Gå til innhold

hver halve time

Anbefalte innlegg

Gjest lureren
Skrevet

Om man feks spiser en kvart skive hver halv time,eller sørger for å spise litt hver halvtime,øker forbrenningen da leste i en bok at hvis du gjorde det så lurte du kroppen til å holde forbrenningen oppe hele tiden,så vil det funke hvis du skal ned i vekt!?

det jeg gjør nå er å spise en kvart grøv brød skive med litt pålegg på hver halve time+at avogtil bytter jeg det ut med feks noen druer,kvert eple,fordeler middagen utover lengre periode...osv..

men det jeg lurer mest på er om jeg enten må spise enda oftere for at det skal hjelpe elle rom det er for ofte...nabon min gjør dette å hun er syl tynn vil ikke bli så tynn som hu men syns at virker som om det gir resultater!

takker for svar :klem:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er en myte at du 'holder forbrenningen oppe' ved å spise ofte.

Endret av mito
Skrevet

Hm,..alle kostholds eksperter og leger ect..sier at det hjelper,den eneste måten å ha forbrenning på er å spise hvis du ikke spiser så blir den nesten helt borte,så det har jo noe å si og da skulle en tro at flere små måltider hjelper!

Skrevet

Definer "ofte".

Det er ikke en myte at dersom man går i lange perioder uten mat, at forbrenningen blir satt ned. Men å spise hvert kvarter synes jeg høres en smule drøyt ut.

Hver 2. time burde være ofte nok. Da kan du få inn 6 - 8 små måltider(ikke bare kvartskiver).

Forøverig synes jeg hver 3-4 time er greit. Da får man tid til å gjøre litt angdre ting innimellom måltidene også.. :ler:

Skrevet (endret)

Nei, det er en myte, men er særdeles seiglivet sådan.

Se for eksempel her. (de bruker mange lange og vanskelige ord, men bear with me :))

Br J Nutr. 1993 Jul;70(1):103-15.

Effect of the pattern of food intake on human energy metabolism.

Verboeket-van de Venne WP, Westerterp KR, Kester AD.

Department of Human Biology, University of Limburg, Maastricht, The Netherlands.

The pattern of food intake can affect the regulation of body weight and lipogenesis. We studied the effect of meal frequency on human energy expenditure (EE) and its components. [b

Resten av sitatet er slettet. Ihht til KGs regler er det ikke lov å legge inn materiale med kopirett. Legg gjerne inn en link dersom du ønsker å formidle noe fra en artikkel. Mie (mod)

Endret av Mie
Skrevet

Hver gang kroppen får noe mat øker forbrenningen litt. For å holde forbrenningen på topp er det viktig med fysisk aktivitet og regelmessige måltider; men du trenger ikke spise hver halve time. Jeg har lest at mange "eksperter" sier innen hver 3. time, som også Hecuba var inne på....

Hvis det går for lenge mellom hvert måltid, vil kroppens forbrenning synke, fordi kroppen tviholder på den lille maten den har fått... Kroppen bruker jo litt energi på å fordøye maten også(særlig fiber og protein)

:)

Gjest Hilde K S
Skrevet

Jeg minner om at hver gang kroppen får litt mat, får den også litt kalorier. Om man ikke beveger seg nok til å forbrenne disse kaloriene, vil man legge på seg av å spise ofte.

En kvart skive pr kvarter, er en skive i timen. Hvor mange kalorier er det i en skive? La oss si 250. Du spiser åtte skiver i løpet av døgnet, det er 2000 kalorier? Ja? I tillegg kommer middagen, som ligger på 500 kaorier. Det er 2500 kalorier pr dag. Jeg er 178 cm høy, 67 kilo og 2600 kalorier er dagsbehovet mitt. Etter en treningsøkt.

Skrevet

Eeeeeeeh... nei

Kan du da forklare meg hvorfor jeg gikk opp ti kilo på noen få måneder da jeg bare spiste to måltider om dagen, men nå klarer å holde vekten stabil etter vektnedgang ved å spise fire-fem ganger om dagen?

Det der er tull Mito.

Skrevet
Eeeeeeeh... nei

Kan du da forklare meg hvorfor jeg gikk opp ti kilo på noen få måneder da jeg bare spiste to måltider om dagen, men nå klarer å holde vekten stabil etter vektnedgang ved å spise fire-fem ganger om dagen?

Det der er tull Mito.

Det som er tull, er å bruke din personlige erfaring som bevis på en hypotese.

Det er mange andre variabler involvert. Kanskje du var mer aktiv i siste periode. Kanskje du spiste flere kalorier totalt i første periode, selv om du kun inntok to måltider. Det gjelder faktisk mange, hvis de spiser 5-6 måltider daglig, blir gjerne kaloriinntaket lavere enn om de spiser to 'fråtsemåltider'. Mange måltider er generelt bra av andre årsaker, og jeg har heller aldri anbefalt å ikke følge en slik diett. Jeg påpekte kun at det ikke stemmer at forbrenningen økes som en konsekvens.

Skrevet
Hvor mange kalorier er det i en skive? La oss si 250.

