og soverom mot nord så jeg har litt kontroll på nattsvetten. For søvn mediterer jeg før jeg legger meg. Jeg opplever at det er enklere å sovne igjen etter oppvåkninger. Leddsmerter bryr meg ikke. Jeg har hatt MS i 30 år, så at noe gjør vondt har jeg god trening i å overse. Magen har blåst seg opp. Jeg bryr meg ikke om det heller. Jeg synes overgangen til eldre dame-kropp er litt fin. Jeg har masse glidemiddel for et litt tørt underliv. Angsten har jeg fått noe milde piller for. Jeg er uføretrygdet så jeg har mulighet til å tilrettelegge for meg selv. Så jeg synes egentlig overgangen er fin og spennende. Anonymkode: 9cb77...627 Er glidemiddel nok når underlivet er tørt? Må man ikke ha østrogen piller enten oralt eller vaginalt? Anonymkode: a5d00...b98
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #20 Skrevet 13. juni 2024 Jeg gikk plutselig opp i vekt, hele 15 kilo, i en alder av 39. Er det perimenopause? Anonymkode: d5db3...79e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå