Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her har jeg vært gravid tre ganger, har to barn.
Etter andre svangerskap slet jeg med  hyppige urinveisinfeksjoner, noe som kan ha skyldtes ufullstendig blæretømming. 
Etter tredje svangerskap (mistet et stykke ut i) hadde jeg enda større vansker med å urinere, og begynte å tisse i en kopp fordi det var lettere å tømme blæra ved å stå. 
Etter at jeg begynte med det, så har jeg ikke uvi lengre. 
I følge gynekolog har jeg livmorfremfall grad 1. 

Ellers ingen andre plager sånn i etterkant. 
Har ingen oppfølging på dette, og lever egentlig greit med fremfallet med mindre det blir verre. 

Hva med deg?

Anonymkode: e68ad...5f8

AnonymBruker
Skrevet

Har fremfall som ikke er sjekket enda.. må få det gjort. Hadde rift grad 1 med begge fødsler. Ble sydd noen få sting. 

Anonymkode: cc4e2...868

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Voldsomt med urinlekkasje. Kan ikke løpe eller hoppe, da «sprekker ballongen» og det bare renner ut :( ingen hjelp å få.

Anonymkode: b7b25...902

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Bør man ikke få oppfølging for sånt? Eller skal man bare leve med det i påvente av forverring?

Jeg har hittil vært heldig. Fikk en andregradsrift i skjedeåpningen etter første fødsel som ble, men merket aldri noe av den. Svidde ikke på toalettbesøk engang. To år siden nå. Fikk en førstegradsrift etter andre fødsel for litt over en måned siden, ingen plager. Eneste er at jeg kan lekke litt om jeg hoster veldig kraftig og sitter i "riktig" posisjon. Bør vel komme i gang med knipeøvelsene 🥲

Anonymkode: 0e0fa...f7c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Voldsomt med urinlekkasje. Kan ikke løpe eller hoppe, da «sprekker ballongen» og det bare renner ut :( ingen hjelp å få.

Oi, finnes det ikke en operasjon for sånt?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Med de fire første - ingen.

Med barn nummer fem, moderate hemoroider (oppstod under fødsel).

Med barn nummer seks, ekstreme hemorroider (oppstod under fødsel).

De gikk gradvis tilbake i løpet av noen uker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Oi, finnes det ikke en operasjon for sånt?

Vet ikke. Fastlege sier bare det er sånt man må regne med og at jeg må knipe mer. Jeg kniper og kniper, hjelper ingenting.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Klipt på første

2-3 sting på andre

ingen På tredje

var lettere å føde når man bli klipt, ingen ring of fire🔥

Anonymkode: 6cb9b...869

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vet ikke. Fastlege sier bare det er sånt man må regne med og at jeg må knipe mer. Jeg kniper og kniper, hjelper ingenting.

Mulig en utdatert lege uten peiling på kvinnehelse? Kan dette være til hjelp?: https://nhi.no/sykdommer/kirurgi/operasjoner/tvt-operasjon

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Første fødsel gav klipp + dyp rift oppover. Fremfall av blære og endetarm. Noe inkontinens.

Andre fødsel gav et par smårifter og foreløpig forverring av fremfallet og inkontinensen.

Plages av det, kan ikke hoppe, løpe eller løfte ungene uten smerter og ubehag.

Anonymkode: b8d93...530

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Bør man ikke få oppfølging for sånt? Eller skal man bare leve med det i påvente av forverring?

Jeg har hittil vært heldig. Fikk en andregradsrift i skjedeåpningen etter første fødsel som ble, men merket aldri noe av den. Svidde ikke på toalettbesøk engang. To år siden nå. Fikk en førstegradsrift etter andre fødsel for litt over en måned siden, ingen plager. Eneste er at jeg kan lekke litt om jeg hoster veldig kraftig og sitter i "riktig" posisjon. Bør vel komme i gang med knipeøvelsene 🥲

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Klipt på første

2-3 sting på andre

ingen På tredje

var lettere å føde når man bli klipt, ingen ring of fire🔥

Tenker ikke på rift ved fødsel, det healer seg selv etter ei stund som regel. Tenker mer permanente skader. 
Når det er sagt så slet jeg med ubehag etter å ha blitt sydd etter første fødsel. Ble nok sydd for stramt. Var først ved andre fødsel noen år senere at det retta seg opp, fordi jeg revna jo igjen, med påfølgende sting.

hi

AnonymBruker
Skrevet

Fremfall og lekkasje av urin, videre skjede, kan ikke gå med tampong lenger. Har ikke tatt tak i det ennå, har så lite lyst til å gå gjennom utredning og en eventuell operasjon, men må se å få gjort noe med det snart. 

Anonymkode: 0cc21...cdd

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Tre barn/vaginale fødsler, ingen skader.

Ts, ta kontakt med fysioterapeut med peiling på kvinnehelse.

Anonymkode: dc59e...d38

Skrevet

løst "kjøtt" pga feil sydd. og hemoroider, disse ble kroniske på den måten at om jeg er hard i magen så dukker de opp igjen og igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Med første, ingen skader. Med nummer to fikk jeg avrivning av muskulatur, overstrekt muskulatur, urinretensjon, og fremfall grad 2 tror jeg? Prolapset går ned til åpningen i allefall. Ikke fått oppfølging får nå nylig, etter 3 år meg masing fra meg. Kan ikke si jeg er imponert over oppfølgingen heller.

Anonymkode: 8138c...2e7

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Fremfall som måtte opereres og urinlekkasjer som aldri har blitt helt 100%. Har blitt mye bedre enn i starten, men jeg lekker fremdeles litt meg om jeg hoster, nyser, brekker meg, hopper på tramponline eller slike ting. Legen sa jeg kunne få satt på strikk, men at jeg da mest sannsynlig ville få problemer med å få tisset gjenerelt. Så da takket jeg heller ja til blå resept på bind for inkontines. 

Anonymkode: 8e342...4e3

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tenker ikke på rift ved fødsel, det healer seg selv etter ei stund som regel. Tenker mer permanente skader. 
Når det er sagt så slet jeg med ubehag etter å ha blitt sydd etter første fødsel. Ble nok sydd for stramt. Var først ved andre fødsel noen år senere at det retta seg opp, fordi jeg revna jo igjen, med påfølgende sting.

hi

Ble jo sydd når jeg ble klippet, det var mye mer ubehagelig etterpå enn ved de to andre fødslene.

lei for å høre at det gikk så dårlig med deg😕

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ble jo sydd når jeg ble klippet, det var mye mer ubehagelig etterpå enn ved de to andre fødslene.

lei for å høre at det gikk så dårlig med deg😕

Kunne vært verre, ref. De andre her i tråden☺️

hi

AnonymBruker
Skrevet

Noen eldre damer her som kan si noe om fremfall og overgangsalder? Vil plagene forverres..?

hi

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg fikk skader ved første, men fikk ingen diagnose før etter sistemann. Hadde veldige plager men ble fortalt at alt så fint ut. Har livmorsprolaps og cystocele samt muskelskader. Lekker urin om jeg jogger, løfter eller hoster. Ikke fått noe hjelp annet enn fysioterapi som ikke hjalp. Ble lovet keisersnitt om jeg skulle ha flere barn da, men vet ikke om jeg stoler på det da jeg har hørt så mange som får igangsetting i stedet.

Anonymkode: 6de5f...3aa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...