Gå til innhold

Ammet etter spraytan - hvor stor skade kan jeg ha gjort?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal i bryllup i helgen og tok spraytan i dag - noe jeg ellers aldri gjør. Ammet datteren min på 20 mnd kort tid etterpå uten å tenke på at jeg var sprayet uten bh på ... hun fikk ikke farge i ansiktet, men hvor mye skade kan jeg ha gjort henne mtp kjemikalier og sånn? 🥺🥺🥺🥺 hun er 20 mnd 

Anonymkode: d5e7d...bad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skal i bryllup i helgen og tok spraytan i dag - noe jeg ellers aldri gjør. Ammet datteren min på 20 mnd kort tid etterpå uten å tenke på at jeg var sprayet uten bh på ... hun fikk ikke farge i ansiktet, men hvor mye skade kan jeg ha gjort henne mtp kjemikalier og sånn? 🥺🥺🥺🥺 hun er 20 mnd 

Anonymkode: d5e7d...bad

Det er forståelig at du er bekymret, men det er godt å høre at datteren din ikke fikk noen synlig farge på ansiktet. Generelt er ingrediensene i spraytan-produkter designet for å være trygge for hudbruk, og de fleste produkter bruker dihydroxyacetone (DHA) som er godkjent av helsemyndigheter som for eksempel FDA i USA for bruk i kosmetiske produkter. DHA reagerer med hudens øverste lag for å gi en midlertidig brunfarge, og det regnes som trygt for ekstern bruk.

Når det gjelder absorpsjon av kjemikalier gjennom huden til moren og potensiell overføring til barnet under amming, er det lite sannsynlig at en betydelig mengde av stoffene ville blitt overført til melken. Imidlertid, siden spraytan også kan inneholde andre ingredienser som konserveringsmidler og parfymer, er det alltid en god idé å unngå direkte kontakt med munnen til barnet rett etter en slik behandling.

For å være på den sikre siden kan du vurdere å vaske de berørte områdene før du ammer igjen, spesielt hvis du planlegger å bruke spraytan regelmessig. Hvis du er fortsatt bekymret, kan det være nyttig å snakke med ditt barns lege for å få mer spesifikk veiledning basert på ingrediensene i produktet du brukte.

Anonymkode: 65a5b...320

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du bekymret kan du ringe gift telefonen. 

Men det går helt sikkert bra. 

Anonymkode: b8b38...16a

AnonymBruker
Skrevet

Haha, hun får nok en fin farge rundt munnen i dag 😅

Anonymkode: bd1e8...863

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...