Gjest Piperen Skrevet 5. juni 2024 #1 Skrevet 5. juni 2024 Okay her er problemstillingen. Vi har et familiemedlem som for en del år tilbake ble alene, ungene har brutt kontakten og hun er utrolig sær. Ja rett og slett. Så for en ukes tid tilbake så ringer hun og spør om hun kan få komme til oss på besøk. Selvfølgelig kan hun det, men lite visste vi det vi vet i dag. Det er sånn at hun har null venner her i distriktet og hun spurte om hun kunne få være en uke. Okay men vi er på jobb,, men det gikk bra, mannen min og jeg jobber skift denne uke, så av og til har hun vært alene. Men vi hadde ikke sjanse til å ta ut ferie da det er lite folk på jobb. Men nok om det. Det viser seg da at hun sakte men sikkert har hentet klærne sine på gamle boligen og ikke sagt noe til oss. Men det verste er at hun i går kveld fortalte at hun hadde blitt kastet ut av boligen pga økonomi surr og at hun kun fikk ut det mest nødvendige av namsmannen. Hun har også fått vite at huseier ikke frigjør tingene hennes før hun har betalt, jeg ringer han i dag og det viser seg at hun ikke har betalt fem flate øre i lang tid og at han ønsker ikke å la hun bo der selv om hun gjør opp. Så da står vi her da, og det viser seg at hun er en dame med store problemer, hun har forbi for alt mulig og jeg ser dessverre en del psykiatri inni bildet her da. Men siden hun ikke er registret boende her i kommune så kan jeg ikke snakke med kommunens team her, jeg har forespurt de, og det er heller ikke noen grunn for at hun skal tilses akutt. Jeg har forsøkt å finne annen bolig men det er dessverre bare dyre boliger i området og de billige er ikke noe ok å bo i. Men er det noen som har råd til hva vi kan gjøre? Det å hive henne ut er ikke aktuelt rett og slett og tro meg nav har ingen boliger annen enn hospits og der er det bare stoff og dritt og ene sønnen hennes døde av overdose for mange år siden så hun vil ikke kunne klare å bo der.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #2 Skrevet 5. juni 2024 😳 kan du snakke med kommunen hun bor i da? Og kjøre henne tilbake dit? Anonymkode: 16281...78c 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #3 Skrevet 5. juni 2024 Kontakt kommunenen / boligkontoret i kommunen hun bor. Hun er vel under nav allerede kanskje? Kontakt nav kontoret hun tilhører for økonomisk rådgiving / hjelp . Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at nav ikke har andre boliger enn hospits, for hva skulle det være? Er det kommunal bolig du tenker på ? Da må hun settes på venteliste i kommunen hun har botilhørighet , altså der hun har bodd de 2 siste årene. altså hvis hun ikke kan bo i bolig med stoff og dritt ( sånn er det ofte i kommunale boliger) og ikke har penger til depositum og leie privat så står hun jo helt fast. Bo hos deg til hun har spart? Bytte adresse til deg? Hva lever hun av? Anonymkode: d6224...283 1
no shame Skrevet 5. juni 2024 #4 Skrevet 5. juni 2024 Piperen skrev (4 timer siden): Okay her er problemstillingen. Vi har et familiemedlem som for en del år tilbake ble alene, ungene har brutt kontakten og hun er utrolig sær. Ja rett og slett. Så for en ukes tid tilbake så ringer hun og spør om hun kan få komme til oss på besøk. Selvfølgelig kan hun det, men lite visste vi det vi vet i dag. Det er sånn at hun har null venner her i distriktet og hun spurte om hun kunne få være en uke. Okay men vi er på jobb,, men det gikk bra, mannen min og jeg jobber skift denne uke, så av og til har hun vært alene. Men vi hadde ikke sjanse til å ta ut ferie da det er lite folk på jobb. Men nok om det. Det viser seg da at hun sakte men sikkert har hentet klærne sine på gamle boligen og ikke sagt noe til oss. Men det verste er at hun i går kveld fortalte at hun hadde blitt kastet ut av boligen pga økonomi surr og at hun kun fikk ut det mest nødvendige av namsmannen. Hun har også fått vite at huseier ikke frigjør tingene hennes før hun har betalt, jeg ringer han i dag og det viser seg at hun ikke har betalt fem flate øre i lang tid og at han ønsker ikke å la hun bo der selv om hun gjør opp. Så da står vi her da, og det viser seg at hun er en dame med store problemer, hun har forbi for alt mulig og jeg ser dessverre en del psykiatri inni bildet her da. Men siden hun ikke er registret boende her i kommune så kan jeg ikke snakke med kommunens team her, jeg har forespurt de, og det er heller ikke noen grunn for at hun skal tilses akutt. Jeg har forsøkt å finne annen bolig men det er dessverre bare dyre boliger i området og de billige er ikke noe ok å bo i. Men er det noen som har råd til hva vi kan gjøre? Det å hive henne ut er ikke aktuelt rett og slett og tro meg nav har ingen boliger annen enn hospits og der er det bare stoff og dritt og ene sønnen hennes døde av overdose for mange år siden så hun vil ikke kunne klare å bo der. Det er kommunen man har bodd siste tre årene i som er ansvarlig for å skaffe bolig. Desverre vokser ikke kommunale boliger på trær, så dette er en prosess som skulle starta for utkastelsesprosessen hennes. Men det er kommunen hennes du må kontakte og det fort, da man mister den retten når man flytter ut av kommunen.. 