Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

.. har alltid gjort det. Er 45 år, jobber med mennesker og er god på å stille spørsmål, MEN jeg jeg klarer ikke å finne på noe å snakke om når jeg er ferdig med å stille spørsmål, kan jo ikke bare intervjue folk🙈 Jeg klarer rett og slett ikke å fortelle historier og gjenfortelle noe. Akkurat som hjernen min ikke klarer å huske detaljer. Følger med på ting i samfunnet, men klarer ikke å gjenfortelle noe. Dette har resultert i at jeg ikke har venner, men omgås folk på jobb og familien. Ikke noe med venner på fritiden, klarer det ikke, blir bare sliten av å ikke klare å snakke om noe. Hva kan være galt?

Anonymkode: 9dce0...cc8

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen. Eller, skjønner det må være ekstra surt når du faktisk følger med på ting i samfunnet/ting de fleste liker å snakke om! (Jeg er nok mer genuint døll og livsfravendt.) Har du aldri hatt noen det flyter med?

Anonymkode: c4367...413

AnonymBruker
Skrevet

Ts, det er ikke uvanlig å ha det slik du beskriver hvis man har en form for generalisert angst. Så kanskje du kan få hjelp for det om du undersøker?

Jeg slet en del med lignende som ung, kom til et punkt hvor jeg følte jeg ikke orket å ha det slik lenger, for jeg følte meg veldig hemmet og nesten innestengt i meg selv. Jeg begynte å utfordre meg selv, først på små ting, fant ut at jeg ikke omkom av flauhet eller taushet. Og så utvidet jeg gradvis litt etter litt. Det å trene slik at jeg ble sterkere igjen fysisk hjalp også. Etterhvert greide jeg å slappe mer og mer av, og da var det akkurat som om hjernen begynte å virke igjen i sosiale situasjoner - og gradvis ble det lettere å snakke om ting og fortelle ting. De som kun har kjent meg som godt voksen greier ikke tro at jeg slet så mye som jeg gjorde før, for de ser i dag bare en som aldri har problem med å snakke med andre. Jeg kan komme borti situasjoner nå også, en sjelden gang, hvor jeg blir veldig selvbevisst og noe hemmet, men det er sjelden. Så det er mulig å endre dette, Ts.

Anonymkode: a37fc...4ce

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og👋 Ingenting galt! Du er klar over utfordringen, og det er en god begynnelse. Gjør ting der du går utover konformsonen. Hver gang er en liten seier for veien videre💪😊

Anonymkode: ae419...bfe

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var/er litt lik. Sliter med å komme på relevante historier eller ting å legge til i en samtale. Ofte kommer jeg på noe, men tenker at det er for uinteressant og at ingen har lyst å høre om det. Med alderen har jeg plukket opp at det er ganske mange som snakker om ting jeg ikke synes er spennende å høre om, men de babler i vei okkesom 😅 Så det har jeg også begynt med, bare si det som faller meg inn og ikke analysere så mye.

Har også blitt bedre på å starte samtaler, det gjorde jeg aldri da jeg var yngre. "Idag skal jeg kjøpe ny støvsuger!" for eksempel, før hadde jeg tenkt at folk synes det var en kjedelig og irrelevant opplysning (og det er det kanskje også), men jeg har aldri opplevd å bli møtt med stillhet - folk har som regel noe å si/svare :)

Anonymkode: 19bb0...29d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ha litt rollespill med deg selv. Snakk høyt hjemme og ha en samtale.

Anonymkode: de2e0...b79

Skrevet

Ville prøvd meg på et eller annet aktivitetsbasert. Bli med noen og se fotballkamp. (Alt du trenger å si da er ting som "Bobb, altså! For en spiller!") Men det kan være hva som helst, bortsett fra å bare sitte og small talk'e.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar og tips😃

Jeg føler jeg utfordrer meg selv stadig vekk, men blir ganske sliten fysisk hver gang jeg går utenfor komfortsonen, så orker det ikke hele tiden. 

Ellers så husker jeg at jeg alltid har strevd med å gjenfortelle historier i skolesammenheng også, så har tenkt tanken på om om det er noe annet enn at jeg er nervøs🤔

AnonymBruker
Skrevet

Angst? Har du noen andre trekk i autisme-gata ?

Anonymkode: 56203...c10

AnonymBruker
Skrevet

Jeg også. Strever så sosialt.

Anonymkode: 62619...412

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Angst? Har du noen andre trekk i autisme-gata ?

Anonymkode: 56203...c10

Vet ikke, har tenkt tanken om både angst og autismespekter,  men fungerer godt på andre måter enn det jeg beskriver over. Strever kanskje noe med konsentrasjon og indre uro, men har gode karakterer skole og utdanningsmessig

ts

Skrevet

Du har utrolig god selvinnsikt, som i seg selv er en sterk egenskap ❤️:gruppeklem:.

Veldig mange i samme situasjon, ville vendt pekefingeren utover og opplevd alle andre som problematiske. 

Det kan være at det blir litt overveldende og mye stimuli, og dermed har kroppen mer enn nok med å prosessere dere det som skjer der og da. 

Du har uansett kommet langt når du greier å være blant mennesker. Og husk at egenskapen som ligger i å lytte, også er viktig :nikke:

Alle kan være litt keitete sosialt, uten at man skal dytte det innunder noe psykelig.

Se om det hjelper å skrive ned noen små stikkord. Ikke i form av å pugge, men ha et par temaer klare for vanlig sosialisering. 

❤️ 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...