Gå til innhold

Kan barnehagen legge ut bilder av barnet vårt, når vi har krysset "nei"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnehagen har en innloggingsportal hvor alt blir registrert. Levering, henting, søvn, måltider osv. Det blir også publisert bilder hver dag som alle foreldre kan se. 

Da barnet startet i barnehage fikk vi et spørreskjema hvor det ble spurt om vi aksepterte at det ble tatt bilder som kunne publiseres. Vi svarte "nei" på alle punkter som omhandler bilder. 

Men hver eneste dag publiseres det bilder av barnet vårt, som er synlig for alle foreldre i gruppa. Dette synes jeg ikke noe om! 

Må man bare akseptere det? 

Anonymkode: fcf28...f91

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke lov. Ta det opp med bhg:)

Anonymkode: 6f0a7...f69

  • Liker 19
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sendt Mail til leder:) kan jo være at alle ansatte ikke er klar over det? For eksempel så er det jo mange vikarer i barnehager

Anonymkode: 0487a...ac2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at bildene er synlige for alle? Vi bruker mykid, der vises bilder kun for barna som blir tagget. 

Hvis det legges ut for alle: nei, ikke greit.

Anonymkode: 8d243...189

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi de beskjed. Noen har tydeligvis ikke fått det med seg. Selv om det ikke er noen unnskyldning.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å vær så opphengt i å ikke vil ha bilde av barn, jeg bryr meg bare om mitt eget på bilde. At ditt barn må bli bedt om å gå vekk pga gruppebilde eller bli sladdet er mer skadelig enn et bilde i en lokal avis, ingen bryr seg om ungen din, ok

bare egne

Anonymkode: 738e2...cd4

  • Liker 31
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig kan de det. Har dere sagt nei, så har de ikke lov, men de kan.

Anonymkode: d7fbd...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville reagert på hele ordningen, stakkars barn som må tas bilde av absolutt hele tiden. Hvorfor i all verden skal de tas bilde av hver dag? 

Anonymkode: d3959...cc6

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok en glipp. Ville tatt det opp med dem, men på en ordentlig måte - selv om det sikkert er frustrerende.. 

Anonymkode: 0d408...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at de bli publisert på tavle i barnehagen? For det er lov. 
 

Det sagt så er du superrar! Barn elsker å se seg selv på bilder, og ditt barn vil føle seg utelatt. Bilder er IKKE farlig og du er hysterisk.

Anonymkode: d6cd2...e9f

  • Liker 19
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har de tid til å ta bilde av barna hver dag? Og synes barna at dette er ok?

Anonymkode: 8a605...ab0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mener du at de bli publisert på tavle i barnehagen? For det er lov. 
 

Det sagt så er du superrar! Barn elsker å se seg selv på bilder, og ditt barn vil føle seg utelatt. Bilder er IKKE farlig og du er hysterisk.

Anonymkode: d6cd2...e9f

Det blir litt generalisering. Ikke alle barn synes det er greit å bli tatt bilde i tide og utide. Min gikk i hvert fall lei etter hvert, og da respekterte jeg det. Å bli tatt bilde av hver eneste dag er overdrevent. Det er nok ikke alle voksne som hadde syntes det var noe greit å bli fotografert på jobben på daglig basis. 

Jeg kunne godt tenkt med å ha noen bilder av barnet i barnehagen, det gjør jeg jo. Her tok de ikke bilder. Men ingen foreldre trenger bilder av barna hver bidige dag. Løper de ansatte rundt med telefon og knipser hver dag, da bør bhg roe kraftig ned på fotograferingen. 

Anonymkode: 8a605...ab0

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det vises for alle, har lagt merke til at noen ganger legger de det der av bare mitt barn og det er det bare jeg som ser. 

Anonymkode: e8443...9b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville reagert på hele ordningen, stakkars barn som må tas bilde av absolutt hele tiden. Hvorfor i all verden skal de tas bilde av hver dag? 

Anonymkode: d3959...cc6

Nei, det er noen merkelige greier. Høres ut som rene instagram-barnehagen! Alt må visst dokumenteres med bilder her om dagen, hvis ikke har det ikke skjedd. Jeg er for å skape minner, årene går så fort og man vil gjerne ta vare på bilder og vise barna når de blir større osv. Har masse bilder av barna selv (ingen fra bhg dessverre). Men i dette omfanget høres det krampeaktig og usunt ut. Bedre å være tilstede med barna enn å se de gjennom en skjerm. 

Anonymkode: 8a605...ab0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Slutt å vær så opphengt i å ikke vil ha bilde av barn, jeg bryr meg bare om mitt eget på bilde. At ditt barn må bli bedt om å gå vekk pga gruppebilde eller bli sladdet er mer skadelig enn et bilde i en lokal avis, ingen bryr seg om ungen din, ok

bare egne

Anonymkode: 738e2...cd4

Dette er ingen bagatell, det er brudd på personvern og skal tas på alvor!. Ikke sikkert at det har noen direkte konsekvenser  i dette tilfelle, men det kan få alvorlige føler for andre. F.eks kan det være at noen lever på skjult adresse eller generelt har behov for å verne om sitt privatliv.

Jeg og mine barn har f.eks aldri vært publlisert noe sted pga behov for vern om ekspartner. Jeg opplevde at 1 av mine barn ble kidnappet etter å blitt forfulgt over lengre tid. Det unner ikke noen å oppleve det, og det var faktisk svært traumatisk for den ansatte som "mistet" mitt barn. Jeg har også vært ute for at bilde av mitt barn havnet i lokalavisen og ved begge anledninger ble disse bildene snappet opp av ekspartners familie og re-publisert og delt på instagram og facebook i en sammenheng som om de var delaktige i mitt barns liv. Det var de ikke, men jeg fikk bekreftet at jeg ble overvåket og bildene gav de informasjon om hvor vi befant oss og hvor de evt kunne spore opp barnet.

Anonymkode: 99d70...d83

  • Hjerte 11
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Er du sikker på at bildene er synlige for alle? Vi bruker mykid, der vises bilder kun for barna som blir tagget. 

Hvis det legges ut for alle: nei, ikke greit.

Anonymkode: 8d243...189

Så dere legger ut bilder av barn uansett? Men foreldrene får ikke vite det så lengen barna ikke er tagget? Hmmm…

Anonymkode: cc51e...efa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Så dere legger ut bilder av barn uansett? Men foreldrene får ikke vite det så lengen barna ikke er tagget? Hmmm…

Anonymkode: cc51e...efa

Hva mener du med dette? MyKid er en lukket app. Man ser bare de bildene der barnehagen har tagget med ditt barns navn (uavhengig av hvem som er på bildet). Om ingen er tagget er det ingen som ser bildet...

Anonymkode: 049f6...f1a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts har dere app der bilder blir lagt ut? Ser du ansiktet til dutt barn? 

Du har ikke skrevet NEI til å dele bilde i eventuelt aviser etc?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For barnets skyld, be om at det ikke blir tatt bilde av i barnehagen. Barn blir tatt mer enn nok bilder av ellers. Se for deg at noen løper rundt på arbeidsplassen din og tar bilder av deg hver dag, og sender dem til familien din. Helt galematias, ingen voksne hadde funnet seg i det (om man da ikke jobber som fotomodell). 

Anonymkode: d3959...cc6

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ville reagert på hele ordningen, stakkars barn som må tas bilde av absolutt hele tiden. Hvorfor i all verden skal de tas bilde av hver dag? 

Anonymkode: d3959...cc6

Primært fordi de fleste foreldre ønsker bilder.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...