Gå til innhold

Ferie og bonusbarn, er det egoistisk å dra på ferie alene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 
I fjor hadde samboer og hans sønn på 9 ferie sammen i en uke i Oslo før jeg gikk på min ferie, de var da på Tusenfryd og masse forskjellig og koste seg masse! Når mine ferieuker startet var vi hjemme og gjorde masse gøy, og siste uka hadde jeg og samboer ferie alene så da dro vi til London. Vi fikk litt dårlig samvittighet siden vi ikke tok han med til London da vi blant annet var på Harry Potter, samtidig som vi også gjorde mye voksenting som jeg tror hadde blitt kjedelig for han, de var jo også i Oslo noen uker før og gjorde masse gøy der. 

I år blir det det samme, de har første ferie uka aleine og skal nedover til Oslo for å besøke familie, samtidig som de skal på klatrepark og andre ting, mens jeg må jobbe ei uke til. Så har vi ferie i to uker sammen og skal finne på noe gøy hjemme. Jeg tenker da og kanskje overraske kjæresten med en «blå tur» til Paris eller Stockholm, den siste uka vi har ferie aleine. Men så er jeg så redd det blir oppfattet feil eller andre ting, samboer tror jeg blir veldig glad, tenker mer på hva andre tenker. Vi har også baby på vel så om noen mnd blir vi veldig låst og kan ikke finne på sånne ting, så det blir jo mest sannsynlig siste ferie bare vi to på en stund. Er det egoistisk eller skal jeg bestille tur? 

Anonymkode: 5ef94...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er vel ikke noe problem.

Anonymkode: bc245...1bc

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har han vist interesse av å dra til utlandet? Reiser dere ellers ut med han nå og da, eller gjør mor det? Har du reflektert over hvordan du ville følt det om det var din sønn som gikk glipp av opplevelser?

Uansett hva dere gjør ville jeg ikke gjort det som "blåtur", i denne situasjonen er det noe man diskuterer som par. 

Anonymkode: bd8fd...c73

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei det er bare slemt om dere har med ditt eller fellesbarn med(om det fantes)

Anonymkode: 8dbbe...3ca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Nei det er bare slemt om dere har med ditt eller fellesbarn med(om det fantes)

Anonymkode: 8dbbe...3ca

Litt usikker på om jeg skjønte hva du mente, mener du jeg ikke skal bestille turen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har han vist interesse av å dra til utlandet? Reiser dere ellers ut med han nå og da, eller gjør mor det? Har du reflektert over hvordan du ville følt det om det var din sønn som gikk glipp av opplevelser?

Uansett hva dere gjør ville jeg ikke gjort det som "blåtur", i denne situasjonen er det noe man diskuterer som par. 

Ja vi reiser ellers, som sagt skal de til Oslo to uker før, mor reiser ingenting, men vi har tatt han med på byturer her i Norge og ellers omkring ☺️ sant det med blåtur, er bare samboeren min som er litt «borte bra, men hjemme best type» tenkte derfor det hadde vært gøy og overraske han med en tur, men tror jeg revurderer hele greia nå…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde ikke valgt det selv , men det er jo fordi jeg ønsker barbet mitt skal få være med på utenlandsturer

Anonymkode: a8c61...3b1

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja vi reiser ellers, som sagt skal de til Oslo to uker før, mor reiser ingenting, men vi har tatt han med på byturer her i Norge og ellers omkring ☺️ sant det med blåtur, er bare samboeren min som er litt «borte bra, men hjemme best type» tenkte derfor det hadde vært gøy og overraske han med en tur, men tror jeg revurderer hele greia nå…

Hvorfor ikke bare diskutere det med han?

En blåtur kan jo bli veldig kjedelig om han får en negativ reaksjon etter at alt er kjøpt og betalt. 

Ellers er min mening at en 9 åring hadde fortjent å se mer enn bare Norge når far faktisk har råd. Det er ganske uvanlig i disse dager å ikke ha reist litt. Men det er opp til far. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er jo litt spesielt at dere spanderer utenlandstur på dere selv i år som i fjor, mens stesønnen din får klare seg med Oslo.

Anonymkode: 32a68...8a4

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiser på tur med mitt bonusbarn (12 år), men også på tur alene. Både i Norge og utlandet. Om bonusbarnet kun får reise i Norge og dere flotter dere i utlandet, ville jeg kanskje byttet litt på. Annethvert år kanskje? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Absolutt helt ok å gjøre det slik! Ikke egoistisk. Viktig å pleie forhold selv med barn. Vi reiser på partur 2 ganger i året helt uten barn. Gjort det i 10 år. 

Anonymkode: 3e45a...81e

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er jo litt spesielt at dere spanderer utenlandstur på dere selv i år som i fjor, mens stesønnen din får klare seg med Oslo.

Anonymkode: 32a68...8a4

Det er absolutt ikke noe problem å reise på tur som par. Barn må ikke være med på alt. 

Så lenge barnet får en fin ferie betyr det ingen ting om den er i Oslo, Roma eller Ørsta.  

Jeg vokste opp med en mamma som reiste til syden to uker i året. Men de to ukene gikk jo ikke ut over min ferie. Jeg fikk masse gode sommerminner her hjemme i Norge. 

