AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #1 Skrevet 5. juni 2024 Har overtatt hus hvor tidligere eiere har malt gulvet ute. Hva gjør jeg? Vanskelig å google seg frem til fremgangsmåte. Noen som har vært borti lignende ? Anonymkode: 5521b...e40
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #2 Skrevet 5. juni 2024 kan se ut som beis. Uansett har Jernia, maxbo osv midler som terrasserens og andre som fjerner både maling og beis. Anonymkode: a793a...75d 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #3 Skrevet 5. juni 2024 Jeg hadde en gammel beis som jeg fjernet. Brukte terrasserens og skrubbet. Brukte etterhvert en pussemaskin. Anonymkode: 4a5c1...6fd
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #4 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): kan se ut som beis. Uansett har Jernia, maxbo osv midler som terrasserens og andre som fjerner både maling og beis. Anonymkode: a793a...75d Takk for svar 😊 Anonymkode: 5521b...e40
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #5 Skrevet 5. juni 2024 Å få det helt bort er ca. umulig. Du kan selvsagt slipe det ned, men mye av fargen sitter dypt i treverket. Det du gjør, er åpenbart å male over. Anonymkode: 20357...d86
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #6 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde en gammel beis som jeg fjernet. Brukte terrasserens og skrubbet. Brukte etterhvert en pussemaskin. Hadde du god effekt av terasserens? Hvilken pussemaskin brukte du? (Vet du kan leie store som er beregnet på gulv. ) Anonymkode: 5521b...e40
TomKrus Skrevet 5. juni 2024 #7 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde du god effekt av terasserens? Hvilken pussemaskin brukte du? (Vet du kan leie store som er beregnet på gulv. ) Anonymkode: 5521b...e40 Og det er dette du faktisk må bruke om du skal få dette pent igjen. Ville leid en slik maskin med tilhørende kantsliper. Så aldri bruk maling igjen Bruk olje i stedet. Maling fester seg bare ikke skikkelig til slik høvlet og slipte terrassebord.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #8 Skrevet 5. juni 2024 Du kan skifte til nye terrassebord. Eller du kan slipe det vekk med slipemaskin. Det pleier å gjøre plankene bedre å gå på, for gamle plankebord har en tendens til å ha litt fliser stikkende opp her og der, så det blir vondt å gå barføtt der. Anonymkode: 72718...c68
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #9 Skrevet 5. juni 2024 En ting kan jeg garantere. Du har mye jobb foran deg! jeg har stått med det samme, terrassen er ca 24 kvadrat. Kjøpte terrassebeis fjerner. Står fremgangsmåte på flaska. Kort fortalt så er det vanne, spraye, vente, gnikke med kost, gnikke litt til, gnikke enda mer og skylle av. Jeg brukte godt over 10 timer på min lille terrasse. Det ser ikke pent ut her, for mye av beisen satt hardt. Må leie stor slipemaskin, begynte med en elektrisk slipemaskin, men ga opp etter en times tid. Må ha industri varianten av en pussemaskin. Jeg vurderer å beise med mørkere farge her, for terrassen skal rives om få år, og bygges opp på nytt. Anonymkode: b3932...7f4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #10 Skrevet 5. juni 2024 TomKrus skrev (11 minutter siden): Og det er dette du faktisk må bruke om du skal få dette pent igjen. Ville leid en slik maskin med tilhørende kantsliper. Så aldri bruk maling igjen Bruk olje i stedet. Maling fester seg bare ikke skikkelig til slik høvlet og slipte terrassebord. Tenker også dette høres ut som mest effektive løsning. Forstår ikke hvorfor det har blitt brukt maling til å begynne med 😟 Anonymkode: 5521b...e40
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #11 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Å få det helt bort er ca. umulig. Du kan selvsagt slipe det ned, men mye av fargen sitter dypt i treverket. Det du gjør, er åpenbart å male over. Anonymkode: 20357...d86 Nei! Maling på loggende flater kommer bare til å flasse. Rens med terrassebeisfjerner. En regnværsdag/ overskyet. Ta parti for parti. Følg bruksanvisning, feks virketid. Og bruk hansker/ vernebriller. Anonymkode: b8641...8c8 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #12 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): En ting kan jeg garantere. Du har mye jobb foran deg! jeg har stått med det samme, terrassen er ca 24 kvadrat. Kjøpte terrassebeis fjerner. Står fremgangsmåte på flaska. Kort fortalt så er det vanne, spraye, vente, gnikke med kost, gnikke litt til, gnikke enda mer og skylle av. Jeg brukte godt over 10 timer på min lille terrasse. Det ser ikke pent ut her, for mye av beisen satt hardt. Må leie stor slipemaskin, begynte med en elektrisk slipemaskin, men ga opp etter en times tid. Må ha industri varianten av en pussemaskin. Jeg vurderer å beise med mørkere farge her, for terrassen skal rives om få år, og bygges opp på nytt. Anonymkode: b3932...7f4 Huff! Høres ut som litt av et prosjekt 😅 godt vi er flere i samme båt. Jeg vurderere også en mørk farge om resultatet blir litt så som så. Anonymkode: 5521b...e40
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #13 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei! Maling på loggende flater kommer bare til å flasse. Rens med terrassebeisfjerner. En regnværsdag/ overskyet. Ta parti for parti. Følg bruksanvisning, feks virketid. Og bruk hansker/ vernebriller. Anonymkode: b8641...8c8 Takk! Skal forsøke dette! 😀 Anonymkode: 5521b...e40
TomKrus Skrevet 5. juni 2024 #14 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk! Skal forsøke dette! 😀 Anonymkode: 5521b...e40 Skal garantere deg at resultatet ikke blir det samme som om du sliper det ned. Da blir det tilnærmet helt nytt faktisk. Bordene er ganske tykke, så om du sliper det ned en par millimeter så gjør dette ikke noe som helst. Klart man ikke kan gjøre dette mange ganger før bordene svekks i bæreevne. Men det er da man skal bruke olje/ maksimalt en beis videre og ta vedlikeholdet oftere. Maling er helt totalt dødfødt på slike høvlede bord som ligger flatt og som regnvann ligger på store deler av året.
TomKrus Skrevet 5. juni 2024 #15 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tenker også dette høres ut som mest effektive løsning. Forstår ikke hvorfor det har blitt brukt maling til å begynne med 😟 Anonymkode: 5521b...e40 Kjente en som brukte en stor vinkelsliper med slipeskive til tre på. Det fungerte veldig godt og resultatet ble fint. Det betinger et godt håndlag. Ville heller brukt en slipemaskin for gulv. Går mye raskere og resultatet blir nok penere også. Men det krever litt oppmerksomhet. Man kan aldri stå i ro med en slik maskin, ikke engang et sekund. Da får du "groper" i terassegulvet.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #16 Skrevet 5. juni 2024 TomKrus skrev (47 minutter siden): Kjente en som brukte en stor vinkelsliper med slipeskive til tre på. Det fungerte veldig godt og resultatet ble fint. Det betinger et godt håndlag. Ville heller brukt en slipemaskin for gulv. Går mye raskere og resultatet blir nok penere også. Men det krever litt oppmerksomhet. Man kan aldri stå i ro med en slik maskin, ikke engang et sekund. Da får du "groper" i terassegulvet. Høres ut som en jobb 😅 Anonymkode: 5521b...e40
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå