Gå til innhold

Gjør du noe når du hører naboer som krangler høylytt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har et naboerpar som med jevne mellomrom krangler svært høylytt. Ved minst 3 tilfeller har ting/gjenstander gått veggimellom (de har bodd her i 2-3 år). Jeg kjenner begge to, men aldri sagt noe direkte til dem om hva jeg får med meg. Ønsker ikke å overdamatisere det, men jeg blir jo litt bekymret. Har selv opplevd både fysisk og psykisk vold i tidligere forhold, og er redd for at det gjør at jeg overreagerer på dette. Dette er ikke noe som skjer daglig. Blir jo også flaut for dem å vite at det høres så godt dersom jeg sier noe. Hva gjør dere i slike situasjoner? Synes det er vanskelig å avgjøre om dette er "innenfor normalen" eller ikke. Hva gjør dere når dere er vitne til høylytte krangler? 

Anonymkode: c1efd...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Når ting går i veggen har jeg ringt politiet. Hver gang. Politiet tar det på alvor. 

Anonymkode: 804ff...66c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når ting går i veggen har jeg ringt politiet. Hver gang. Politiet tar det på alvor. 

Anonymkode: 804ff...66c

Ok. Men det er stor forskjell på folk som kaster mange ting veggimellom over et større romsrom. De få gangene det har blitt kastet ting hos naboene har det vært veldig kortvarig (under 1 min) og så har det blitt helt stille etterpå. Vanligvis er det kun høylytt krangling. Hører de krangle noen ganger i måneden. Føler det blir veldig dramatisk å ringe politiet. Vet jo ikke hvor ille det egentlig er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok. Men det er stor forskjell på folk som kaster mange ting veggimellom over et større romsrom. De få gangene det har blitt kastet ting hos naboene har det vært veldig kortvarig (under 1 min) og så har det blitt helt stille etterpå. Vanligvis er det kun høylytt krangling. Hører de krangle noen ganger i måneden. Føler det blir veldig dramatisk å ringe politiet. Vet jo ikke hvor ille det egentlig er. 

Tidsrom* skulle det stå 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde ringt politiet. Er da ikke normalt å holde på sånn, kaste ting i veggene - da har du et problem… 

Nei, du vet ikke hvor ille det er. Det kan være værre enn du ser for deg… 

Anonymkode: 484af...b2e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke ved "bare" høylytt krangling, men er det et eller annet som får meg til å mistenke vold, som jamring, dunking, møbler som blir dratt eller lignende, så ja.

Anonymkode: e45b2...a5b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I borettslaget jeg bodde i før hadde vi også et slikt par, som var ekstremt høylytte og man hørte at det smalt veggimellom der inne til tider. Vi ringte politiet flere ganger uten at det hjalp, men en dag så tuslet jeg bort etter en sinnsykt lang dag på døra med babyen min i armene som jeg prøvde å bysse i søvn mens de holdt på og spurte om de kunne holde kjeft, jeg sa rett ut som det var at alle i hele forbanna borettslaget hører dere hver gang dere krangler. Ble stille etter det. 

Anonymkode: 60447...8e3

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde ringt politiet. Er da ikke normalt å holde på sånn, kaste ting i veggene - da har du et problem… 

Hadde selvfølgelig ringt politiet hvis jeg var sikker på at det var nødvendig. Har selv vært i forhold med vold. At ting går i veggen skjer typ maks 1-2 ganger i året (som jeg har fått med meg) og er veldig kortvarig. Vanligvis er det kun verbal krangling jeg får med meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det kan også være bedre enn en ser for seg. Dessuten heter det verre.

Anonymkode: ab3a3...838

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Før vi flyttet ringte jeg politiet pga bråk i leiligheten over. Det var skriking og roping og møbler som veltet, og jeg var visst ikke den eneste som hadde ringt. Politiet tok med seg mannen, ambulansen tok med dama, og barnevernet kjørte ungene til besteforeldrene. Dama bodde hos foreldrene sine et par måneder, og så var både hun og ungene tilbake hos mannen igjen…

Akkurat nå lurer jeg på når den ene av paret som leier kjellerleiligheten vår kommer til å flytte ut. Begge jobber turnus, så når bare den ene er hjemme er det stille og fredelig her. Men når begge er hjemme samtidig er det smelling med dører og roping (jeg forstår ikke morsmålet deres, så jeg aner ikke hva det dreier seg om). De er unge og har aldri bodd sammen før, flyttet inn for en måned siden. Heldigvis skal de bare bo her ut august.

Anonymkode: daadd...bd3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har de barn? uansett: Ring politiet. Det kan være at begge er hissige av seg, og om de er barnløse kan det hende ingen utsettes for vold. Eller den ene kan bli utsatt for vold. Er det barn inni bildet så blir de faktisk utsatt for vold. Ring politiet, så får de ta en vurdering på om det foregår vold i nære relasjoner.

Anonymkode: 14bd8...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Send en melding neste gang, og skriv "Går det bra?" så skjønner de at du hører.

Anonymkode: 5c40c...497

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde informert politiet uansett.

Problemet med å gi beskjed til naboene dersom det pågår vold er at utøver kan finne andre mer stille metoder å utøve volden. Jeg hadde et par som naboer som holdt på slik som dette. Viser seg i ettertid at han banket henne opp på de mest utspekulerte vis.

Anonymkode: 55495...e52

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Send en melding neste gang, og skriv "Går det bra?" så skjønner de at du hører.

Anonymkode: 5c40c...497

Skal gjøre det 😊 tror det er bedre enn å ringe politiet. Jeg oppfatter ikke det som så voldsomt at jeg burde ringe politiet. De har et barn boende 50 % av tiden, men de har aldri kranglet høylytt når hun er der. De er veldig hyggelig å prate med og jeg synes det er veldig rart at så tilsynelatende hyggelige mennsker kan krangle så heftig sammen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vold, også materiell er noe som gjør at jeg ringer politiet.

Anonymkode: 9b8c2...1f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er faktisk et veldig stort rødt flagg når det gjelder hvor alvorlig situasjonen er. Det tyder på at den ene parten bruker materiell vold for å vinne, og den andre parten blir for redd til å fortsette krangelen. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skal gjøre det 😊 tror det er bedre enn å ringe politiet. Jeg oppfatter ikke det som så voldsomt at jeg burde ringe politiet. De har et barn boende 50 % av tiden, men de har aldri kranglet høylytt når hun er der. De er veldig hyggelig å prate med og jeg synes det er veldig rart at så tilsynelatende hyggelige mennsker kan krangle så heftig sammen 

Hallo, selvsagt bør du ringe politiet og ikke sende melding til naboen når situasjonen er slik du beskriver. At man er hyggelig utad betyr IKKE at man ikke kan være voldelig og slem mot partneren sin. 

I hvor mange av drapstiltalene som har skjedd i nære relasjoner dette året har du hørt eller lest en venn, nabo eller hvem som helst si at de ventet på at dette skulle skje? Eller har du tvert imot hørt og lest folk uttrykke overraskelse, forskrekkelse og vantro over at det kunne skje med en så hyggelig og rolig familie?

Nettopp. 

Anonymkode: a48e4...806

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg har gjort det, ja. Reagert med å ringe til politiet. EN gang.

Noen tidligere naboer av meg, et pakistansk ektepar med to barn, bodde på skrå under meg i blokka her. Og jeg sier deg, jeg har aldri hørt på maken til VILL SKRIKING og sinne og raseri som det som kom fra de to.... helt, helt vilt! De må ha hatet hverandre langt inn i sjela. Arrangert ekteskap kanskje, nødt til å holde sammen uansett. Men de greide å få to barn oppi det hele. En gutt på 8-9 og en liten jentebaby.

Stort sett var det mannen som gikk berserk og brølte og skrek som en gærning, og jeg hørte aldri kvinnen ta til motmæle. Antageligvis ville hun fått (mer?) ørefiker eller slag da, så det var kanskje grunnen til at hun ikke tok igjen.

Så en dag.... jeg hørte henne skrike noe så grusomt, og så lenge, jeg ble skikkelig redd. Hvorfor skrek hun sånn, hun som sjelden sa noe? Men det er faen meg BARN der nede, de kan ikke ha det sånn! Så da fikk jeg nok og ringte til politiet. Og jeg trodde de bare skulle si "ja ha, ja" og så ikke foreta seg noe. Men faktisk så dukket de opp på døra der og tok seg en prat med dem. Naboene spilte da uvitende til denne kranglingen og skrikingen, selvfølgelig.

Men selv om politiet ikke kunne gjøre noe mer enn å komme på døra der, så hadde det faktisk en effekt. Han mannen sluttet å skrike og gaule som en gærning, og kvinnen også. Det kunne av og til høres litt hevet stemmeleie, men det dempet seg raskt og de skrek aldri mer.

Så flyttet de. Gudskjelov. Mannen skjønte at det var jeg som hadde ringt, og han konfronterte meg med det rett utenfor blokka en gang. Da ble jeg faktisk litt redd. Men jeg mannet meg opp og sa skarpt tilbake at "Dere har faktisk BARN der inne som vokser opp med den skrikingen, stakkars unger! Så ja, jeg ringte, skjerp dere!"

Heldigvis flyttet de noen måneder senere. De var bare leieboere. De eide ikke boligen.

Jeg tenker meg nok godt om før jeg ringer politiet pga naboenes krangling igjen, men det var altså barna jeg ble redd for og ønsket å hjelpe. Stakkars unger... for et liv.

Endret av Million
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (14 minutter siden):

Ja, jeg har gjort det, ja. Reagert med å ringe til politiet. EN gang.

Noen tidligere naboer av meg, et pakistansk ektepar med to barn, bodde på skrå under meg i blokka her. Og jeg sier deg, jeg har aldri hørt på maken til VILL SKRIKING og sinne og raseri som det som kom fra de to.... helt, helt vilt! De må ha hatet hverandre langt inn i sjela. Arrangert ekteskap kanskje, nødt til å holde sammen uansett. Men de greide å få to barn oppi det hele. En gutt på 8-9 og en liten jentebaby.

Stort sett var det mannen som gikk berserk og brølte og skrek som en gærning, og jeg hørte aldri kvinnen ta til motmæle. Antageligvis ville hun fått (mer?) ørefiker eller slag da, så det var kanskje grunnen til at hun ikke tok igjen.

Så en dag.... jeg hørte henne skrike noe så grusomt, og så lenge, jeg ble skikkelig redd. Hvorfor skrek hun sånn, hun som sjelden sa noe? Men det er faen meg BARN der nede, de kan ikke ha det sånn! Så da fikk jeg nok og ringte til politiet. Og jeg trodde de bare skulle si "ja ha, ja" og så ikke foreta seg noe. Men faktisk så dukket de opp på døra der og tok seg en prat med dem. Naboene spilte da uvitende til denne kranglingen og skrikingen, selvfølgelig.

Men selv om politiet ikke kunne gjøre noe mer enn å komme på døra der, så hadde det faktisk en effekt. Han mannen sluttet å skrike og gaule som en gærning, og kvinnen også. Det kunne av og til høres litt hevet stemmeleie, men det dempet seg raskt og de skrek aldri mer.

Så flyttet de. Gudskjelov. Mannen skjønte at det var jeg som hadde ringt, og han konfronterte meg med det rett utenfor blokka en gang. Da ble jeg faktisk litt redd. Men jeg mannet meg opp og sa skarpt tilbake at "Dere har faktisk BARN der inne som vokser opp med den skrikingen, stakkars unger! Så ja, jeg ringte, skjerp dere!"

Heldigvis flyttet de noen måneder senere. De var bare leieboere. De eide ikke boligen.

Jeg tenker meg nok godt om før jeg ringer politiet pga naboenes krangling igjen, men det var altså barna jeg ble redd for og ønsket å hjelpe. Stakkars unger... for et liv.

Skjønner at du ringte politiet i ditt tilfelle. Jeg hadde selvfølgelig gjort det samme om det var like ille her. Over 95 % av gangene er det kun høylytt krangling hos naboene her. Og det er mange dager og av og til uker mellom hver gang. Hører henne minst like høyt som henne, så de virker like ille begge to. Men aldri kjekt å høre 😖 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner at du ringte politiet i ditt tilfelle. Jeg hadde selvfølgelig gjort det samme om det var like ille her. Over 95 % av gangene er det kun høylytt krangling hos naboene her. Og det er mange dager og av og til uker mellom hver gang. Hører henne minst like høyt som henne, så de virker like ille begge to. Men aldri kjekt å høre 😖 

Som han *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dette er faktisk et veldig stort rødt flagg når det gjelder hvor alvorlig situasjonen er. Det tyder på at den ene parten bruker materiell vold for å vinne, og den andre parten blir for redd til å fortsette krangelen. 

Hallo, selvsagt bør du ringe politiet og ikke sende melding til naboen når situasjonen er slik du beskriver. At man er hyggelig utad betyr IKKE at man ikke kan være voldelig og slem mot partneren sin. 

I hvor mange av drapstiltalene som har skjedd i nære relasjoner dette året har du hørt eller lest en venn, nabo eller hvem som helst si at de ventet på at dette skulle skje? Eller har du tvert imot hørt og lest folk uttrykke overraskelse, forskrekkelse og vantro over at det kunne skje med en så hyggelig og rolig familie?

Nettopp. 

Anonymkode: a48e4...806

Hadde ringt politiet dersom det var så ille ofte. De verste tilfellene med ting som flyr i veggen skjer svært sjeldent (kun skjedd 3 ganger på 2-3 år) og er kortvarig. Jeg ser jo heller ikke hva som faktisk skjer. Når de krangler hører jeg begge to like godt. Ofte kan hun være mer høylytt  enn han. Men de krangler aldri når datteren er på samvær. Ser ikke helt hva som er galt med å sende en melding å spørre om det går bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...