Gå til innhold

Du som anser deg som fattig forelder; hvor mye har du igjen etter faste utgifter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da mener jeg til alle utgifter som ikke bare blir trukket fast hver månend. Hvor mye går med til mat, klær, aktiviteter, kino, kos og moro. Jeg sløser som faen, og mistenker jeg kommer til å få dårligere råd etterhvert. Ønsker å venne meg til lavere forbruk allerede nå. Har 2 små (1 i bhg og 1 på skole). 

Anonymkode: 35c7b...46b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da mener jeg til alle utgifter som ikke bare blir trukket fast hver månend. Hvor mye går med til mat, klær, aktiviteter, kino, kos og moro. Jeg sløser som faen, og mistenker jeg kommer til å få dårligere råd etterhvert. Ønsker å venne meg til lavere forbruk allerede nå. Har 2 små (1 i bhg og 1 på skole). 

Er ikke forelder selv, men dette er likevel relevant:

Jeg vokste opp med 1 forelder, og fra jeg var ca. 5 år jobbet han 50% stilling. Tror han hadde ca 14.000 utbetalt (dette er 15 år siden +/-) Men han hadde lite gjeld ettersom han kjøpte et oppussingsobjekt på 90-tallet, og vi levde rimelig. Han er veldig flink til å styre pengebruken.  Jeg har aldri manglet noe. I dag er det kanskje vanskeligere p.ga. høye bolig- og leiepriser, men jeg tror man kan klare seg på en god del mindre enn man ser for seg.

Endret av Mayer
AnonymBruker
Skrevet

Bruker i hverdagen lite penger på kino, kos og morro. Barnet er på 1 fritidsaktivitet og så sparer jeg noen hundrelapper i mnd. til ferie. Så vi får oss en liten tur om sommeren :)

Jeg planlegger mat, sløser lite og kaster lite, sparer på strømmen, få utskeielser i hverdagen, kjøper klær og utstyr i feil sesong (da er det MYE rabatter og salg), er lite opptatt av "nips, dill og dall" (handler aldri slikt), jeg er hos frisøren kanskje 1 gang i året osv.

Bruker mellom 5000 og 6000 i mnd. på mat, husholdningsartikler, hygiene etc.

Klær og skotøy er gjennomsnittlig 1000,- i mnd. 

Treningsavgift på fotball er 1800,- i havåret

Kinogavekort er noe datteren min ofte ønsker seg til jul. Samme med klippekort i svømmehallen. 

Sitter igjen med mellom 500,- og 2000,- i mnd. som går til sparing

Anonymkode: e3c72...989

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Bruker i hverdagen lite penger på kino, kos og morro. Barnet er på 1 fritidsaktivitet og så sparer jeg noen hundrelapper i mnd. til ferie. Så vi får oss en liten tur om sommeren :)

Jeg planlegger mat, sløser lite og kaster lite, sparer på strømmen, få utskeielser i hverdagen, kjøper klær og utstyr i feil sesong (da er det MYE rabatter og salg), er lite opptatt av "nips, dill og dall" (handler aldri slikt), jeg er hos frisøren kanskje 1 gang i året osv.

Bruker mellom 5000 og 6000 i mnd. på mat, husholdningsartikler, hygiene etc.

Klær og skotøy er gjennomsnittlig 1000,- i mnd. 

Treningsavgift på fotball er 1800,- i havåret

Kinogavekort er noe datteren min ofte ønsker seg til jul. Samme med klippekort i svømmehallen. 

Sitter igjen med mellom 500,- og 2000,- i mnd. som går til sparing

Anonymkode: e3c72...989

Under 10 000kr i forbruk pr måned?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Under 10 000kr i forbruk pr måned?

MÅ DU BRUKE MER ENN 10 000 hver mnd? Seriøst ikke rart de sier Norge må få ned klimatrykket

Anonymkode: 7a6c8...cc3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ca 24 000 utbetalt per mnd inklusive barnetrygd og bidragsforskudd. Usikker på om det regnes som «fattig», men vet det er godt under snittet i alle fall…

15 000 går til regninger hver mnd (husleie, strøm, forsikring, strømmetjenester, skolemelk) og 1000 kr til sparing. Dvs at det går 8000 i mnd til alt annet.

Har bufferkonto, men bruker kun av den hvis jeg må. Går det f.eks 2000 til tannlege en mnd så går det av brukskontoen, med mindre det er mye ekstra på samme mnd. De månedene det ikke er noe ekstra så føler jeg at jeg har veldig god råd. 😛

Anonymkode: 5d67e...009

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

har ca 2500 hver mnd etter alt er betalt, må bare være flink, er meg og 3 barn

Anonymkode: 682e8...074

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 6/5/2024 at 10:20 PM, AnonymBruker said:

Jeg har ca 24 000 utbetalt per mnd inklusive barnetrygd og bidragsforskudd. Usikker på om det regnes som «fattig», men vet det er godt under snittet i alle fall…

15 000 går til regninger hver mnd (husleie, strøm, forsikring, strømmetjenester, skolemelk) og 1000 kr til sparing. Dvs at det går 8000 i mnd til alt annet.

Har bufferkonto, men bruker kun av den hvis jeg må. Går det f.eks 2000 til tannlege en mnd så går det av brukskontoen, med mindre det er mye ekstra på samme mnd. De månedene det ikke er noe ekstra så føler jeg at jeg har veldig god råd. 😛

Anonymkode: 5d67e...009

Fattigdomsgrensen for enslig er ca 17500kr  utbetalt, og ca 25800kr utbetalt for en husholdning med to voksne. 

Min samboer har normal inntekt(litt under median), mens jeg kan ha variabel (alt mellom 0-35k utbetalt) fordi jeg studerer master. Som regel får jeg 15k utbetalt og med barnetrygd oppå det igjen så er jeg ikke å regne som fattig.. 

Men vi klarer oss fint. Har bundet renten til 2,8. Det jeg ikke får inn av inntekt var det vi sparte tidligere.

Anonymkode: 47ea9...dc1

AnonymBruker
Skrevet

Ca 6000 igjen til alt utenom faste regninger/lån osv.

Så 6000 til mat, klær og bensin (bor på bygda så må dessverre ha bil) til en voksen og 3 tenåringer. 

Går egentlig ikke rundt. 

Anonymkode: b0d8a...e4c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke barn, men vil bare si noe om det med å tilpasse seg endret inntekt. Jeg fikk meg en ekstrajobb rett etter pandemien for å skape en buffer, og den har jeg beholdt i tre år. Det jeg gjør er å sette penger på sparekonto den dagen lønnen kommer på konto, for da merker jeg ikke at pengene går ut, og det er lettere å tenke at de ikke er der. Så bruker jeg av det som faktisk er tilgjengelig på konto. Absolutt den letteste måten å spare på, fremfor de som skal sette på sparekonto det som er igjen dagen før neste lønning.

Anonymkode: 8da31...015

AnonymBruker
Skrevet

Intet dårlig råd her selv om jeg er uføre med 3 storspisende barn. Vil allikevel skrive da jeg har mine tips😉

Kjøper all brød 50%. Fryser ned. Samme med kjøtt osv. Datovare. 

Klær kjøpes på temu,hennes,lager 157 men arvet mye. Masse grupper der ute på FB.

Bruker en del på kino osv,tar med eget snop.

Syden ferie blir det,all inklusiv 4 personer der de minste barna snart er voksne totalt 52.000. Men sparer på det og,all mat og drikke inkludert da slipper restauranter. Reiser sjelden til syden samlet. Som oftest har jeg reist med de eldste,men denne gang alle med.

Anonymkode: e634d...682

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...