AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #1 Skrevet 5. juni 2024 Hvis man har inntekt ved siden av ung ufør, hor mye skal skattes av den? Ca 50 000 kr Anonymkode: 01370...7a2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #2 Skrevet 5. juni 2024 Så mye at det såvidt lønner seg regner jeg med. Alt annet er meningsløst. Anonymkode: 710ad...649
Caissa Skrevet 6. juni 2024 #3 Skrevet 6. juni 2024 11 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis man har inntekt ved siden av ung ufør, hor mye skal skattes av den? Ca 50 000 kr Anonymkode: 01370...7a2 Hei Uføretrygd skattes på samme måte som lønnsinntekt. Man står fritt til å jobbe ved siden av uføretrygd, så mye man klarer. Det er ingen risiko for å miste uføretrygden, slik som det var tidligere. Om man trekkes i uføretrygden er avhengig av hvor mye man tjener. Hvis man er 100% uføretrygdet kan man hvert kalenderår tjene et såkalt "fribeløp". Holder man seg innenfor dette beløpet så påvirkes ikke uføretrygden, og alt man tjener kommer i tillegg. Fribeløpet (ved 100% uføretrygd) er pr. i dag 40% av Folketrygdens grunnbeløp. Grunnbeløpet (som gjerne kalles G) reguleres hvert år, med utgangspunkt i den generelle lønnsveksten. Fra 01.05.2024 er 1G 124.028 kr. Det betyr at man kan tjene 47.488 kroner før NAV begynner å trekke noe fra uføretrygden (0,4 x 124.028 kr). (Det jobbes politisk for å øke fribeløpet til 1G, slik det faktisk var fram til 2015.) Siden skatt beregnes på samme måte som lønn så kan man finne ut dette ved å bruke div. kalkulatorer. Husk at hvis man har lån og betaler gjeldsrenter for eksempel så påvirker det skatten. Og om man sparer i BSU så sparer man også skatt. Så det blir ikke nødvendigvis samme skatt selv om 2 personer har det samme i inntekt eller uføretrygd. Eksempel (der jeg ikke tar med noe om gjeld, BSU eller annet som kan påvirke skatten): En ung enslig ufør får fra 01.05.2024 2,91G, som er 360.921 kr. For å holde meg under fribeløpet (mindre komplisert) legger jeg til 47.000 kr i lønnsinntekt. Da blir det til sammen 407.921 kr som man skal skatte av. Når jeg bruker skattekalkulatoren på Skatteetatens sider så blir skatten da ca. 85.211 kr (ca. 20,88%). Dersom jeg legger inn bare uføretrygd på 360.921 kr så blir det ca. 69.324 kr i skatt (ca. 19,20%). En grunn til at skatten øker i prosent når man har inntekt ved siden av uføretrygden er at det ikke skattes av alt når inntekten er lav. (Derfor finnes det også frikort.) Husk at dersom du har lønnsinntekt så opparbeider du feriepenger av det du tjener! Disse får du utbetalt neste år (eller sammen med siste lønn, dersom du slutter). Her er skattekalkulatoren, der man kan eksperimentere med å legge inn egne tall og sjekke hva det blir: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekalkulator/ Nå skrev jeg mer enn det du spurte om, men kanskje noen kan ha nytte av det :-)
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #4 Skrevet 6. juni 2024 Caissa skrev (1 time siden): Hei Uføretrygd skattes på samme måte som lønnsinntekt. Man står fritt til å jobbe ved siden av uføretrygd, så mye man klarer. Det er ingen risiko for å miste uføretrygden, slik som det var tidligere. Om man trekkes i uføretrygden er avhengig av hvor mye man tjener. Hvis man er 100% uføretrygdet kan man hvert kalenderår tjene et såkalt "fribeløp". Holder man seg innenfor dette beløpet så påvirkes ikke uføretrygden, og alt man tjener kommer i tillegg. Fribeløpet (ved 100% uføretrygd) er pr. i dag 40% av Folketrygdens grunnbeløp. Grunnbeløpet (som gjerne kalles G) reguleres hvert år, med utgangspunkt i den generelle lønnsveksten. Fra 01.05.2024 er 1G 124.028 kr. Det betyr at man kan tjene 47.488 kroner før NAV begynner å trekke noe fra uføretrygden (0,4 x 124.028 kr). (Det jobbes politisk for å øke fribeløpet til 1G, slik det faktisk var fram til 2015.) Siden skatt beregnes på samme måte som lønn så kan man finne ut dette ved å bruke div. kalkulatorer. Husk at hvis man har lån og betaler gjeldsrenter for eksempel så påvirker det skatten. Og om man sparer i BSU så sparer man også skatt. Så det blir ikke nødvendigvis samme skatt selv om 2 personer har det samme i inntekt eller uføretrygd. Eksempel (der jeg ikke tar med noe om gjeld, BSU eller annet som kan påvirke skatten): En ung enslig ufør får fra 01.05.2024 2,91G, som er 360.921 kr. For å holde meg under fribeløpet (mindre komplisert) legger jeg til 47.000 kr i lønnsinntekt. Da blir det til sammen 407.921 kr som man skal skatte av. Når jeg bruker skattekalkulatoren på Skatteetatens sider så blir skatten da ca. 85.211 kr (ca. 20,88%). Dersom jeg legger inn bare uføretrygd på 360.921 kr så blir det ca. 69.324 kr i skatt (ca. 19,20%). En grunn til at skatten øker i prosent når man har inntekt ved siden av uføretrygden er at det ikke skattes av alt når inntekten er lav. (Derfor finnes det også frikort.) Husk at dersom du har lønnsinntekt så opparbeider du feriepenger av det du tjener! Disse får du utbetalt neste år (eller sammen med siste lønn, dersom du slutter). Her er skattekalkulatoren, der man kan eksperimentere med å legge inn egne tall og sjekke hva det blir: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekalkulator/ Nå skrev jeg mer enn det du spurte om, men kanskje noen kan ha nytte av det 🙂 Tuusen takk! Setter kjempe pris på det ❤️ Anonymkode: 01370...7a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå