AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #1 Skrevet 5. juni 2024  Hvor vanlig er det at 11-12 åringers vennskap er ustabile? Jeg er svært bekymret og forvirret ang min sønn som  ofte ikke har venner i perioder. Vi har hjulpet til og skole har hjulpet med alle midler men ingenting hjelper , bare for korte perioder. Plutselig vil ikke vennene hans inkludere han lenger. Bestevenner dagen før-null kontakt dagen etter. Sønnen blir usikker og trekker seg unna på skolen. De andre kommer ikke bort til han da.  Han går inn i seg selv.  Sønnen har god sosial kompetanse og er inkluderende og snill!  Han vil ikke snakke om det eller fortelle hva han føler.  Han lukker seg og jeg får ikke vite noe, men jeg ser ! Og skjønner at noe skurrer.  Burde jeg ta han med på bup? Selv om Han nekter ? Dette er veldig vondt for han men det er umulig å få noe ut av han!  Burde han ikke få snakket ut om de vonde følelsene?  Har noen opplevd lignende og hvem snakket dere evt med for hjelp? Takker for svar Anonymkode: 63cd3...d04
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #2 Skrevet 5. juni 2024 Har inntrykk av at det kan være trøblete for mange i den alderen. Hvordan er hans selvbilde ? Med litt lavt selvbilde er det lett å bli den som trekker seg tilbake.  Kanskje det kan være en ide å jobbe med?  Om barnet lukker seg kan det være lurt å søke litt hjelp. Bup ville jeg forsøkt . Lykke til! Anonymkode: 63cd3...d04
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #3 Skrevet 5. juni 2024 Er vel ganske vanlig at dette med vennskap omrokkeres når de begynner og bli store og nærmer seg tenårene. Små barn kan gå overens med nesten hvem som helst og leke greit. Når de nærmere seg tenåringer holder ikke det å tilfeldigvis være i samme klasse som grunnlag for vennskap. Nesten-ungdommer har egne interesser, personlighet osv. I tillegg kommer teite ting som å holde seg inne med ‘de kuleste’, som blir veldig viktig for noen i den alderen. Og kan føre med seg en del vondt og dumt. Det beste du gjør for gutten din er å få ham inn i miljøer og aktiviteter utenfor skolen og utenfor nærområdet. Kan være vondt nå, men det å lære seg å bli kjent med nye mennesker, det er noe av den mest verdifulle kompetansen å få med seg. Har han noen interesser eller ting han er nysgjerrig på, som kunne vært et sted å møte likesinnede? Vår tok et nybegynner kurs i karate og ble med i gamin-satsingen til et idrettslag i den alderen. Begge deler hadde unger fra flere ulike skoler, så ingen hadde faste venner eller klikker. Alle stilte på like fot og måtte bli kjent. Når vær hadde egne venner utenfor skolemiljøet, så mistet de som drev med maktspill på skolen makten over ham. Anonymkode: 1f459...8b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå