AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #1 Skrevet 5. juni 2024 Har hørt lyder der i disse dager, sånne pipelyder, så det er nok små fugle unger der inne. IKKE skyt meg med en gang, jeg bare spør, har ikke tenkt å gjøre noe som helst, jeg hører og følger med på avstand, men kan jeg åpne lokket til huset for å se? Eller la være? For andre gang, jeg skal IKKE gjøre noe som helst, jeg bare spør. Og et spm til: jeg har sett og vet at det finnes kamera for slike fuglehus for å følge med på dyrelivet, men hvor finner man sånne bittesmå kamera? Noen som har tips? Anonymkode: 729e5...ecd 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #2 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har hørt lyder der i disse dager, sånne pipelyder, så det er nok små fugle unger der inne. IKKE skyt meg med en gang, jeg bare spør, har ikke tenkt å gjøre noe som helst, jeg hører og følger med på avstand, men kan jeg åpne lokket til huset for å se? Eller la være? For andre gang, jeg skal IKKE gjøre noe som helst, jeg bare spør. Og et spm til: jeg har sett og vet at det finnes kamera for slike fuglehus for å følge med på dyrelivet, men hvor finner man sånne bittesmå kamera? Noen som har tips? Anonymkode: 729e5...ecd Du klarte å lage deg bruker på KG. Klarer du virkelig ikke å google "small camera for birdhouse"? Anonymkode: 77bab...54b 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #3 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du klarte å lage deg bruker på KG. Klarer du virkelig ikke å google "small camera for birdhouse"? Anonymkode: 77bab...54b Smarting👍🙄 Anonymkode: 729e5...ecd
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #4 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Smarting👍🙄 Anonymkode: 729e5...ecd Unnskyld meg? Anonymkode: 77bab...54b
Belima Skrevet 5. juni 2024 #5 Skrevet 5. juni 2024 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=299252420
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #6 Skrevet 5. juni 2024 Ikke åpne lokket! Og kamera må du vente med til neste år, de skal installeres før fuglene etablerer rede der Anonymkode: 89d6c...948 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #7 Skrevet 5. juni 2024 Belima skrev (20 minutter siden): https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=299252420 Jeg har fuglehus, trenger bare kamera. Anonymkode: 729e5...ecd 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #8 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ikke åpne lokket! Og kamera må du vente med til neste år, de skal installeres før fuglene etablerer rede der Anonymkode: 89d6c...948 Selvfølgelig. Anonymkode: 729e5...ecd
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #9 Skrevet 7. juni 2024 On 6/5/2024 at 8:55 AM, AnonymBruker said: Har hørt lyder der i disse dager, sånne pipelyder, så det er nok små fugle unger der inne. IKKE skyt meg med en gang, jeg bare spør, har ikke tenkt å gjøre noe som helst, jeg hører og følger med på avstand, men kan jeg åpne lokket til huset for å se? Eller la være? For andre gang, jeg skal IKKE gjøre noe som helst, jeg bare spør. Og et spm til: jeg har sett og vet at det finnes kamera for slike fuglehus for å følge med på dyrelivet, men hvor finner man sånne bittesmå kamera? Noen som har tips? Anonymkode: 729e5...ecd Det går helt fint å åpne lokket og ta en titt. Bare ikke bruk for lang tid, helst bare noen minutter, og gjerne la det gå noen dager mellom hver gang. Når du klarer å høre pipingen på utsiden av kassen så er ungene allerede mange dager gamle. F.eks. natur og fritid selger kameraer laget for fuglekasser: https://www.naturogfritid.no/butikk/naturfoto/fuglekasse-kamera/ Men om du har tenkt å sette dette i en "vanlig" fuglekasse kan det kanskje bli litt mørkt, eller at den står på nattlys hele døgnet. Kamerakasser har vanligvis et "vindu" med matt pleksiglass for å slippe inn litt ekstra lys (se eksempler i linken over). Det er ingenting galt i å spørre om det du spør om, så hvorfor du er så redd for å bli skutt vet jeg ikke. Det er kjempebra at folk har interesse for fugler og dyreliv! 😊 Anonymkode: 52c68...a29
jegerrinne Skrevet 7. juni 2024 #10 Skrevet 7. juni 2024 Vi har faktisk fuglekasse vi kan se inn i. Og aldri hatt noe problem med det. Samme har vi en kasse med litt løst lok, der bare skyver vi mobilen inn på toppen og knipser bilde 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #11 Skrevet 7. juni 2024 Hvis mamman merker at det har vært noen der og kikket, kan man risikere at hun rømmer og aldri kommer tilbake. Da dør de små, og jeg kan love deg en ekkel stank av død. Anonymkode: 06615...e77 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #12 Skrevet 7. juni 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvis mamman merker at det har vært noen der og kikket, kan man risikere at hun rømmer og aldri kommer tilbake. Da dør de små, og jeg kan love deg en ekkel stank av død. Anonymkode: 06615...e77 Dette er tøv. For et normalt oppegående småfugleforeldre-par, når ungene er klekket og er flere dager gamle, skal det langt mer til enn at man "merker at det har vært noen der". Jeg regner med at det er snakk om meis eller pilfink/gråspurv her. Når vi ringmerker fugleunger tar vi de ut av kassen, putter de i en pose og merker en og en ved kassen i kanskje 15-20 minutter mens fuglemor sitter på en gren og ser på. Foreldrene kommer fortsatt tilbake etterpå og fortsetter som før. Så igjen, TS, det går helt fint å sjekke, så lenge du er forsiktig, ikke bruker for lang tid, og lar det gå noen dager mellom besøkene. Anonymkode: 52c68...a29 5 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #13 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det går helt fint å åpne lokket og ta en titt. Bare ikke bruk for lang tid, helst bare noen minutter, og gjerne la det gå noen dager mellom hver gang. Når du klarer å høre pipingen på utsiden av kassen så er ungene allerede mange dager gamle. F.eks. natur og fritid selger kameraer laget for fuglekasser: https://www.naturogfritid.no/butikk/naturfoto/fuglekasse-kamera/ Men om du har tenkt å sette dette i en "vanlig" fuglekasse kan det kanskje bli litt mørkt, eller at den står på nattlys hele døgnet. Kamerakasser har vanligvis et "vindu" med matt pleksiglass for å slippe inn litt ekstra lys (se eksempler i linken over). Det er ingenting galt i å spørre om det du spør om, så hvorfor du er så redd for å bli skutt vet jeg ikke. Det er kjempebra at folk har interesse for fugler og dyreliv! 😊 Anonymkode: 52c68...a29 Takk for så god info👍 Jeg vil allikevel ikke åpne lokketeller komme nært, for å ikke risikere at ungene blir forlatt. Så satser på kamera neste vår, tenker jeg. Nå bare følger jeg med på avstand og hører på lyder, det er mer enn nok for nå, tenker jeg. 🥰 Og takk for link til kamera ❤️ Ts jegerrinne skrev (7 timer siden): Vi har faktisk fuglekasse vi kan se inn i. Og aldri hatt noe problem med det. Samme har vi en kasse med litt løst lok, der bare skyver vi mobilen inn på toppen og knipser bilde Åååå så heldige dere er😍 Så nydelig 😍😍 Ts AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis mamman merker at det har vært noen der og kikket, kan man risikere at hun rømmer og aldri kommer tilbake. Da dør de små, og jeg kan love deg en ekkel stank av død. Anonymkode: 06615...e77 Skal IKKE kikke eller komme for nær, jeg lover. Ts Anonymkode: 729e5...ecd 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #14 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er tøv. For et normalt oppegående småfugleforeldre-par, når ungene er klekket og er flere dager gamle, skal det langt mer til enn at man "merker at det har vært noen der". Jeg regner med at det er snakk om meis eller pilfink/gråspurv her. Når vi ringmerker fugleunger tar vi de ut av kassen, putter de i en pose og merker en og en ved kassen i kanskje 15-20 minutter mens fuglemor sitter på en gren og ser på. Foreldrene kommer fortsatt tilbake etterpå og fortsetter som før. Så igjen, TS, det går helt fint å sjekke, så lenge du er forsiktig, ikke bruker for lang tid, og lar det gå noen dager mellom besøkene. Anonymkode: 52c68...a29 Det er enten blåmeis eller kjøttmeis, for det er kun de som kommer seg gjennom hullet på huset. Ts Anonymkode: 729e5...ecd
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #15 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette er tøv. For et normalt oppegående småfugleforeldre-par, når ungene er klekket og er flere dager gamle, skal det langt mer til enn at man "merker at det har vært noen der". Jeg regner med at det er snakk om meis eller pilfink/gråspurv her. Når vi ringmerker fugleunger tar vi de ut av kassen, putter de i en pose og merker en og en ved kassen i kanskje 15-20 minutter mens fuglemor sitter på en gren og ser på. Foreldrene kommer fortsatt tilbake etterpå og fortsetter som før. Så igjen, TS, det går helt fint å sjekke, så lenge du er forsiktig, ikke bruker for lang tid, og lar det gå noen dager mellom besøkene. Anonymkode: 52c68...a29 Dette er huset jeg har https://royaldesign.no/multiholk-fuglemater-fuglehus?p=226638&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=08:+RDNO_Pmax_Outdoor&gad_source=1&gbraid=0AAAAADtR2XsekFkShMHyYXAwzc91dPcs_&gclid=EAIaIQobChMIgNSU2fDJhgMV6ACiAx1POwUBEAQYByABEgJzNvD_BwE&gclsrc=aw.ds Ts Anonymkode: 729e5...ecd
kaarebjarne Skrevet 7. juni 2024 #16 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvis mamman merker at det har vært noen der og kikket, kan man risikere at hun rømmer og aldri kommer tilbake. Da dør de små, og jeg kan love deg en ekkel stank av død. Anonymkode: 06615...e77 Dette er bare løgn…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #17 Skrevet 7. juni 2024 Spray huset for fuglelopper. For det vil du ikke ha i hus. Anonymkode: 67cc7...af2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #18 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er enten blåmeis eller kjøttmeis, for det er kun de som kommer seg gjennom hullet på huset. Ts Anonymkode: 729e5...ecd Da kan det også være svarthvit fluesnapper. De legger egg litt seinere enn kjøttmeis/blåmeis, og er veldig søte. Mye mygg spiser de også. 👍 Anonymkode: d05b4...c1a
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #19 Skrevet 17. juni 2024 Hei dere Jeg har lagt merke til i går og i dag at det ikke er noe aktivitet i rundt og heller ikke huset. Så jeg åpnet lokket og ser at det er ingen baby fugler inni, så de er nok flydd vekk uten at jeg så det 😖 Alle har klart seg og godt er det 😊 Vil det flytte inn nye og ha babyunger eller det over for i år? Spør fordi jeg er usikker på jeg skal rydde huset eller hva. Ts Anonymkode: 729e5...ecd
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #20 Skrevet 17. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vil det flytte inn nye og ha babyunger eller det over for i år? Spør fordi jeg er usikker på jeg skal rydde huset eller hva. Ts Anonymkode: 729e5...ecd Det er bare å rydde bort det gamle redet. Du kan godt få en runde til med rede i år, men de nye arvtakerne er ikke interessert i det forrige redet,.så evt må de bygge oppå. (Og brått blir det da kanskje kort opp til åpningen, mtp evt predatorer slik som kråkefugler). Reder kan godt ligge i kassen over vinteren da, da kan det fungere som isolasjon og tilfluktsrom for fuglene. Anonymkode: a3762...28b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå