Gå til innhold

Dere som har vært langtidssykemeldte, var det tungt å komme i gang med jobb igjen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært sykemeldt i varierende grad i 3 mnd nå. 
klarer ikke helt å se åssen jeg skal klare å komme tilbake i full jobb igjen, noen dager sliter jeg med å komme meg gjennom dagen bare ved å være hjemme. 

Dere som har vært utbrent eller lignende, var det beintøft å starte på igjen?

Jeg har dager hvor jeg gjerne sover 3 timer midt på dagen selvom jeg har sovet hele natten, har riktignok gode dager innimellom også. 

Anonymkode: 8caa1...b43

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg! Møtte veggen kraftig for en stund tilbake å var "ute av drift" i noe over et år.. Eneste som fikk meg opp om dagen var barna for måtte stille opp for de.. gikk fra 100% sykmeldt til 100% ++ jobb på dagen igjen når jeg følte meg klar.. MEN, det er meg!, å jeg klarte det på måten jeg gjorde det og med den hjelpen jeg fikk!  Vet ikke om du er dame eller mann men, jeg er en mann og de fleste av oss menn skal helst ikke ha verken hjelp, råd eller beskjed om å gå hit og dit.. Jeg bestemte meg etter et par måneder at dette fant jeg meg ikke i for dette gikk utover både familie og meg selv. så jeg snakket med legen å ba om å bli henvist til psykologer m.m for trengte å få hjelp til å klarne hodet og få lettet skuldrene.. Et av mine bedre valg her i livet visste det seg å være for om du vil eller ikke så klarer de å komme under huden på deg til slutt og det er faktisk meget godt da veien fremover blir meget lettere å gå.. 2-4ganger i mnd til psykolog/samtaleterapaut, daglige gå/sykkelturer ut i friskluft, snakk med folk og vær så åpen du føler deg komfortabel med når det kommer til helsen din og bare hold deg i gang med noe småpusling så du ikke råtner bort i deg selv hjemme er mitt beste råd!😊 Det kan være tøft å starte på i jobb igjen men, snakk med sjefen din jevnlig å vær åpen om dette og er sjefen din en god sjef så får du god hjelp og forståelse der også.. det viktigste er å "skynte seg sakte", lytt til kroppen din, få deg nok friskluft og vær sosialt tilstede der du føler du har energi til det. Lykke til og god bedring!

Anonymkode: a8842...fec

• Liker 1
Skrevet

Tror du bør starte i det små og trappe opp hvis det er mulig. Ellers blir du fort sykemeldt igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er tungt. Det er nettopp derfor man prøver å unngå 100% sykmelding over lengre tid så langt det lar seg gjøre. Enig med innlegget over her. Start helt rolig og gjør det du orker. Så går det seg til :) 

Anonymkode: c7354...d00

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har vært sykemeldt i varierende grad i 3 mnd nå. 
klarer ikke helt å se åssen jeg skal klare å komme tilbake i full jobb igjen, noen dager sliter jeg med å komme meg gjennom dagen bare ved å være hjemme. 

Dere som har vært utbrent eller lignende, var det beintøft å starte på igjen?

Jeg har dager hvor jeg gjerne sover 3 timer midt på dagen selvom jeg har sovet hele natten, har riktignok gode dager innimellom også. 

Anonymkode: 8caa1...b43

Høres ut som du bør snakke med legen 🌷

AnonymBruker
Skrevet

Lykke til!

Med fare for å høres ut som at jeg bagatelliserer problemene, for det er ikke meningen, men husk at bare det å starte opp igjen etter ferie/langhelg kan også føles litt tungt. Så det er også et element av "naturlig" tunghet i det, som man må jobbe seg gjennom. 

Anonymkode: 6863d...8ec

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trapper gradvis opp etter full sykemelding i 6 mnd. Klarer 30% nå

Anonymkode: 397f4...26a

AnonymBruker
Skrevet

Det gikk overraskende bra. Jeg hadde ingen tro på det selv, men i det NAV-konsulenten uttalte uføretrygdalternativet overfor meg, ble jeg helt satt ut. Jeg ringte henne etter noen dager og sa jeg ville øke til 100% fordi i min bedrift blir du bare regnet som halv menneske hvis du jobber halvt. Hun svarte: men tror du du greier det, da? Nei, svarte jeg, men siden har jeg jobbet fullt og det er elleve år siden nå med ca 20 dager sykefravær totalt på disse årene. Moralen er; det kan fort gå godt. 

Anonymkode: b4e81...b40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...