Gå til innhold

Får deres ungdommer ta fri fra skolen når de er slitne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ungdommen her mener han skal få fri fra skolen i dag fordi han er så sliten etter en overnattingstur de har vært på. Mener at kroppen et helt dø. 
denne holdningen med å ta seg en fridag har han hatt gjennom skoleåret, men da latet som han er syk. Da vi «avslørte» taktikken ble vi enige om at han alltid må stå opp, kjenne etter også tar vi en prat på om han faktisk er syk osv. 

I dag ble altså konklusjonen fra oss foreldre at han bare er sliten, og skal på skolen (hvis ikke får han ikke dra på bursdagsfest i helgen). Dette ble ikke tatt så godt i mot, og vi et verdens verste foreldre, truer med å ikke gjøre oppgavene sine, dra op fotball i kveld osv. og mener at «alle» får ta en hviledag ved behov.  

Hva gjør dere? 

Anonymkode: a60a1...c97

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på men har fått det innimellom ja

Anonymkode: 308d5...3c1

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Han kommet til å Kvikne til så er bare å dra på skolen.

Anonymkode: 6b893...554

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men har heller aldri vært aktuelt. Har foresten null fravær i år.

Anonymkode: 4a3f9...8b8

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Selvfølgelig skal de på skolen. Viktig at de lærer om ansvar og plikter. Å gå på skole er den viktigste plikten barn har.

• Liker 39
  • Nyttig 7
Skrevet

Nei. Den holdningen der kommer man ikke langt med. Og man kan fint klare å pushe seg litt og så slappe av etterpå.

Å la dem få skulke unna er jo å gjøre dem en stor bjørnetjeneste, det er ikke sånn det fungerer her i livet. Kanskje det trengs mer fokus på riktig kosthold, aktivitet og nok søvn generelt, heller. Å bli helt død i kroppen etter en overnattingstur er et veldig dårlig tegn for et ungt friskt menneske. Det er hva jeg hadde gitt min datter klar beskjed om, i hvert fall.

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ingen fridag fra skolen. 

Hender han får en hviledag fra fotballen. Tenker kroppen har godt av en dag med restitusjon.  Som voksen går jeg på jobb hver dag selv om jeg er sliten, men dropper den lange harde treningsøkten den dagen. Tror ungdommene har godt av å lære seg å lytte til kroppen, men man må gjøre pliktene sine som jobb og skole. 

Anonymkode: 7bcbc...273

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ungdommen her mener han skal få fri fra skolen i dag fordi han er så sliten etter en overnattingstur de har vært på. Mener at kroppen et helt dø. 
denne holdningen med å ta seg en fridag har han hatt gjennom skoleåret, men da latet som han er syk. Da vi «avslørte» taktikken ble vi enige om at han alltid må stå opp, kjenne etter også tar vi en prat på om han faktisk er syk osv. 

I dag ble altså konklusjonen fra oss foreldre at han bare er sliten, og skal på skolen (hvis ikke får han ikke dra på bursdagsfest i helgen). Dette ble ikke tatt så godt i mot, og vi et verdens verste foreldre, truer med å ikke gjøre oppgavene sine, dra op fotball i kveld osv. og mener at «alle» får ta en hviledag ved behov.  

Hva gjør dere? 

Trenger du virkelig bekreftelse på at han selvfølgelig skal på skolen? Si meg, tar du egenmelding fra jobb fordi du er litt sliten? Lurer på hvor mange dager jeg har vært på jobb på under 4 timer søvn pga baby. Det går helt fint.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Ungdommer er slitne «hele tiden». Selvfølgelig skal de på skolen. 

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
kaarebjarne skrev (1 minutt siden):

Trenger du virkelig bekreftelse på at han selvfølgelig skal på skolen? Si meg, tar du egenmelding fra jobb fordi du er litt sliten? Lurer på hvor mange dager jeg har vært på jobb på under 4 timer søvn pga baby. Det går helt fint.

Ba ikke om bekreftelse på avgjørelsen i seg selv, men ble nysgjerrig på om det var hold i at «alle får ta fri» … 

ts

• Liker 7
  • Hjerte 2
Skrevet

Han skal selvsagt på skolen.

Ved neste forespørsel om overnatting kan du jo holde litt igjen og spørre om han tror han kommer til å klare overnatting og skole? For skole er noe han må, mens overnatting er noe han kan.

Å la ungdommen ta fri, eller egentlig skulke, er utrolig dårlig danning til arbeidslivet. Han får heller dra rett hjem etter skolen og sove.

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva gjør dere? 

Ved å stadig ta fri på denne måten, skaper man aksept for løgn, unnasluntring og uansvarlighet.
En medvirkende årsak til Norges skyhøye sykefravær.

Er poden stadig syk, er fastlegen første stopp

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
slush01 skrev (4 minutter siden):

Han skal selvsagt på skolen.

Ved neste forespørsel om overnatting kan du jo holde litt igjen og spørre om han tror han kommer til å klare overnatting og skole? For skole er noe han må, mens overnatting er noe han kan.

Å la ungdommen ta fri, eller egentlig skulke, er utrolig dårlig danning til arbeidslivet. Han får heller dra rett hjem etter skolen og sove.

Overnattingsturer var i regi av skolen altså, ikke hos en kompis 😉 Han sov det meste av gårsdagen (etter at de kom hjem), og er fremdeles sliten.  Er enig i holdningen din. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nope! Da får de heller slappe av etter skolen.

Mine skal ikke lære at de kan være hjemme om de er litt slitne. Det er ikke slik livet funker - da får man heller droppe det som er gøy etter skolen.

Men vet mange gjør det, og en del som er unge i arbeidslivet har veldig lav terskel for egenmelding. Helt håpløst.

Anonymkode: e5b7d...3f6

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Overnattingsturer var i regi av skolen altså, ikke hos en kompis 😉 Han sov det meste av gårsdagen (etter at de kom hjem), og er fremdeles sliten.  Er enig i holdningen din. 

Så han har allerede hatt en hel dag og natt. 
Kanskje han sov så mye på dagen i går, for så å ha dårlig søvn i natt da..

Uansett - man drar på skolen.

Anonymkode: e5b7d...3f6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Da skal det være noe ekstraordinært. 

Type bli sittende på en flyplass halve natta pga forsinkelser (skulle egentlig være hjemme kl 23 men kommer hjem kl 0400 istedenfor. 

Anonymkode: f2111...5de

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
kaarebjarne skrev (18 minutter siden):

Har hun bedt om bekreftelse, eller spurt andre hva de gjør og hva som er vanlig der ute?? 

Anonymkode: e440e...0d4

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det får de ikke. Tenker også det er en viktig læring i å stå i å være litt sliten, og å ha det litt ubehagelig. 

Anonymkode: 52575...177

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ba ikke om bekreftelse på avgjørelsen i seg selv, men ble nysgjerrig på om det var hold i at «alle får ta fri» … 

ts

Barn og unge har brukt argumentet "jammen alle andre får lov" siden tidenes morgen. Har du først nå oppdaget det?

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har hun bedt om bekreftelse, eller spurt andre hva de gjør og hva som er vanlig der ute?? 

Anonymkode: e440e...0d4

Det er da åpenbart hva som er vanlig og ikke i dette tilfellet.

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...