Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er feriepengegrunnlaget 12% før eller etter skatt? 

Anonymkode: ef61b...390

Videoannonse
Annonse
Gjest storetora
Skrevet

Står ikke det i arbeidskontrakten din? Minimum 10,2%. Hvis tariff så er det normalt med 12%

Skrevet

Det skal ikke trekkes skatt på feriepenger. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
storetora skrev (1 minutt siden):

Står ikke det i arbeidskontrakten din? Minimum 10,2%. Hvis tariff så er det normalt med 12%

Jeg vet hvilken prosent det er, jeg lurer på om det er regnet før eller etter skatt. Har ikke tilgang til arbeidskontrakten min her hjemme. 

Gjest storetora
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg vet hvilken prosent det er, jeg lurer på om det er regnet før eller etter skatt. Har ikke tilgang til arbeidskontrakten min her hjemme. 

Av brutto

AnonymBruker
Skrevet

Feriepenger regnes selvfølgelig av den bruttoinntekten du hadde i fjor.

Anonymkode: 14549...a80

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Feriepengegrunnlaget er feriepengegrunnlaget. Det har ingenting med skatt å gjøre. 

Det er ikke skattetrekk på det som utbetales i ferieåret, du skattet av det i fjor. 

Anonymkode: ea1f9...a76

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

12 eller 10,2% (avhengig av arbeidsgiver) av feriepengegrunnlaget som står på siste lønnsslipp eller sammenstillingsoppgave for 2023. Bruttoinntekt, det nøyaktige beløpet finner du av å regne ut fra nevnte dokumentasjon i og med du kan ha tillegg som ikke er med i feriepengegrunnlaget.

Anonymkode: c66bd...23a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Feriepengegrunnlaget er brutto lønn inkludert alle tillegg. Feriepengene er minst 10.2% av dette. Feriepengegrunnlag skal stå på lønnslippen og årsoppgave  

Anonymkode: f8a85...18e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Feriepengegrunnlaget er feriepengegrunnlaget. Det har ingenting med skatt å gjøre. 

Det er ikke skattetrekk på det som utbetales i ferieåret, du skattet av det i fjor. 

Feil, feriepenger skattes det året de utbetales. Jeg skjønner ikke hvor denne oppfatningen om at man skattet i fjor kommer fra.

Anonymkode: 1c25f...d0a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som nevnt over så skattes feriepengene som all annen lønn det året de blir UTBETALT. Men de er regnet inn i den skatten som blir trukket de andre mnd i året, slik at juni er trekkfri måned. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Feriepengegrunnlaget er brutto lønn inkludert alle tillegg. Feriepengene er minst 10.2% av dette. Feriepengegrunnlag skal stå på lønnslippen og årsoppgave  

Anonymkode: f8a85...18e

Husk bare at feriepenger utbetalt i fjor er ikke en del av feriepengegrunnlaget for årets feriepenger

Anonymkode: b4436...f7b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Feil, feriepenger skattes det året de utbetales. Jeg skjønner ikke hvor denne oppfatningen om at man skattet i fjor kommer fra.

De mener nok ikke at det er skattefritt, men trekkfritt. Man betaler bare mer resten av året. 

Anonymkode: a76af...654

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

De mener nok ikke at det er skattefritt, men trekkfritt. Man betaler bare mer resten av året. 

Anonymkode: a76af...654

De sier jo at skatten ble betalt året før. Og det ser jeg ingen grunn til at noen skal klare å tro, hvor kommer det fra?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...