Minus 150 kcal ;)

Skrevet

Ikke hør på Mito...hver gang kroppen får noe mat går forbrenningen litt opp! Ikke noe mer å snakke om! Spis ihvertfall noe hver 3.time :)

Skrevet
Det som er tull, er å bruke din personlige erfaring som bevis på en hypotese.

Det er mange andre variabler involvert. Kanskje du var mer aktiv i siste periode. Kanskje du spiste flere kalorier totalt i første periode, selv om du kun inntok to måltider. Det gjelder faktisk mange, hvis de spiser 5-6 måltider daglig, blir gjerne kaloriinntaket lavere enn om de spiser to 'fråtsemåltider'. Mange måltider er generelt bra av andre årsaker, og jeg har heller aldri anbefalt å ikke følge en slik diett. Jeg påpekte kun at det ikke stemmer at forbrenningen økes som en konsekvens.

Jeg ser ikke bare på meg selv - jeg er kursleder for et slankeopplegg også - jeg ser akkurat det samme der. De som lettest har gått ned i vekt har hatt samme problemet som meg, altfor lite mat og en kropp som går på sparebluss.

Det er logisk også vet du... utifra våre stenaldergener.

Skrevet

For hvert forskningsdokument som sier en ting, vil det alltid være minst 5 andre som sier en annen ting.

Jeg personlig velger å se på hvordan kroppen min reagerer. For meg fungerer det best å spise ofte. Jeg mener at å spise sjeldent vil sette igang en slags sparemekanisme som gjør at kroppen holder mer på fette. Akkurat som under faste/sulting(bare ikke like ekstremt).

Skrevet
For hvert forskningsdokument som sier en ting, vil det alltid være minst 5 andre som sier en annen ting.

Jeg personlig velger å se på hvordan kroppen min reagerer. For meg fungerer det best å spise ofte. Jeg mener at å spise sjeldent vil sette igang en slags sparemekanisme som gjør at kroppen holder mer på fette. Akkurat som under faste/sulting(bare ikke like ekstremt).

Jassågitt :)

Som sagt så vil de fleste slanke seg lettere når de spiser ofte, men det er ikke fordi det gjør at forbrenningen øker. For øvrig er det umulig å argumentere mot hvilken mekanismer 'du mener' kroppen setter i gang :)

Skrevet
Jeg ser ikke bare på meg selv - jeg er kursleder for et slankeopplegg også - jeg ser akkurat det samme der. De som lettest har gått ned i vekt har hatt samme problemet som meg, altfor lite mat og en kropp som går på sparebluss.

Det er logisk også vet du... utifra våre stenaldergener.

Jeg tør vedde store summer på at disse kursdeltakerne ikke er nevneverdig kompetente til å verken teller kalorier eller foreta andre kvalifiserte vurdering vedrørerende den fysiologiske reaksjonen på sporadisk måltidsfrekvens :)

Som sagt, de fleste vil gå lettere ned i vekt når de spiser ofte, men det er ikke fordi forbrenning øker, men av den enkle grunn at det fører til lavere samlet kaloriinntak.

Gjest Liten Tapir
Skrevet

Mito vet absolutt alt om hvordan kroppen fungerer; mye mere enn verdens legestand til sammen.

Visste dere ikke det?

:ironi:

Skrevet

Mito:

Er interessant å lese det du skriver, og jeg skulle gjerne ha sett noen mer håndfaste forskningsrapporter el jeg kunne tittet litt på når jeg får bedre tid?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har nemlig også opplevd det at jeg ikke får økt vekttap ved å spise ofte, snarere omvendt, jeg går enten opp, eller holder meg stabil. Antar det kan skyldes at når jeg spiser 1-3 større måltider om dagen, og ingenting annet, så reduserer jeg kaloriinntaket. Grunnen til at jeg har latt dette være i en periode er at jeg som mange andre her har hørt 100 vis av ganger at spiser du sjelden, så går forbrenningen ned. Kunne vært interessant å sett litt mer dokumentasjon slik at jeg vet om jeg kan vurdere en ny runde med 1-3 større måltider uten å risikere forbrenningen.

Skrevet
Mito vet absolutt alt om hvordan kroppen fungerer; mye mere enn verdens legestand til sammen.

Visste dere ikke det?

Når det gjelder slanking, trening, manipulering av kroppsvekt, osv, så tør jeg påstå at jeg vet mer enn de aller, aller fleste norske leger, definitivt. Medisinstudiet inneholder svært lite om disse fenomenene, det fokuserer hovedsakelig på sykdommer og medisiner. Likevel, min bakgrunn er ikke relevant, mine argumenter er relevante. Jeg har allerede vist til forskning som underbygger mine påstander, men blir møtt med anekdotisk bevisføring og generell synsing. Det er selvfølgelig meningsløst å diskutere noe på et slikt grunnlag. Hva din agenda er, aner jeg ikke, men du ser ut til å være litt frustrert over at noen tar livet av en av de mange behagelige slankemytene mange baserer sin vektreduksjonsstrategi på. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...