AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #1 Del Skrevet 5. juni 2024 Jeg bor i et borettslag der det ikke er fritt frem å leie ut bolig, det skal søkes om til styret og maks i 3 år. Jeg ser at naboen leier ut via Airbnb og jeg er ikke så begeistret for masse fremmed folk ut og inn her. Jeg har på en måte lyst til å melde det inn til styret, samtidig er det ikke sikkert jeg kommer til å merke noe særlig til det. Hva tenker dere? Melde inn eller la det gå? Anonymkode: 37c33...edf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #2 Del Skrevet 5. juni 2024 Du bør si i fra, om ikke for å melde personen, så for å få Airbnb på agendaen for borettslaget. Det er helt lovløse tilstander på det området. Anonymkode: ed198...5ad 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #3 Del Skrevet 5. juni 2024 Ser nå at det kom en lov i 2020 som sier at det er tillatt med korttidsutleie opptil 30 dager i året i borettslag. Så da er det vel ikke så mye å gjøre med den saken. ts Anonymkode: 37c33...edf 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smeltemann Skrevet 5. juni 2024 #4 Del Skrevet 5. juni 2024 En kan leie ut i 30 dager i året. Så det må du nok finne deg i ja. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #5 Del Skrevet 5. juni 2024 Først bør du vel se om du faktisk merker noe til det. Anonymkode: f7cd1...474 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #6 Del Skrevet 5. juni 2024 Hos oss skal korttidsleie meldes inn til styret. Anonymkode: 3fb31...420 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #7 Del Skrevet 5. juni 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Ser nå at det kom en lov i 2020 som sier at det er tillatt med korttidsutleie opptil 30 dager i året i borettslag. Så da er det vel ikke så mye å gjøre med den saken. ts Anonymkode: 37c33...edf Du kan se om du finner annonsen og melde fra dersom det står at leiligheten er tilgjengelig over lengre tid. I mitt borettslag har det i alle fall blitt slått ned på, når noen legger ut flere måneder som tilgjengelig på AirBnB. Det blir jo en annen form for utleie enn når noen bor der selv og leier ut av og til i helgene. Anonymkode: c9936...23c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #8 Del Skrevet 8. juni 2024 Du har ennå ikke sett noe til disse fremmede folkene og tenker å melde inn et potensielt problem? "jeg er ikke så begeistret for masse fremmed folk ut og inn her. Jeg har på en måte lyst til å melde det inn til styret". Min første tanke er at du vel heller ikke kjenner til alle de andre slektningene, rare tantene og onklene, håndverkerne, sexparterne osv. som naboene dine har i sin bekjentskapskrets. Hadde det vært meg ville jeg først sett om dette faktisk reelt sett overstiger over en måned og blir et reelt problem. Anonymkode: 8d620...977 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #9 Del Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du har ennå ikke sett noe til disse fremmede folkene og tenker å melde inn et potensielt problem? "jeg er ikke så begeistret for masse fremmed folk ut og inn her. Jeg har på en måte lyst til å melde det inn til styret". Min første tanke er at du vel heller ikke kjenner til alle de andre slektningene, rare tantene og onklene, håndverkerne, sexparterne osv. som naboene dine har i sin bekjentskapskrets. Hadde det vært meg ville jeg først sett om dette faktisk reelt sett overstiger over en måned og blir et reelt problem. Anonymkode: 8d620...977 Grunnen til at jeg vet at naboen leier ut er at jeg har merket at det var ukjente folk i naboleiligheten. Vi har en del fellesarealer som ikke er låst til vanlig, så kan jo be om at disse arealene låses fremover. Anonymkode: 37c33...edf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #10 Del Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Du har ennå ikke sett noe til disse fremmede folkene og tenker å melde inn et potensielt problem? "jeg er ikke så begeistret for masse fremmed folk ut og inn her. Jeg har på en måte lyst til å melde det inn til styret". Min første tanke