Gå til innhold

Energibombe av angsten. Er det vanlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt en stund med angst, men når jeg prøver å ikke gi den så mye opperksomhet, så blir jeg en energibombe som har sprengt. Jeg snakker ekstremt fort og høyt, hopper, danser, og får noen rykninger. Kan slå meg selv. Ikke fordi jeg mener det, men det er som om jeg ikke er helt i kontakt med kroppen, som gjør at jeg kan få de rykningene. Det er ikke så ekstremt ofte. Men de kommer når jeg ikke vet hvordan jeg skal takle angsten. Når det er slik, så pleier jeg å ta meg en treningsøkt ute, men jeg får ikke gjort det nå fordi jeg har noen sting jeg må ta hensyn til etter å ha sydd hos legen. Og det er veldig dårlig vær ute, så tør ikke ta sjansen på å bli våt heller. Jeg er ikke ute etter løsninger. Men jeg synes det bare er så rart jeg blir (hypomani). Det er så mye energi at det kribler i hele kroppen på en måte. Jeg har lenge vurdert å utrede meg for ADHD, noe familien min også har støttet meg 100% i da det har vært i våres tanker lenge. Men jeg har bare ikke gjort det enda. Men er dette typisk ved angst også at man får disse energibombene? Noen som kanskje har erfaringer og vil dele?

Anonymkode: c401c...198

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har slitt en stund med angst, men når jeg prøver å ikke gi den så mye opperksomhet, så blir jeg en energibombe som har sprengt. Jeg snakker ekstremt fort og høyt, hopper, danser, og får noen rykninger. Kan slå meg selv. Ikke fordi jeg mener det, men det er som om jeg ikke er helt i kontakt med kroppen, som gjør at jeg kan få de rykningene. Det er ikke så ekstremt ofte. Men de kommer når jeg ikke vet hvordan jeg skal takle angsten. Når det er slik, så pleier jeg å ta meg en treningsøkt ute, men jeg får ikke gjort det nå fordi jeg har noen sting jeg må ta hensyn til etter å ha sydd hos legen. Og det er veldig dårlig vær ute, så tør ikke ta sjansen på å bli våt heller. Jeg er ikke ute etter løsninger. Men jeg synes det bare er så rart jeg blir (hypomani). Det er så mye energi at det kribler i hele kroppen på en måte. Jeg har lenge vurdert å utrede meg for ADHD, noe familien min også har støttet meg 100% i da det har vært i våres tanker lenge. Men jeg har bare ikke gjort det enda. Men er dette typisk ved angst også at man får disse energibombene? Noen som kanskje har erfaringer og vil dele?

Jeg har det på samme måte, men lurer på om jeg kanskje har ADHD selv 😅 Er du noen ganger rolig mentalt, helt uten angst? Har du samme energi da? 

Anonymkode: fdc49...149

AnonymBruker
Skrevet

Ja, angst kan gi masse energi. Har k ptsd med overaktivering og er full av energi ofte. Må bare danse og gå rundt og rundt konstant. 

Anonymkode: 47a28...f76

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan være helt rolig uten angst ja. Det er noe jeg først nylig har erfart. jeg har konstant hatt angst i ett år. Jeg har slitt med angst til en viss grad hele livet. Men i ett års tid nå, så har den hemmet meg. Jeg har ikke fungert på noe som helst måte i hverdagen. Men for en liten stund siden, så startet jeg opp med ordentlige rutiner når det gjelder alle de grunnleggende behovene. Og fant ut av hvordan jeg hviler best. Så når jeg har holdt på med dette en stund, så merker jeg at jeg kan ha noen minutter der jeg her helt rolig  mentalt, og uten angst. 

Men når angsten er der, og jeg prøver å overse den, så kan jeg få disse faktene av energibombe. Kunne også få de før, men nå er det stress og angst som jeg  mistenker styrer det. Fordi jeg får disse rykningene der jeg slår meg selv. Det er som om jeg kan føle det er stress. Men at jeg mistenker at det kan være en kombinasjon av angst og ADHD. Hvis det gir mening. Skal også sies at min behandler avslutta behandlingen min før vi kom i gang fordi hun skal bytte jobb. Så jeg er overlatt til meg selv, noe som også kan skyldes at jeg har mye stress i meg nå. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Ja, av og til er min angst slik også. Jeg klarer ikke å sitte i ro, må «sprenge» kroppen gjennom trening eller fjelltur. Etterpå ser jeg hvor hardt jeg klarer å trene uten å bli sliten.

Anonymkode: a56c8...3fe

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hva er som gjør at man blir sånn egentlig?  ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hva er som gjør at man blir sånn egentlig?  ts

Kan det være fight-flight responsen? Når kroppen blir veldig redd, gjør den seg i stand til å kjempe imot- eller flykte fra fare. Det krever jo mye energi å kjempe eller flykte, det kanskje er det som bygges opp i kroppen din og som du må få ut på en eller annen måte. Det er jo skrevet massevis av artikler og bøker om at trening er bra for psykisk helse. Jeg tenker dette kan være noe av saken. Få ut energien som bygger seg opp. 

Anonymkode: 59d65...6ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan det være fight-flight responsen? Når kroppen blir veldig redd, gjør den seg i stand til å kjempe imot- eller flykte fra fare. Det krever jo mye energi å kjempe eller flykte, det kanskje er det som bygges opp i kroppen din og som du må få ut på en eller annen måte. Det er jo skrevet massevis av artikler og bøker om at trening er bra for psykisk helse. Jeg tenker dette kan være noe av saken. Få ut energien som bygger seg opp. 

Anonymkode: 59d65...6ea

Ja! Det som er frustrerende. Jeg trene jevnlig, men det får jeg ikke gjort nå fordi jeg har noen sting jeg må ta hensyn til, og kan ikke svette. Så gleder meg til jeg kan trene igjen. men forklaringen gir mening! ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...