Anonymkode: 9554f...601

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Litt usikker på om jeg skjønte hva du mente, mener du jeg ikke skal bestille turen? 

Jeg tror de mener at en tur uten bonusbarnet, bare er slemt dersom det er andre barn involvert som faktisk får bli med. Si at du har barn fra før, eller dere har et felles barn, og disse får bli med, og bonusbarnet ditt blir ekskludert, da er det stygt gjort ovenfor hans barn. Virker ikke som at det er tilfelle her. Barnet får en uke alene med far, og en uke sammen med dere begge to, da syns jeg dere kan reise til utlandet med god samvittighet. Barnet skal nok ha en fin ferie med mor også 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! 
I fjor hadde samboer og hans sønn på 9 ferie sammen i en uke i Oslo før jeg gikk på min ferie, de var da på Tusenfryd og masse forskjellig og koste seg masse! Når mine ferieuker startet var vi hjemme og gjorde masse gøy, og siste uka hadde jeg og samboer ferie alene så da dro vi til London. Vi fikk litt dårlig samvittighet siden vi ikke tok han med til London da vi blant annet var på Harry Potter, samtidig som vi også gjorde mye voksenting som jeg tror hadde blitt kjedelig for han, de var jo også i Oslo noen uker før og gjorde masse gøy der. 

I år blir det det samme, de har første ferie uka aleine og skal nedover til Oslo for å besøke familie, samtidig som de skal på klatrepark og andre ting, mens jeg må jobbe ei uke til. Så har vi ferie i to uker sammen og skal finne på noe gøy hjemme. Jeg tenker da og kanskje overraske kjæresten med en «blå tur» til Paris eller Stockholm, den siste uka vi har ferie aleine. Men så er jeg så redd det blir oppfattet feil eller andre ting, samboer tror jeg blir veldig glad, tenker mer på hva andre tenker. Vi har også baby på vel så om noen mnd blir vi veldig låst og kan ikke finne på sånne ting, så det blir jo mest sannsynlig siste ferie bare vi to på en stund. Er det egoistisk eller skal jeg bestille tur? 

Hvis DU etter født felles barn fremover tar det barnet med på ferie uten bonussønn er det ikke ok!! Stakkars barn,da bør faren sette foten ned.

Anonymkode: 6bcbc...a48

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er vel ikke noe problem at dere reiser til utlandet når bonus ikke er der. Far er da med gutten sin på oslo tur, som sikkert kunne vært hvor som helst. 

Anonymkode: 26d94...3e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Tipper vedkommende mente at det ville vært slemt om dere hadde et fellesbarn som ble med på disse turene til utlandet, mens samboers barn ikke fikk være med. Og det er jeg helt enig i. 

Det at du og samboer tar dere noen kjæresteturer er ikke problematisk. Og dere kan jo dra tilbake til London og Harry Potter en annen gang med barnet😊

Anonymkode: 1678d...c99

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis DU etter født felles barn fremover tar det barnet med på ferie uten bonussønn er det ikke ok!! Stakkars barn,da bør faren sette foten ned.

Anonymkode: 6bcbc...a48

Hæ? Får ikke mor reise alene med fellesbarnet uten å ta med bonusbarn?

Anonymkode: dea47...b61

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Absolutt helt ok å gjøre det slik! Ikke egoistisk. Viktig å pleie forhold selv med barn. Vi reiser på partur 2 ganger i året helt uten barn. Gjort det i 10 år. 

Anonymkode: 3e45a...81e

Det samme gjør min mann og jeg. Reiser som oftest til Skottland sammen, før reiste vi til Paris, enten rundt hans eller min bursdag. Barna får være med på andre flotte ferier, men ikke alltid utenlands. Spørs litt hva de interesserer seg for det året.

Anonymkode: 57b41...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er absolutt ikke noe problem å reise på tur som par. Barn må ikke være med på alt. 

Så lenge barnet får en fin ferie betyr det ingen ting om den er i Oslo, Roma eller Ørsta.  

Jeg vokste opp med en mamma som reiste til syden to uker i året. Men de to ukene gikk jo ikke ut over min ferie. Jeg fikk masse gode sommerminner her hjemme i Norge. 

Anonymkode: 9554f...601

Tja.

Kan love at stjernene i øynene har vært mye større på harry potter i London enn vil vite i Oslo. På kamp i Liverpool enn en tur innom Ullevaal. Og ikke minst Disneyland sett mot enda en tur på Tusenfryd. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det samme gjør min mann og jeg. Reiser som oftest til Skottland sammen, før reiste vi til Paris, enten rundt hans eller min bursdag. Barna får være med på andre flotte ferier, men ikke alltid utenlands. Spørs litt hva de interesserer seg for det året.

Anonymkode: 57b41...9df

"Ikke alltid "er vel nøkkelen. Og at dere tar hensyn til deres interesser. 

Har selv vokst opp med å være med mye ut av landet, mange flotte minner. Men også foreldre som tok en og annen tur alene, som jeg også syntes var veldig fint (bortskjemt hos besteforeldre + flyboks med godteri + mange gaver) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...