Gå til innhold

Hva er normalt for en 11 åring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er normalt for 11 år gamle gutter?

har ei veninne som har en gutt på 11 år, jeg har en på 9 år, hun sier min sønn er veldig irriterende for han er mye🫣han snakker mye, er mye i bevegelse og er alltid ute å leker, når han er inne leker han med lego eller actionfigurer og lager mye guttelyder under lek, han har pc å kan sitte å spille litt, men går heller ut om han blir hentet, hun er vant med sønnen sin som sitter å spiller så lenge han får lov, når pcen må slåes av sitter han med nintendo switch eller mobil og sier ikke så mye. 
her kommer det jeg lurer på, sønnen hennes har en oppførsel jeg reagerer litt på men tørr ikke ta bekymringen med henne, når det kommer til mat blir han helt fokusert, han har ikke blikk kontakt med noen, ser kun mat, han spiser med stort fokus, ofte overspiser han, samtidig er han veldig umoden i matsituasjoner, han kan skru opp korken til melken, men flytter den til moren så hun må tømme, samme gjør han med pålegg, han jobber med hendene høyt under måltid, samtidig som han er glad i mat, så tåler han ikke endringer, legger en mat på fatet han ikke liker blir han nesten gal, å han nekter helt å smake annen mat enn di få tingene han liker, mye av samme oppførsel ser jeg i mange situasjoner, sliter litt med å se at det er normalt for 9 åringen har en helt annen væremåte. 11 åringen tåler ingen endringer, di har kjøpt samme merke sko å klær i mange år for det er umulig å bruke noe annet, di hadde store problemer når di kjøpte ny bil å di får ikke ryddet leker ut av rommet for det var leker han brukte når han var liten, samtidig sier foreldrene at det er bare slik han er, eller han er slik for han er så glad i oss. Føler at det kanskje er en disgnose her, men foreldrene er ikke åpen for det

Anonymkode: b78b8...316

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Foreldre kan være de siste til å se sine barn. Det kan også gjelde deg😉Men uansett så må du godta forskjellene og ikke blande deg. Spørsmålet ditt er ikke godt. Det er mye som kan være «vanlig» og det spiller liten rolle.

Endret av Rotemor
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hun burde ikke sagt noe om din sønn og du skal ikke si noe til henne om hennes sønn. 

Anonymkode: 2879c...456

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

har ei veninne som har en gutt på 11 år, jeg har en på 9 år, hun sier min sønn er veldig irriterende for han er mye🫣han snakker mye, er mye i bevegelse og er alltid ute å leker, når han er inne leker han med lego eller actionfigurer og lager mye guttelyder under lek, han har pc å kan sitte å spille litt, men går heller ut om han blir hentet, hun er vant med sønnen sin som sitter å spiller så lenge han får lov, når pcen må slåes av sitter han med nintendo switch eller mobil og sier ikke så mye. 
her kommer det jeg lurer på, sønnen hennes har en oppførsel jeg reagerer litt på men tørr ikke ta bekymringen med henne, når det kommer til mat blir han helt fokusert, han har ikke blikk kontakt med noen, ser kun mat, han spiser med stort fokus, ofte overspiser han, samtidig er han veldig umoden i matsituasjoner, han kan skru opp korken til melken, men flytter den til moren så hun må tømme, samme gjør han med pålegg, han jobber med hendene høyt under måltid, samtidig som han er glad i mat, så tåler han ikke endringer, legger en mat på fatet han ikke liker blir han nesten gal, å han nekter helt å smake annen mat enn di få tingene han liker, mye av samme oppførsel ser jeg i mange situasjoner, sliter litt med å se at det er normalt for 9 åringen har en helt annen væremåte. 11 åringen tåler ingen endringer, di har kjøpt samme merke sko å klær i mange år for det er umulig å bruke noe annet, di hadde store problemer når di kjøpte ny bil å di får ikke ryddet leker ut av rommet for det var leker han brukte når han var liten, samtidig sier foreldrene at det er bare slik han er, eller han er slik for han er så glad i oss. Føler at det kanskje er en disgnose her, men foreldrene er ikke åpen for det

det du beskriver her er autisme 👍🏻

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min 10 åring har også noen merkelige scener ved middagsbordet. Han kan innimellom stå og spise, må ofte be ham om å sette seg ned. Jeg undrer meg over hva som er så vanskelig med å sette seg ned, og når skal han lære det? I tillegg er det dette med å bøye seg over bordet når man spiser, og bruke bestikk. Han bruker hendene mye. 

Påminnelser, Påminnelser og atter Påminnelser. Når han er ferdig å spise ser det ikke ut rundt på gulvet. Han griser mer en søsteren som er halvparten så gammel. 

Forhåpentligvis vil han lære en dag,og er trolig bare veldig veldig treg/umoden her😁

Anonymkode: c27e7...639

AnonymBruker
Skrevet
Sofie Maria skrev (12 timer siden):

Rettelse: Det du beskriver her KAN være autisme.
Vekk med diagnosepatruljen.