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #5 Skrevet 5. juni 2024 Sitt sammen med henne mens hun ringer sitt lokale nav kontor, få til ett møte og følg henne. Har dere plass til å lagre ting for henne så kan dere tilby det men de må finne bosted. Anonymkode: 484f7...f7c 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #7 Skrevet 5. juni 2024 Hva enn dere gjør - ikke la dette skure og gå. Da havner dere fort i situasjonen hvor det blir ansett at hun har bosted hos dere, så all annen hjelp blir umulig. Namsmannen kan vel ikke trekke mer enn at en skal ha penger til å bo og nøkternt livsopphold? Trekkes hun for hardt bør dere ta en runde med namsmannen og få det justert. Så får dere sette opp et møte med hjemstedskommunen hennes, og bli med henne på møtet. Men dere må være helt tydelig med alle parter at hun ikke kan bo hos dere, og må ut innen kort tid. Kan skylde på feriebesøk, barn som kommer hjem fra studie eller annet - dere har ikke plass til overs og hun må ut på gaten. Ja, dere kan være godhjerta mennesker som aldri egentlig ville satt henne på gaten - men dette må dere ikke finne på å si til noen offentlige etater! Da sitter dere i klisteret. For mye, mye billigere og lettvint for kommunen at hun nå er deres problem, og har hun tak over hodet trenger ikke de løfte en finger, Anonymkode: 36e46...8a2 4
Gjest Piperen Skrevet 7. juni 2024 #8 Skrevet 7. juni 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 5.6.2024 den 15.02): Sitt sammen med henne mens hun ringer sitt lokale nav kontor, få til ett møte og følg henne. Har dere plass til å lagre ting for henne så kan dere tilby det men de må finne bosted. Anonymkode: 484f7...f7c Takk for tips, jeg gjorde det i går og fikk hakeslepp av det som de sa. Hun fikk spørsmålet om hun hadde betalt oss noe som helst, svaret var at ja jeg betalte de litt for drivstoff da de hentet meg samt at jeg kjøpte litt pålegg og et brød. Nav ba om å få snakke med meg og jeg fikk vite at vi må skrive en oppsigelse og event hvis ikke hun vil flytte ut, be namsmannen om utkastelse. Endret 7. juni 2024 av Piperen
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #9 Skrevet 7. juni 2024 Ikke for å lage mer drama enn nødvendig, men personlig ville jeg ikke stolt på det NAV sier. Selv ville jeg tatt kontakt med advokat eller namsmannen selv, eller begge deler. Dette er såpass spesielt at jeg tviler på om NAV har kompetanse eller rutiner. Ville som sagt i hvert fall ikke stolt på det. Anonymkode: e72fd...7f2 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #10 Skrevet 7. juni 2024 Ikke bry deg om det nav sa til deg, hun har ingen kontrakt og bor ikke hos dere. Pakk tingene hun har hos dere i dag, kjør henne til navkontoret i kommunen der hun bor, sette henne av der sammen med alle tingene, og si "vær så god, dette er deres problem, hun leier bolig her og har ikke betalt på lange tider". Så drar du, rått og brutalt. Ikke under noen omstendighet la henne bli en eneste dag til hos dere, da blir du aldri kvitt henne Anonymkode: 07ac9...395 7 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #11 Skrevet 7. juni 2024 Jeg hadde kjørt henne til en av ungene, kontakt eller ikke hun er mer deres problem enn ditt. Når hun har vært så frekk og sneket seg inn på dere på denne måten hadde jeg ikke giddet å vær hyggelig tilbake. Anonymkode: 52837...2e3 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #12 Skrevet 7. juni 2024 NAV sier dere må gi henne en oppsigelse. Oppsigelse av hva? Hun er jo ikke leietager og har ikke rettigheter som det. Anonymkode: e72fd...7f2 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #13 Skrevet 7. juni 2024 Piperen skrev (46 minutter siden): Takk for tips, jeg gjorde det i går og fikk hakeslepp av det som de sa. Hun fikk spørsmålet om hun hadde betalt oss noe som helst, svaret var at ja jeg betalte de litt for drivstoff da de hentet meg samt at jeg kjøpte litt pålegg og et brød. Nav ba om å få snakke med meg og jeg fikk vite at vi må skrive en oppsigelse og event hvis ikke hun vil flytte ut, be namsmannen om utkastelse. Vet du, jeg tror nav tar feil her. Ring feks namsmannen og hør med de. Anonymkode: 5c66c...c4f 1
Gjest Piperen Skrevet 7. juni 2024 #14 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Vet du, jeg tror nav tar feil her. Ring feks namsmannen og hør med de. Anonymkode: 5c66c...c4f Jeg sitter i telefonkø med statsforvalteren for å spørre
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #15 Skrevet 7. juni 2024 Kommunen kan ordne akutt nødbolig på feks campingplass, så jeg ville stått på kravene og sagt at de MÅ ordne noe akutt, fordi dere blir å kaste henne ut i dag Anonymkode: 9f009...f0e 2
Duff Skrevet 7. juni 2024 #16 Skrevet 7. juni 2024 Piperen skrev (5 minutter siden): Jeg sitter i telefonkø med statsforvalteren for å spørre Bra! For hun har jo ingen avtale hverken muntlig eller skriftlig at hun kan bo hos dere så hvorfor skal dere gi en oppsigelse??? Si det som det er, hun spurte om å komme på feriebesøk. Besøk, ikke bo. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #17 Skrevet 7. juni 2024 Håper du oppdaterer oss 🤞 Anonymkode: e72fd...7f2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå