Gå til innhold

Huset blir så sykt varmt så fort det er over 10 grader og sol

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte hus i fjor høst, og her jeg bor (nord-Norge) har det ikke vært noe spesielt varmt siden.  

Kjenner nå at i øverste etasje, der jeg oppholder meg til vanlig, blir det temmelig varmt så fort det er helt ordinær "fint" vær. I dag er det 10-11 grader, skyfri himmel, og det ble nesten 30 grader inne. 

Nå har temperaturen ute falt til 6-7 grader, og oversky, men fortsatt 25 grader her. 

Sett bort fra å installere air condition, er det noen andre løsninger? 

Anonymkode: c5dc9...c6e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Åpne to vinduer så blir det vel kaldere om det bare er 10 grader ute..? Bor du i nord kan dette neppe være et stort problem. 

Anonymkode: 7d00d...1ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags hus har du?

Passivhus?

Moderne Glasshus?

Anonymkode: 89941...1b5

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Åpne to vinduer så blir det vel kaldere om det bare er 10 grader ute..? Bor du i nord kan dette neppe være et stort problem. 

Tro det eller ei, men det er faktisk ikke helt uvanlig med ti grader og sol i nord. :ler:

Anonymkode: ff6d9...508

• Nyttig 1
Skrevet

Varmepumpe. Nå bor jeg i sør, men alle våre store vinduer er vendt mot sør og det er godt over 25 grader hver solskinnsdag fra mars til oktober. Veldig fint for strømregninga på vinteren, for det varmer godt da også, men vi måtte sette inn varmepumpe for å kunne kjøle ned på sommeren. Det er en dyr investering der og da, men de er ikke så dyre i drift som jeg trodde på forhånd.

Det andre alternativet er utvending blending, men det er minst like dyrt og mye mindre anvendelig.

AnonymBruker
Skrevet

Oi, det hørtes litt leit ut. Vi har også en varm leilighet og jeg kan bli litt panisk på sommeren når det blir varmere inne enn ute- men det er nok ikke like mye som du beskriver. Får håpe du sparer strøm på vinteren da… Kan du installere varmepumpe? 

Anonymkode: bd1e1...c92

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tro det eller ei, men det er faktisk ikke helt uvanlig med ti grader og sol i nord. :ler:

Anonymkode: ff6d9...508

Jeg mente at 10 grader er jo kaldt. Da er det vel bare å lufte. Du har vel vinduer som kan åpnes?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kjøpte hus i fjor høst, og her jeg bor (nord-Norge) har det ikke vært noe spesielt varmt siden.  

Kjenner nå at i øverste etasje, der jeg oppholder meg til vanlig, blir det temmelig varmt så fort det er helt ordinær "fint" vær. I dag er det 10-11 grader, skyfri himmel, og det ble nesten 30 grader inne. 

Nå har temperaturen ute falt til 6-7 grader, og oversky, men fortsatt 25 grader her. 

Sett bort fra å installere air condition, er det noen andre løsninger? 

Anonymkode: c5dc9...c6e

Du åpner vinduene. Som folk flest gjør. Om luften ute er 10 grader så løser det seg raskt og effektivt med all eventuell varm som skulle ha magasiner seg innendørs.

Men du er sikker på at det er varmt? Dere er enige i familien i at det er varmt? For under sykdom, stress eller annen påkjenning i privatlivet er det ikke uvanlig at folk blir veldig sarte på temperaturer. Om dette er tilfellet og bare du synes det faktisk er varmt? Da fikser du årsaken. Og lufter rent midlertidig, og selvsagt ikke slik at andre fryser.

Anonymkode: 0d261...ba2

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...