Gjest skjønner ikke Skrevet 12. februar 2006 #1 Skrevet 12. februar 2006 hallo? kan dere værsåsnill si meg hva destruktive betyr? dere har ennå ikke forklart meg hva det betyr.. jeg fikk ikke det helt meg meg det hun ene forklarte her. takk for svar, på forhånd. ← hei, unnskyld meg, men kan dere forklare meg hva en forsvinningsnummer betyr? jeg kan desverre ikke så mye norsk jeg. beklager. jeg prøver å lære meg norsk gjennom forumet deres. takk. ← hallo alle sammen, hva vil det si å si at gresset er grønnere på andre siden? jeg merket at noen her sier noe sånt. hva betyr det? på forhånd takk for svar. ←
Gjest gjesta Skrevet 12. februar 2006 #3 Skrevet 12. februar 2006 (endret) www.ordbok.no Søk der. ← Takk for lenka. Den kan nok jeg også ha nytte av. Endret 13. februar 2006 av Persille
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2006 #4 Skrevet 13. februar 2006 Ord som "destruktive" og "forsvinningsnummer" står vel i ordboken, men for å finne ut hva "gresset er grønnere på andre siden" betyr, må man vel ha en etymologisk ordbok? Til trådstarter: "Gresset er grønnere på de andre siden av gjerdet" betyr at det man ikke har, ofte ser bedre ut enn det man har. Uttrykket kommer fra et gammelt folkeeventyr om et esel som hele tiden klatret over gjerder, fordi gresset og tistlene på den andre siden alltid så mye bedre ut.
Brunhilde Skrevet 13. februar 2006 #5 Skrevet 13. februar 2006 Til trådstarter: "Gresset er grønnere på de andre siden av gjerdet" betyr at det man ikke har, ofte ser bedre ut enn det man har. ← Det heter faktisk: "Gresset er ikke alltid grønnere på den andre siden av gjerdet".
Gjest Gjesta Skrevet 13. februar 2006 #6 Skrevet 13. februar 2006 Så flott at du laget egen "undre over ord&uttryk-tråd", Gjest Destruktiv betyr ødeleggende. Et destruktivt forhold er et forhold som ikke er bra for de involverte, med andre ord.
Polluela Skrevet 13. februar 2006 #7 Skrevet 13. februar 2006 Det heter faktisk: "Gresset er ikke alltid grønnere på den andre siden av gjerdet". ← Trodde det var "Gresset er alltid grønnere på andre siden", jeg...
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2006 #8 Skrevet 13. februar 2006 Trodde det var "Gresset er alltid grønnere på andre siden", jeg... ← Det heter det for de som ennå ikke har lært at gresset ikke er andre grønnere på andre siden av gjerdet.
Polluela Skrevet 13. februar 2006 #9 Skrevet 13. februar 2006 "Er alltid grønnere" som i "Ser alltid grønnere ut"... Hvis man kravler over på motsatt side, er det igjen den ANDRE siden som er grønnere
Nelle Skrevet 14. februar 2006 #10 Skrevet 14. februar 2006 Uttrykket heter: Gresset er ikke alltid grønnere på andre siden av gjerdet. Uttrykket stammer fra: Tenk deg at du bor i et hus med en hage. Det er gjerde rundt hagen. På andre siden av gjerdet bor naboen din, men du kan ikke se inn til ham/henne på grunn av det høye gjerdet. En dag står du og ser deg om i din egen hage. Plutselig er du ikke lenger fornøyd med det du har -du synes gresset i hagen din er brunt og glissent. Når man har det leit selv er det så veldig lett å tenke at alt er så mye bedre på andre siden av gjerdet -i hagen til naboen. Der er sikkert gresset mye grønnere og friskere, tenker vi -og misunner naboen (selvom vi ikke en gang har sett hagen hans). Uttrtykket blir som oftest brukt i forbindelse med utroskap -at man går til en annen mann fordi man tror det er så mye bedre enn å holde på den mannen man har. Uttrykket kan sidestilles med: Man vet hva man har, men ikke hva man får. Håper dette var en grei forklaring for deg. Hvilket språk er ditt morsmål forresten -og hvor lenge har du vært i Norge? Håper du trives her :-) Klem!
Polluela Skrevet 16. februar 2006 #11 Skrevet 16. februar 2006 Googlet både med og uten "ikke". Fikk 145 treff med og 284 treff uten. http://www.ordtak.net/norske.htm http://www.ordtak.no/index.php?fn=Nordisk&en=ordtak I tillegg hadde disse to, de mest "seriøse" jeg fant, versjonen "Gresset er alltid grønnere på den andre siden". Så jeg står på mitt! Og det er da mye mer logisk! Tenk deg at jeg står i hagen min og er lei av å tråkke på det samme gresset hver dag. Så ser jeg over på naboen, og synes hans gress ser fristende ut. Så fristende at jeg til slutt kjøper huset til naboen. Men når jeg kommer dit, ser jeg over på min egen hage og tenker at det var egentlig ganske fint der. Det ser ikke så fint ut i denne hagen innenifra. Ingen som synes dette er mer logisk? ALLTID grønnere på den andre siden!!
Gjest gjesta Skrevet 16. februar 2006 #12 Skrevet 16. februar 2006 Niks, gresset er ikke alltid grønnere på den andre siden. Det er jo liksom hele poenget med ordtaket det - at du ikke kan vite, men at det utmerket godt kan hende at det du har er like bra som det du ikke har, men som du vil ha. Og så hender det selvsagt at det er bedre på den andre siden.
Polluela Skrevet 16. februar 2006 #13 Skrevet 16. februar 2006 Reelt sett er det SELVFØLGELIG ikke det nei. Og det er poenget med dette ordtaket, selv om det IKKE inneholder ordet "ikke". Gresset "er" alltid grønnere på andre siden. Fordi det alltid virker sånn.
Annie Skrevet 17. februar 2006 #14 Skrevet 17. februar 2006 `Gress må pleies uavhengig av hvilken side av gjerdet det er.
Gjest Bellatrix Skrevet 17. februar 2006 #15 Skrevet 17. februar 2006 `Gress må pleies uavhengig av hvilken side av gjerdet det er. ← Ja.
Gjest Anerikke Skrevet 17. februar 2006 #16 Skrevet 17. februar 2006 "Er alltid grønnere" som i "Ser alltid grønnere ut"... Hvis man kravler over på motsatt side, er det igjen den ANDRE siden som er grønnere ←
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 17. februar 2006 #17 Skrevet 17. februar 2006 hva er det dere mener om gresset må pleies? hvorfor snakker dere om gresset, ellr hvorfor er det ordet gresset man sir?
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2006 #18 Skrevet 18. februar 2006 Googlet både med og uten "ikke". Fikk 145 treff med og 284 treff uten. http://www.ordtak.net/norske.htm http://www.ordtak.no/index.php?fn=Nordisk&en=ordtak I tillegg hadde disse to, de mest "seriøse" jeg fant, versjonen "Gresset er alltid grønnere på den andre siden". Så jeg står på mitt! Og det er da mye mer logisk! Tenk deg at jeg står i hagen min og er lei av å tråkke på det samme gresset hver dag. Så ser jeg over på naboen, og synes hans gress ser fristende ut. Så fristende at jeg til slutt kjøper huset til naboen. Men når jeg kommer dit, ser jeg over på min egen hage og tenker at det var egentlig ganske fint der. Det ser ikke så fint ut i denne hagen innenifra. Ingen som synes dette er mer logisk? ALLTID grønnere på den andre siden!! ← Det er mulig det finnes to variasjoner av denne, den som sier at gresset er grønnere...og den andre. Jeg antar at det er avhengig av vårt livsperspektiv hvilke av de to som er "sanne". De eksperimentelle og vågale vil kanskje ha mottoet om at alltid vil finnes noe som er bedre, mens de trygghetssøkende og endringsvegrende ønsker å tro at det man har er best. De som er endringsvillige versus de som vil stå i status quo-modus.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå