Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg er en alenemor for to små barn som fremover kommer til å ha ca 30 000 utbetalt i måneden. 
Jeg er ikke så veldig god med økonomi, men er forsiktig med hva jeg bruker pengene mine på. 
Vi har bodd en periode hos min mor nå og jeg er på utkikk etter en leilighet jeg og barna kan flytte inn i nå som jeg har mer oversikt over økonomien min. 
Er det noen som har noen gode sparetips, enten det har med mat å gjøre eller andre ting som er lurt å tenke på for å få det til å gå opp? 
Jeg skal studere de neste 4 årene og må leve på denne inntekten frem til jeg er ferdigstudert, er det noe håp om å få til å spare litt penger hver måned? 

Anonymkode: 6c265...292

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor langt er et tau? 30.000 er jo ikke fryktelig mye om du feks bor i Oslo. Der går over 22.000 i måneden til boutgifter for min del. Men leier du bolig et lite sted, er jo situasjonen en annen. Anbefaler i alle fall å planlegge matinnkjøp, gjør ukeshandel så du kan bruke ingredienser i flere måltider. Brukte barneklær er både billig og miljøvennlig. 

Anonymkode: 37a25...863

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gått i minus med 30.000 med ett barn, har 44.000 nå og får det akkurat til å gå rundt. Men jeg bor i en dyr by, har bil og høyt studielån. 

Ukeshandling og middagsplaner er i hvert fall lurt. Og bak brød og planlegg middag ut ifra tilbud den uka. Vi har også dager der vi ikke har middag, bare brødskiver og masse oppskjært frukt og grønt. 

Anonymkode: 2db98...56e

AnonymBruker
Skrevet

30.000 er ikke nok i Oslo og andre store norske byer, nei. 

Anonymkode: 1c8c8...fd1

AnonymBruker
Skrevet

Umulig for oss å svare på det uten at du gir informasjon om utgiftene dine. 
test ut Sifo referansebudsjett for å se hvordan ca du ligger an. Å så må du faktisk sette deg ned å lage et budsjett. 

Anonymkode: 52361...430

AnonymBruker
Skrevet

Alt kommer jo an på hvilke utgifter du har. Var jo akkurat en her hvor de levde på 16k i mnd, 2 voksne +1 barn… men en treroms i Oslo koster jo litt. Samtidig kan du jo bruke studentbhg som nesten ikke koster noe.. du må bare lage budsjett. 

Anonymkode: affe6...26a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber fullt og har mindre enn 30 utbetalt. 😵‍💫😵

Anonymkode: eda19...e04

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva så? Hjelper denne informasjonen ts på noen måte, mener du?

Anonymkode: 3d183...73d

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på hvor du bor. 
Dersom det kun er i 3 år mens du er student så er det jo langt mer håndterbart i og med at det kun er midlertidig.

Å ha 30 000,- utbetalt i måneden som student er jo temmelig bra gjort. 

Anonymkode: aa71a...4ce

Skrevet

Kan du få studentleilighet som er stor nok til dere tre og som ikke er så dyr? Ellers støtter jeg det med å sjekke SIFOs referansebudsjett for å få en pekepinn. 

Så betyr det jo noe om du må ha bil, om barna går i barnehage eller sfo.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om du ikker fornøyd med det, så får du fikse deg en annen jobb da. Du hjelper ikke ts med denne kommentaren.

Anonymkode: a112d...b6d

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

30000 med 2 barn er knagert. Bare barnehage koster flere tusen i mnd., med mindre du bor i Finnmark eller et annet sted med gratis barnehage. Leilighet med 2 soverom er fort oppi 10000,- i mnd. Og så er det strøm, forsikringer, internett, telefon, klær, tannlege osv. Da er det lite igjen til mat og aktiviteter. 
Du får det nok til å gå rundt. Men det vil bli tøft

Anonymkode: 3c1c3...ab8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har klart meg på mindre, med flere barn, men hadde ikke så høy husleie da.  Alt går om man bare er innstilt på det. Det er jo bare en periode i livet du skal ha det slik. Største utgiftspost blir vel husleie og mat. Men får du studentleilighet og er innstilt på å bo trangt, så går det også.

Når du får oversikt over faste utgifter, så får du også oversikt over hvor mye du har igjen til andre ting, og da er det lettere å lage budsjett.

Anonymkode: c55f4...586

Skrevet

Det spørs på utgiftene dine som mange andre har kommentert. Har du barn i barnehage/SFO, og hvor mye koster det?

Hva er husleien din på, og har du andre boutgifter? Har du bil eller kjøper du busskort? Skal barna ha fritidsaktiviteter? 

Et godt tips er å gå inn på SIFO sine sider, men vær obs på at du må legge til manuelt dine utgifter til husleie. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

30000 med 2 barn er knagert. Bare barnehage koster flere tusen i mnd., med mindre du bor i Finnmark eller et annet sted med gratis barnehage. Leilighet med 2 soverom er fort oppi 10000,- i mnd. Og så er det strøm, forsikringer, internett, telefon, klær, tannlege osv. Da er det lite igjen til mat og aktiviteter. 
Du får det nok til å gå rundt. Men det vil bli tøft

Anonymkode: 3c1c3...ab8

NAV folk får gjerne gratis bhg i tillegg til alt annet

Anonymkode: b8d5b...831

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.6.2024 den 20.56):

Og så? Tråden handler ikke om hva du tjener.

Anonymkode: 8755c...f08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...