Anonymkode: 2d3db...d84

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min 10 åring har også noen merkelige scener ved middagsbordet. Han kan innimellom stå og spise, må ofte be ham om å sette seg ned. Jeg undrer meg over hva som er så vanskelig med å sette seg ned, og når skal han lære det? I tillegg er det dette med å bøye seg over bordet når man spiser, og bruke bestikk. Han bruker hendene mye. 

Påminnelser, Påminnelser og atter Påminnelser. Når han er ferdig å spise ser det ikke ut rundt på gulvet. Han griser mer en søsteren som er halvparten så gammel. 

Forhåpentligvis vil han lære en dag,og er trolig bare veldig veldig treg/umoden her😁

Barn lærer seg det de blir lært

AnonymBruker
Skrevet
Sofie Maria skrev (12 timer siden):

Herre min hatt. Hva skal man med psykologer og psykiatere når man kan fjerndiagnostiseres av ufaglærte på kg? Bare å legge ned hele utdanningen.

Anonymkode: b0477...fe4

• Liker 2
Gjest LanoAltforstor
Skrevet (endret)

.

Endret av LanoAltforstor
Skrevet

Dette ligner autisme, eller så er han bare litt annerledes. Høres ikke ut som han er utagerende og at atferden er noe stort problem. Det er uansett ikke noe problem for deg. 
Du skal ikke si noe til mora om dette. For alt du vet er gutten under utredning eller har fått en diagnose og mor ikke er åpen til deg om det. 
Grunnen til at foreldre ikke er åpne om diagnoser kan være flere. En kan være at gutten ikke føler seg komfortabel med diagnosa eller motsetter seg at den blir delt. 
Barnet eier sin diagnose. Snakker av personlig erfaring. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

min er like gammel og er veldig selvstendig i forhold til han

Anonymkode: aa524...1ae

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Herre min hatt. Hva skal man med psykologer og psykiatere når man kan fjerndiagnostiseres av ufaglærte på kg? Bare å legge ned hele utdanningen.

Anonymkode: b0477...fe4

med tanke på at jeg har diagnosen selv og flere venner med diagnosen så har jeg lest x antall artikler og forskning på tema og sett enda flere youtube videoer. (hyperfokus er et autistisk trekk, google it 😉)

det som give it away her er : « 11 åringen tåler ingen endringer, di har kjøpt samme merke sko å klær i mange år for det er umulig å bruke noe annet, di hadde store problemer når di kjøpte ny bil å di får ikke ryddet leker ut av rommet for det var leker han brukte når han var liten, samtidig sier foreldrene at det er bare slik han er. « 

vanskeligheter med endring i rutiner/bosted/mat/skolesituasjon hva enn det måtte være er autisme ABC, det er et av hovedsymptomene. 

Endret av Sofie Maria
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

11-åringen høres ut som han kan være på autisme-spekteret, og 9-åringen høres jævlig slitsom ut.

Anonymkode: 7acfa...5e0

• Liker 4
Gjest takinova
Skrevet

Artig at dere begge irriterer dere over hverandres barn....

AnonymBruker
Skrevet

Høre ut som om han på 11 kanskje er på spekteret, virker iallfall prikk lik vennen til mitt barn, veldig kul gutt. :) 

Enig med den over at han på 9 høres utrolig slitsom ut, tror ikke du skal gå ut i fra at din gutt er formen alle skal komme fra altså.

Uansett, alt trenger ikke en diagnose, om gutten er litt sær men klarer seg greit så tenker jeg det er greit akkurat som med din gutt som er bråkete i alt han gjør så lenge han klarer seg greit så trenger du ikke å lete etter diagnosene.

Anonymkode: d3bde...00b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres nesten ut som om dere prøver å finne feil med hverandres barn. At du skal "ta igjen" siden hun kommenterte noe negativt om din sønn. 

Anonymkode: 4e4e0...f34

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
lajlaj skrev (22 timer siden):

Barn lærer seg det de blir lært

Så du mener at vi foreldre står når vi spiser, sitter langt unna bordet,og spiser med fingrene? Hadde vi vært sånn, så hadde vi jo ikke hatt noe å kortigere  barnet på, da hadde det jo vært slik vi ville hatt det..

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Så du mener at vi foreldre står når vi spiser, sitter langt unna bordet,og spiser med fingrene? Hadde vi vært sånn, så hadde vi jo ikke hatt noe å kortigere  barnet på, da hadde det jo vært slik vi ville hatt det..

Du sier han forhåpentligvis lærer seg det en dag.

AnonymBruker
Skrevet
Sofie Maria skrev (På 6.6.2024 den 1.31):

Neo ddt kan du faktisk ikke si

Anonymkode: 376e8...f71

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Rettelse: Det du beskriver her KAN være autisme.
Vekk med diagnosepatruljen.

Anonymkode: 2d3db...d84

👏

Anonymkode: 376e8...f71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...