AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #1 Skrevet 5. juni 2024 Jeg driver et AS og har en ansatt som har hatt betalingsproblemer tidligere. Når vi har fått krav fra Statens Innkrevingssentral og Namsmannen har vi naturligvis trukket det fra den ansattes lønn, men nå har vi også begynt å fått krav fra andre- for eksempel et krav på over 70 000,- fra et forsikringsselskap. Den ansatte har vært mye syk det siste året og har det siste halvåret omtrent ikke jobbet i det hele tatt. Er det virkelig riktig at firmaet skal stå ansvarlig for hans private gjeld? Vi er usikre på hvor mye han kommer til å jobbe hos oss i fremtiden på grunn av hans helse, og har også gitt beskjed om dette til de som sender krav om utleggstrekk, men har da fått beskjed om at vi må sette opp en nedbetalingsplan... Anonymkode: fe5c1...6bc
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #2 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg driver et AS og har en ansatt som har hatt betalingsproblemer tidligere. Når vi har fått krav fra Statens Innkrevingssentral og Namsmannen har vi naturligvis trukket det fra den ansattes lønn, men nå har vi også begynt å fått krav fra andre- for eksempel et krav på over 70 000,- fra et forsikringsselskap. Den ansatte har vært mye syk det siste året og har det siste halvåret omtrent ikke jobbet i det hele tatt. Er det virkelig riktig at firmaet skal stå ansvarlig for hans private gjeld? Vi er usikre på hvor mye han kommer til å jobbe hos oss i fremtiden på grunn av hans helse, og har også gitt beskjed om dette til de som sender krav om utleggstrekk, men har da fått beskjed om at vi må sette opp en nedbetalingsplan... Anonymkode: fe5c1...6bc Kan jeg aldri tenke meg. Man kan bli pålagt å ta trekk i lønn, men hvis den ansatte ikke jobber og får lønn, så er det jo ikke noe å trekke fra. Men ellers tenker jeg at man hører med en advokat. Anonymkode: e8ccc...f98 5
bvp Skrevet 5. juni 2024 #3 Skrevet 5. juni 2024 Dette høres veldig merkelig ut, det den ansatte måtte skylde andre må vel kreditor ta gjennom namsmannen, noe annet ville vært helt sykt. 9
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #4 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kan jeg aldri tenke meg. Man kan bli pålagt å ta trekk i lønn, men hvis den ansatte ikke jobber og får lønn, så er det jo ikke noe å trekke fra. Men ellers tenker jeg at man hører med en advokat. Anonymkode: e8ccc...f98 Han har nylig begynt å jobbe igjen og har forrige måned jobbet ca. 40%, men hadde jeg trukket alle utleggskravene jeg hadde fått hadde han ikke fått noe fra oss. Han hadde jo fremdeles fått fra NAV, men jeg synes ikke det er riktig at firmaet skal stå ansvarlig uansett så lenge det ikke kommer fra namnsmannen eller statens innkrevingssentral... Anonymkode: fe5c1...6bc 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #5 Skrevet 5. juni 2024 bvp skrev (3 minutter siden): Dette høres veldig merkelig ut, det den ansatte måtte skylde andre må vel kreditor ta gjennom namsmannen, noe annet ville vært helt sykt. Vi har fått ca. 5 fakturaer på betydelige summer fra flere inkassoselskap den siste måneden, og jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre med det. Det har vært en utfordrende vinter og vi sliter fremdeles med likviditeten, så vi har ikke mulighet til å betale fakturaer som er høyere enn den ansattes lønn... Anonymkode: fe5c1...6bc
bvp Skrevet 5. juni 2024 #6 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har fått ca. 5 fakturaer på betydelige summer fra flere inkassoselskap den siste måneden, og jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre med det. Det har vært en utfordrende vinter og vi sliter fremdeles med likviditeten, så vi har ikke mulighet til å betale fakturaer som er høyere enn den ansattes lønn... Anonymkode: fe5c1...6bc Jeg trodde ikke det var mulig at en kreditor kan sende krav til en ansatts arbeidsgiver, jeg tror jeg ville kontaktet Namsmann og sjekket nærmere, dette kan ikke være innenfor. 8 5
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #7 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi har fått ca. 5 fakturaer på betydelige summer fra flere inkassoselskap den siste måneden, og jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre med det. Det har vært en utfordrende vinter og vi sliter fremdeles med likviditeten, så vi har ikke mulighet til å betale fakturaer som er høyere enn den ansattes lønn... Anonymkode: fe5c1...6bc Har du ikke tatt kontakt med de da? Om du har fått masse krav på en mnd må du jo ringe dem å forklare at den ansatte ikke har lønn og trekkes fra. Anonymkode: 3e5ca...4d2 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #8 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi har fått ca. 5 fakturaer på betydelige summer fra flere inkassoselskap den siste måneden, og jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre med det. Det har vært en utfordrende vinter og vi sliter fremdeles med likviditeten, så vi har ikke mulighet til å betale fakturaer som er høyere enn den ansattes lønn... Anonymkode: fe5c1...6bc Gi beskjed til den ansatte, så får han ordne opp i dette. Merkelig at firmaer bare kan sende hans regninger til dere for at dere skal trekke han i lønn på den måten der. Anonymkode: ea31f...9d5 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #9 Skrevet 5. juni 2024 Han har ikke tatt opp lån ol i firmaets navn da? Anonymkode: 3e5ca...4d2 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #10 Skrevet 5. juni 2024 Har du latt være å trekke fra lønn tidligere, eller trukket mindre enn du skal kan du og firma stilles ansvarlig. Står på skatteetaten.no Anonymkode: 3e5ca...4d2
bvp Skrevet 5. juni 2024 #11 Skrevet 5. juni 2024 Jeg sjekket nå, det er kun offentlige myndigheter som namsfogd, lensmann og Skatteetaten som kan pålegge utleggstrekk og bestemme beløpet. 7
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #12 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Han har ikke tatt opp lån ol i firmaets navn da? Anonymkode: 3e5ca...4d2 Min første tanke også... Hvorfor skulle det komme inkassoregninger til dere? Anonymkode: 5cbb2...fc0 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #13 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Min første tanke også... Hvorfor skulle det komme inkassoregninger til dere? Anonymkode: 5cbb2...fc0 Kravene begynte å komme etter at han var kontaktpersonen for forsikringen vedrørende en bilskade. Jeg har som nevnt vært i kontakt med kravutsenderne og opplyst om at han er sykemeldt og at vi ikke har ansett kravene som aktuelle for firmaet å stå ansvarlig for i dette tilfellet, men siden jeg har vært usikker på hva som har vært riktig for oss har jeg ikke sagt stort mer. Har i tilfellene jeg har tatt kontakt blitt møtt med spørsmål om nedbetalingskrav. Hadde det vært et firma som hadde sendt krav hadde jeg nok tenkt på flere muligheter, men når flere firma sender krav til oss på så kort periode blir jeg usikker på om vi blir ansvarlig for hans private gjeld. Hvordan kan så mange selskaper trosse loven? Anonymkode: fe5c1...6bc
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #14 Skrevet 5. juni 2024 bvp skrev (19 minutter siden): Jeg sjekket nå, det er kun offentlige myndigheter som namsfogd, lensmann og Skatteetaten som kan pålegge utleggstrekk og bestemme beløpet. Har du en link å henvise til som jeg kan bruke?N Anonymkode: fe5c1...6bc
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #15 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kravene begynte å komme etter at han var kontaktpersonen for forsikringen vedrørende en bilskade. Jeg har som nevnt vært i kontakt med kravutsenderne og opplyst om at han er sykemeldt og at vi ikke har ansett kravene som aktuelle for firmaet å stå ansvarlig for i dette tilfellet, men siden jeg har vært usikker på hva som har vært riktig for oss har jeg ikke sagt stort mer. Har i tilfellene jeg har tatt kontakt blitt møtt med spørsmål om nedbetalingskrav. Hadde det vært et firma som hadde sendt krav hadde jeg nok tenkt på flere muligheter, men når flere firma sender krav til oss på så kort periode blir jeg usikker på om vi blir ansvarlig for hans private gjeld. Hvordan kan så mange selskaper trosse loven? Anonymkode: fe5c1...6bc Du er i utgangspunktet kun ansvarlig for utleggstrekk om det er noe å trekke fra. Dvs lønn. Har han vært i ulykke med en firmabil og han var skyld i ulykken må deres forsikring ta det og dere må betale egenandel. Dette har ingenting med din ansatte å gjøre, det er en sak mellom ditt firma og ditt forsikringsselskap. Du skriver veldig rotete vanskelig å forstå hva du mener. Om du har latt en ansatt uten lappen kjøre, og han var i en ulykke blir ditt firma ansvarlig og forsikringen krever at du betaler alle skader. Anonymkode: 3e5ca...4d2 5
bvp Skrevet 5. juni 2024 #16 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du en link å henvise til som jeg kan bruke?N Anonymkode: fe5c1...6bc Her finner du det du trenger. https://www.tripletex.no/fagblogg/lover-og-regler/utleggstrekk-lover-og-regler-for-arbeidsgivere/ 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #17 Skrevet 5. juni 2024 Du går da virkelig ikke på kvinneguiden for å få råd om dette. Har du et AS så må jo du lære deg reglene for situasjonen. det er da virkelig ikke advokater som svarer på kg. Nei firmaet står ikke ansvarlig for hans private gjeld, da er det såfall skattetrekk. Finn deg noen som kan hjelpe deg med dette. Evt ta kontakt med nav siden han får penger derfra. Anonymkode: f2324...8d5 7
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #18 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du går da virkelig ikke på kvinneguiden for å få råd om dette. Har du et AS så må jo du lære deg reglene for situasjonen. det er da virkelig ikke advokater som svarer på kg. Nei firmaet står ikke ansvarlig for hans private gjeld, da er det såfall skattetrekk. Finn deg noen som kan hjelpe deg med dette. Evt ta kontakt med nav siden han får penger derfra. Anonymkode: f2324...8d5 All uttleggstrekk som ikke utføres kam arbeidsgiver ansvarliggjøres for, om det var lønn å trekke fra. Står klatt å tydelig i loven. Det kam være gjeld til barnebidrag, skatt, osv. Anonymkode: 3e5ca...4d2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #19 Skrevet 5. juni 2024 Har jobbet på regnskap og det kan fort komme diverse trekk. Men arbeidsgiver skal kun trekke det de får beskjed om å trekke i lønn. De har ikke ansvar for gjeld ellers. Men har også vært borti inkassokrav hvor ansatt har brukt arbeidsgivers adresse. De blir sendt til ansatt selvfølgelig. Anonymkode: a19b1...76a 2
TBergh Skrevet 5. juni 2024 #20 Skrevet 5. juni 2024 Hei. Det er kun namsmannen som kan nedlegge trekk i inntekt. Du kan bli ansvarlig for den ansattes gjeld, hvis du unnlater å gjennomføre de utlegg du får beskjed om å gjøre, av en offentlig instans, som pr nå er namsmannen og Statens Innkrevingssentral SI. (SI krever inn barnebidrag, restskatt, studielån) Namsmannen krever inn pengekrav fra kreditorer så som inkassoselskaper eventuelt egeninkasso. Det du bør gjøre er å ta kontakt med den offentlige instansen som begjærer trekket og forklare situasjonen, bl.a hvor der hvor samlede trekk ville ha medført at den ansatte ikke ville ha fått utbetalt noen ting. Med vennlig hilsen TBergh 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå