Gå til innhold

Noen som jobber som fotograf her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen fotografer her som kan fortelle litt om hvilken årslønn dere har, stillingsprosent (regner feks med at de som driver eget har en del "ekstra"), og type jobb dere har 😄

Anonymkode: ae536...56c

• 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Startet som ENK med 100% fastjobb

År 1: Tjente ca 100.000,- i ENK - brukte dette på utstyr og gikk i 0,- på skatt året derpå, sparte opp litt penger via lønn og sluttet i 100% stillingen når jeg hadde nok kunder booket inn. Satset på bedrifter, og gjerne 6 mnd - 1 årige kontrakter så jeg kunne lage budsjett. (Jeg leverer dog tjenester innen foto, dronefoto, grafisk design, trykksaker, websider, markedsføring, some++) 

År 2: Tjente ca 500.000,- i ENK - brukte 200.000,- på utstyr og utgifter. Skattet av 300.000,- (ca 100.000,-, som da betyr at jeg hadde 200.000,- som jeg gjennom året overførte til min konto "lønn" finnes ikke i ENK, men du kan jo se på det som en lønn likevel) 

År 3: Tjente ca 800.000,- i ENK, samme opplegg som år 2. 

År 4: Etablerte AS og regnskapsfirma som håndterer alt av bilagsføring osv. Ansatte meg selv som daglig leder, tar ut hva jeg føler for i lønn, betaler min skatteprosent for uttaket. Men firmaet betaler arbeidsgiveravgift, pensjon, feriepenger og OTP. Siden jeg er eier av firmaet så er det jo "jeg" som betaler alt, men tjener du over 1 mill pr år er det aller best med AS, da det å skatte er billigere (Ref. lønn) og du har rettigheter som alle andre, skulle det skje du ble syk så kan du sykemelde deg, du har rett på permisjon osv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...