Gå til innhold

Uenig i regning - ingen rettigheter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått inkasso på en regning som hadde forfall for et par måneder siden. Tenkte å skrive det her under dette forumet. 

Kort historie - hunden var innlagt for væskebehandling og veterinæren hørte ikke fra seg på over 24 timer. Når vi får regning står det at de har tatt røntgen til 4000 kroner. Dette var en behandling som ikke var avtalt eller avklart. Heller ikke nødvendig. Jeg har skrevet to mail til klinikken, men de svarer ikke og har bare sendt saken til inkasso. 

Inkassoselskapet sier jo at jeg skal ta det med klinikken, men de nekter å svare? Må jeg virkelig dra ned dit å krangle? Da kan de i teorien gjøre hva de vil, ignorere kundene og bare sende hva de vil til inkasso?

Anonymkode: f5076...9c6

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har fått inkasso på en regning som hadde forfall for et par måneder siden. Tenkte å skrive det her under dette forumet. 

Kort historie - hunden var innlagt for væskebehandling og veterinæren hørte ikke fra seg på over 24 timer. Når vi får regning står det at de har tatt røntgen til 4000 kroner. Dette var en behandling som ikke var avtalt eller avklart. Heller ikke nødvendig. Jeg har skrevet to mail til klinikken, men de svarer ikke og har bare sendt saken til inkasso. 

Inkassoselskapet sier jo at jeg skal ta det med klinikken, men de nekter å svare? Må jeg virkelig dra ned dit å krangle? Da kan de i teorien gjøre hva de vil, ignorere kundene og bare sende hva de vil til inkasso?

Dra ned dit

Anonymkode: 62d97...ad4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

True med lokalavis hvis de ikke svarer

Anonymkode: 134ed...cfc

• Liker 2
Skrevet

Hei.

Det du skal gjøre er følgende:

Send en e-post til veterinæren hvor du opplyser om at du har bestridt kravet, hvilket gjør at inkassokravet ikke kan inndrive kravet vi rettslige midler.

Jf. tvangsinnkreving via trekk i inntekt.

Det du må gjøre er å få notoritet for det du sier, derfor bør du kontakte veterinærfirma skriftlig.

Har du betalt resten av regningen utenom utgiftene til røntgen? Hvis ikke gjør det, da disse utgiftene ikke bestrides.

Utkast til e-posttekst:

Saken gjelder krav (oppgi fakturanr.: eventuelt saksnr på veterinærens opprinnelige faktura.)

Kravet gjelder røntgenundersøkelse stort kr 4 000,00.

Jeg har tilskrevet Deres firma ved flere anledninger (Her oppgir du datoene for når du har sendt e-poster.)

Deres firma svarer ikke på mine henvendelser, men har i stedet sendt kravet til inndrivelse via inkasso.

Jeg vil ikke under noen omstendigheter betale for røntgenbilder, opprinnelig krav stort kr 4 000,00 – fire tusen da dette ikke var avtalt.

Hvis jeg ikke får et svar fra Deres firma, senest innen 14 – fjorten dager fra denne e-postdatoen, må jeg anta at Deres firma anser at kravet på stort kr 4 000,00 – fire tusen er feil og aksepterer at kravet på stort kr 4 000,00 – fire tusen frafalles i sin helhet, inkludert de merutgifter som er påløpt i forbindelse med inkassoinndrivelsen.

Med vennlig hilsen

Ditt navn

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor var hunden innlagt på væske? Mtp at du sier at røntgen ikke var nødvendig. 
Skrev du under på noe da du la inn hunden?

Anonymkode: 0c155...1ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
TBergh skrev (10 timer siden):

Hei.

Det du skal gjøre er følgende:

Send en e-post til veterinæren hvor du opplyser om at du har bestridt kravet, hvilket gjør at inkassokravet ikke kan inndrive kravet vi rettslige midler.

Jf. tvangsinnkreving via trekk i inntekt.

Det du må gjøre er å få notoritet for det du sier, derfor bør du kontakte veterinærfirma skriftlig.

Har du betalt resten av regningen utenom utgiftene til røntgen? Hvis ikke gjør det, da disse utgiftene ikke bestrides.

Utkast til e-posttekst:

Saken gjelder krav (oppgi fakturanr.: eventuelt saksnr på veterinærens opprinnelige faktura.)

Kravet gjelder røntgenundersøkelse stort kr 4 000,00.

Jeg har tilskrevet Deres firma ved flere anledninger (Her oppgir du datoene for når du har sendt e-poster.)

Deres firma svarer ikke på mine henvendelser, men har i stedet sendt kravet til inndrivelse via inkasso.

Jeg vil ikke under noen omstendigheter betale for røntgenbilder, opprinnelig krav stort kr 4 000,00 – fire tusen da dette ikke var avtalt.

Hvis jeg ikke får et svar fra Deres firma, senest innen 14 – fjorten dager fra denne e-postdatoen, må jeg anta at Deres firma anser at kravet på stort kr 4 000,00 – fire tusen er feil og aksepterer at kravet på stort kr 4 000,00 – fire tusen frafalles i sin helhet, inkludert de merutgifter som er påløpt i forbindelse med inkassoinndrivelsen.

Med vennlig hilsen

Ditt navn

Med vennlig hilsen

TBergh

Takk for svar. Men hvordan bestrider man et krav, er det nok med å bare sende de en mail og si det? For de kan jo fortsatt bare kjøre saken videre og inkassoselskapet bryr seg jo ikke om det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor var hunden innlagt på væske? Mtp at du sier at røntgen ikke var nødvendig. 
Skrev du under på noe da du la inn hunden?

Anonymkode: 0c155...1ef

Pga nyresvikt. Skrev ikke under på noe, de skulle ringe meg med info eller om det skjedde noe nytt, men de kontaktet meg ikke på 24 timer. De svarte heller ikke de tre gangene vi ringte, vi måtte dra ned for å få tak i en veterinær 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for svar. Men hvordan bestrider man et krav, er det nok med å bare sende de en mail og si det? For de kan jo fortsatt bare kjøre saken videre og inkassoselskapet bryr seg jo ikke om det?

Du sender den eposten til veterinærklinikken, og tar deretter kontakt med inkassoselskapet og viser at du har bestridt kravet. Da har de ikke lenger tvangsgrunnlag etter tvangsfullbyrdelsesloven § 7-2 f (uimotsagte pengekrav), nettopp fordi kravet er motsagt. Inkassoselskapet kan da ikke bare kreve inn pengene «uten videre». 

Anonymkode: 928b6...0df

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ja. Nei. Du bør bestride til inkassoselskapet også 

Anonymkode: 40b66...b4f

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...