Gå til innhold

Hva/hvor mye spise for å få i meg nok proteiner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg strever litt med å komme meg ned i vekt og tror jeg muligens ikke får i meg nok proteiner. Kcalori-inntak er sjeldent mer enn 1000-1200. Jeg er 48 år, 170 høy og veier nå 86 kg. Mitt første mål er å komme ned til 70-tallet på vekta.  Jeg er ikke glad i kjøtt, så jeg prøver å finne alternative måter å dekke behovet. Utfra hva jeg har lest meg til, bør har 1 gr protein pr kg i vekt. 

Jeg spiser mye erter, bønner, linser, rått og varmebehandlet. Jeg spiser ca. 5 egg pr uke. Lege har rådet meg begrense karbohydrater og meieriprodukter/animalsk fett.  Men jeg er litt redd for at mangel på protein og evt at jeg spiser for lite, bremser vektnedgang.

Noen tanker eller råd?

Anonymkode: 2a97a...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Med så lavt kaloriinntak og så lavt inntak av animalsk, så er det veldig sannsynlig at du spiser for lite protein. Kanskje ikke så lite protein at du får proteinmangel, men tviler på at du får i deg optimal mengde protein. 1 gram protein per kg vekt er ca det man trenger for å unngå proteinMANGEL. Det optimale proteininntaket er minst det dobbelte. Aminosyrene som trigger muskelsyntese finner du lite av i planter og godt av i kjøtt, fisk og egg. Og for muskelsyntese er det bedre med få store måltider enn mange små. Små måltider trigger ikke muskelsyntese.

Anonymkode: a3aa8...e58

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Med så lavt kaloriinntak og så lavt inntak av animalsk, så er det veldig sannsynlig at du spiser for lite protein. Kanskje ikke så lite protein at du får proteinmangel, men tviler på at du får i deg optimal mengde protein. 1 gram protein per kg vekt er ca det man trenger for å unngå proteinMANGEL. Det optimale proteininntaket er minst det dobbelte. Aminosyrene som trigger muskelsyntese finner du lite av i planter og godt av i kjøtt, fisk og egg. Og for muskelsyntese er det bedre med få store måltider enn mange små. Små måltider trigger ikke muskelsyntese.

Anonymkode: a3aa8...e58

TS. Jeg spiser i hovedsak 2 ganger til dagen, lunsj og middag. Tenker at jeg får i meg mye god fiber og trege karbohydrater via grønnsakene. Har som regel 1 egg til lunsj, sammen med diverse grønt og tilfører noe fett som olivenolje/nøtter e.l.  Så tenker middagen da er det beste for å tilføre mer protein. Jeg spiser overhodet ikke svin, biff kan gå, men det er veldig tung mat og ikke hverdagsmat. Laks takler jeg ikke lenger, så det blir sjeldent. Kylling går, men ikke for ofte. Vil f.eks sei være bra. Jeg spiser kanskje tilsvarende en halv kyllingfilet og resten grønnsaker i et måltid. Vil det være nok mengde feks ? Eller 2 speilegg m/tilbehør ? Må kankje begynne å føre logg i en eller annen app.

Anonymkode: 2a97a...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Cottage cheese og egg, gresk yoghurt og kjøtt og fisk.

Anonymkode: dc450...832

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter,

Denne tråden stenges, da den bryter med retningslinjene for dette rommet.

* Diskusjoner om daglig inntak under 1200 kcal tillates ikke.

Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege eller annet helsepersonell for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine.

_popcorn_, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...