Gå til innhold

Tør ikke si til psykolog jeg har tvangstanker/ handlinger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gått til psykolog i snart 1 år. Går dit pga mye dårlig samvittighet, sliter med å gi slipp på ting.. jeg har flere ganger tenkt jeg må fortelle jeg sliter med tvangstanker/ handlinger, men syns det er så flaut å ta opp.. 

Jeg har hatt det så lenge jeg kan huske, kan ikke huske å ikke ha det.. er ikke veldig alvorlig, jeg lever greit med det. Men I perioder er det veldig slitsomt. 

Dere som har slitt/ sliter med tvangstanker, hva hjalp dere? Er det bare jeg som syns det er flaut å snakke om?

Anonymkode: d6136...7ab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har snakket med min psykolog om det. Det har hjulpet meg mye, ingenting å være flau over :) . Du må tenke på alt en psykolog får høre, det er sikkert mange andre pasienter han har som har akkurat det samme problemet. Veldig viktig at du snakker om det. 

Anonymkode: 5521b...180

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan virkelig ta opp dette uten å føle skam. Det er kjempevanlig og til og med ofte hos barn😊 Jeg måtte ta opp at jeg hadde stemmer i hodet og også informere om forferdelige overgrep. Skulle gjerne ha byttet tema med deg for å si det sånn😇

Anonymkode: 6ea8a...7bd

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Gått til psykolog i snart 1 år. Går dit pga mye dårlig samvittighet, sliter med å gi slipp på ting.. jeg har flere ganger tenkt jeg må fortelle jeg sliter med tvangstanker/ handlinger, men syns det er så flaut å ta opp.. 

Jeg har hatt det så lenge jeg kan huske, kan ikke huske å ikke ha det.. er ikke veldig alvorlig, jeg lever greit med det. Men I perioder er det veldig slitsomt. 

Dere som har slitt/ sliter med tvangstanker, hva hjalp dere? Er det bare jeg som syns det er flaut å snakke om?

"Alle" psykiske lidelser er oppheng i tanker. Enten man agerer på dem eller ei. Man lager seg historier og scenarier i hodet, og tror på dem, og spinner videre uten å være klar over at alt dette foregår i en virtuell virkelighet i ens egen fantasi. 

Se at du øager deg historier. Se om det går an å la tankene være, unngå å spinn videre. Om du har en favorittsang kan du prøve å synge på den istedet, hver gang du merker at den virtuelle virkeligheten tar over. 🌷

Anonymkode: fc065...911

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor synes du det er flaut? Kan du sette ord på hva det er som gjør det vanskelig?

Anonymkode: 1a897...8de

AnonymBruker
Skrevet

Råd av noen med alvorlig ocd: si det så snart som mulig! Mange som sliter med angst og emosjonelle problemer har også tvangstanker osv. Det er faktisk ganske vanlig. 

Anonymkode: cd18b...8eb

• Nyttig 1
Skrevet

Som de andre her sier så er slikt veldig vanlig. Psykologer hører det meste. Feks om pasienters psykoser. Der kommer det fram mye rart. Så uskyldige tvangstanker har psykologen din hørt om mange ganger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fortsett å hold tilbake informasjon slik at du senere kan klage over dårlig oppfølging av helsevesenet. 

Anonymkode: 53660...515

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skal du få hjelp til å ta tak i dine problemer når du holder tilbake relevant info til dine behandlere?

Anonymkode: 4bbd9...d20

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du må ta det opp med din psykolog, absolutt ingenting å skjemmes for! Skal du få riktig hjelp og komme deg videre i livet, så er det viktig at du er ærlig. Først da kan psykologen gi deg den hjelpa du trenger.

Det blir bra 😊

Anonymkode: 4c199...81f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fortsett å hold tilbake informasjon slik at du senere kan klage over dårlig oppfølging av helsevesenet. 

Anonymkode: 53660...515

Ikke sant.... 

Derfor det er viktig å være ærlig, først da kan ting bli bedre.

Anonymkode: 4c199...81f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du kan virkelig ta opp dette uten å føle skam. Det er kjempevanlig og til og med ofte hos barn😊 Jeg måtte ta opp at jeg hadde stemmer i hodet og også informere om forferdelige overgrep. Skulle gjerne ha byttet tema med deg for å si det sånn😇

Kan jo også legge til at psykologen ikke reagerte i det hele tatt. Føles virkelig som de har hørt ALT før. Eneste jeg opplevde var at hun nesten ble litt ivrig fordi hun mistenkte en litt uvanlig diagnose. Men ingenting som gjorde at jeg følte skam eller noe slikt. Tvangstanker er supervanlig kjære deg💛 Hva med det er flaut? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

"Alle" psykiske lidelser er oppheng i tanker. Enten man agerer på dem eller ei. Man lager seg historier og scenarier i hodet, og tror på dem, og spinner videre uten å være klar over at alt dette foregår i en virtuell virkelighet i ens egen fantasi. 

Se at du øager deg historier. Se om det går an å la tankene være, unngå å spinn videre. Om du har en favorittsang kan du prøve å synge på den istedet, hver gang du merker at den virtuelle virkeligheten tar over. 🌷

Anonymkode: fc065...911

Det var et veldig godt råd, tusen takk :) det er jo det jeg gjør, lager meg egne historier i en virkelighet som ikke er den jeg lever i.. men å synge på en sang, det skal jeg faktisk prøve:)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor synes du det er flaut? Kan du sette ord på hva det er som gjør det vanskelig?

Anonymkode: 1a897...8de

Jeg vet ikke helt.. kanskje det at jeg føler meg veldig alene om å ha det sånn. Selv om jeg vet det ikke stemmer, mange sliter jo med det samme. Føler meg annerledes, at det er noe feil med meg. Har aldri sagt det til noen før. Liker ikke stikke meg ut, eller bli oppfattet som rar.. men hos psykologen er det jo et trygt sted å si det. 

AnonymBruker
Skrevet

Jo mer ærlig du er om det du sliter med, jo bedre vil det hjelpe deg ❤️ 

Anonymkode: edadf...a71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...