er at du vel heller ikke kjenner til alle de andre slektningene, rare tantene og onklene, håndverkerne, sexparterne osv. som naboene dine har i sin bekjentskapskrets. Hadde det vært meg ville jeg først sett om dette faktisk reelt sett overstiger over en måned og blir et reelt problem. Anonymkode: 8d620...977 Styrene i borettslag er faktisk pliktig til å ha informasjon om hvem som til enhver tid bor - overnatter i en leilighet dersom eier ikke selv bor i leiligheten/boenheten. Brenner det eller noe Annes skjer, så skal man vite hvem som skal reddes ut og hvor mange. Hverken ts eller vi andre har noen informasjon om eier og utleier på AIRBNB har varslet styret om at boligen ligger på AIRBNB. Så å innta den holdningen du her gjør er faktisk i strid med lover og regler når man bor i en borettslagsbolig. TS begynn med å ta bilde/link tilannonsen og send dette til styret med en spørrende holdning til om styret er informert om fremleie. Vil du ikke det, så er alternativet å kontakte boligbyggelaget, f.eks. OBOS om dette er et OBOS borettslag. Og spør hvordan reglene for AIRBNB er i nettopp ditt borettslag. Formålet med et borettslag og å kjøpe en borettslagsbolig var og er at man skal skaffe bolig til folk, ikke profitt ved fremleie. Å kjøpe en brl bolig gjør man hovedsakelig og for å ha stabile boforhold og ikke for å ha naboer som kommer og går og aldri er stabile type hotell. TS overreagerer ikke, det er det den jeg siterer som gjør. Finn frem borettslagsloven om du skulle være i tvil her. Vedtekter og husordensregler er og fine å lese for å få avklaring på slike forhold. Anonymkode: b8030...046 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinsen Skrevet 9. juni 2024 #11 Del Skrevet 9. juni 2024 Hvor har du det fra at styret plikter å ha en oversikt over hvem som overnatter i en leilighet? Jeg har aldri sett et slikt krav. Videre kan ikke vedtekter være strengere enn borettslagsloven, så de 30 dagene gjelder også der, uten krav om at dette blir søkt om til styret. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #12 Del Skrevet 9. juni 2024 Du får telle dagene. Etter 30 dager kan du si ifra. Anonymkode: fcb3f...9c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #13 Del Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Styrene i borettslag er faktisk pliktig til å ha informasjon om hvem som til enhver tid bor - overnatter i en leilighet dersom eier ikke selv bor i leiligheten/boenheten. Brenner det eller noe Annes skjer, så skal man vite hvem som skal reddes ut og hvor mange. Hverken ts eller vi andre har noen informasjon om eier og utleier på AIRBNB har varslet styret om at boligen ligger på AIRBNB. Så å innta den holdningen du her gjør er faktisk i strid med lover og regler når man bor i en borettslagsbolig. TS begynn med å ta bilde/link tilannonsen og send dette til styret med en spørrende holdning til om styret er informert om fremleie. Vil du ikke det, så er alternativet å kontakte boligbyggelaget, f.eks. OBOS om dette er et OBOS borettslag. Og spør hvordan reglene for AIRBNB er i nettopp ditt borettslag. Formålet med et borettslag og å kjøpe en borettslagsbolig var og er at man skal skaffe bolig til folk, ikke profitt ved fremleie. Å kjøpe en brl bolig gjør man hovedsakelig og for å ha stabile boforhold og ikke for å ha naboer som kommer og går og aldri er stabile type hotell. TS overreagerer ikke, det er det den jeg siterer som gjør. Finn frem borettslagsloven om du skulle være i tvil her. Vedtekter og husordensregler er og fine å lese for å få avklaring på slike forhold. Anonymkode: b8030...046 Siden du ber andre finne frem loven, så kan du selv finne frem loven som sier at styret skal vite hvem som overnatter i leiligheter dersom eier ikke er tilstede?? Jeg har sittet i styret i 7 år, og det er fullstendig ukjent for meg. Borettslagsloven er tydelig på at man kan ha korttidsutleie opptil 30 dager. Det er ingen krav i den paragrafen om at styret skal informeres om hvem som leier. Anonymkode: 3fb31...420 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå