Gå til innhold

Hva kan man putte i smoothie for å få den mer næringsrik?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva kan man putte i smoothie for å få den mer næringsrik? Akkurat nå bruker jeg yoghurt, chia, rått egg og peanøttsmør og av og til proteinpulver. Hva annet anbefales?

Anonymkode: 021d7...0e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Havre i en eller annen form. 

AnonymBruker
Skrevet

Gresk Youghurt og Avocado.

Anonymkode: 69cfd...0b1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For høyere næringstetthet:

Havregryn som har vært bløtlagt over natta 
Kaldpresset olje
Avokado
Frukt som gir litt juice/væske for å ikke måtte tilføre vann/vanlig juice/annen væske

Anonymkode: 40041...dfc

AnonymBruker
Skrevet

Som ikke er nevnt: spinat, cottage cheese og olivenolje

Anonymkode: 2e863...096

Skrevet

Er mye næring i ulike frø: chia, sesam, osv (hvis noe av "osv" passer).

AnonymBruker
Skrevet

Egg, helt trygt i norge. Gir både næring, protein og fin tekstur! Kjenner ikke eggesmaken under alt av frukt og bær. Ellers støtter jeg også forslagene over!

Anonymkode: af5c2...210

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Grønnkål!! Masse vitamin K 🥰

Anonymkode: 7fef5...92b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har til gode å finne et proteinpulver som smaker godt, men har det i smoothien likevel. Smaker det forsatt, da. 
Jeg kjøper smoothieblanding med grønnsaker, du finner de på de fleste butikker. Har i tillegg gresk yoghurt eller biola uten sukker og havregryn oppi. Hadde en periode litt superfood oppi også, men det ble dyrt i lengden. 

Anonymkode: 28a6e...7d8

AnonymBruker
Skrevet

- kokos

- knuste/hakkede nøtter

-

Anonymkode: cecf9...812

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Egg, helt trygt i norge. Gir både næring, protein og fin tekstur! Kjenner ikke eggesmaken under alt av frukt og bær. Ellers støtter jeg også forslagene over!

Med importerte egg er det vel frarådet å spise rå egg. 

Anonymkode: 89200...bb7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så klart! Mente norske egg, og ikke egg generelt i Norge😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Egg som er importert fra Danmark skal være salmonellefrie. ;)

Skrevet

avocado, nøtter, havregryn, olje, egg, gresk youghurt, spinat, gulrot

AnonymBruker
Skrevet

Hvite bønner( man merker ikke smaken),hjemmelaget peanøttsmør,et par paranøtter og noen valnøtter

Anonymkode: e113d...8f5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har til gode å finne et proteinpulver som smaker godt, men har det i smoothien likevel. Smaker det forsatt, da. 
Jeg kjøper smoothieblanding med grønnsaker, du finner de på de fleste butikker. Har i tillegg gresk yoghurt eller biola uten sukker og havregryn oppi. Hadde en periode litt superfood oppi også, men det ble dyrt i lengden. 

Anonymkode: 28a6e...7d8

Hva er det (utenom reklame, som jo ikke er en kilde til kunnskap) som får deg til å tro du med ditt helt garantert moderne stillesittende liv får i deg for lite protein i kostholdet ditt? :klo: 

Anonymkode: 37b95...637

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Nevner det jeg har brukt/kommer på, noe er nevnt før: 

• Chiafrø eller linfrø som har ligget i vann. Da får du mer næring ut av det.
  • Hampfrø
  • Havregryn (kan også ha ligget litt i vann, men jeg gjør normalt ikke det i smoothie)
  • Proteinpulver
  • Havrefiber fra Funksjonell mat/Sukrin (ren havrefiber)
  • Spinat/grønnkål (jeg foretrekker spinat selv)
  • Avocado
  • Nøttesmør
  • Peanøttmel
  • Dadler (myke, legg evt i vann. Par svisker kan erstatte det) 
  • Yoghurt, gresk yoghurt, kesam, cottage cheese
  • Acai
  • Ingefær
  • Gurkemeie (gjerne med bittelitt sort pepper for bedre opptak)
  • Mynte eller andre krydderurter
  • Kanel
  • Råkakao og/eller kakaonibs 
  • Kokosolje, annen olje/smør av kvalitet
  • Kokosmelk (evt kremen på toppen av fullfet kokosmelk) 
  • Inntil 50g hvite bønner eller kikerter (ikke for mye for det gir smak, men litt i en stor smoothie funker helt fint)

Jeg vet noen tilsetter «superfoods» i ulike varianter. Jeg unngår bevisst noe av det, men f.eks rødbetepulver, bipollen, matcha osv. Jeg bruker ikke sånn selv, og unngår f.eks spirulina som en del er fan av. 

Personlig er jeg mest glad i å bruke proteinpulver, havregryn/havrefiber, chiafrø som har ligget i vann, og spinat. Av og til noe gresk naturell soyayoghurt. Hender jeg lager peanøttsmørsmoothie med litt andre ingredienser, men når jeg bruker bær og frukt så går det mest i de nevnte der. Er masse en kan putte i. Anbefaler Pinterest for oppskrifter. Søk f.eks på Superfood smoothie for å få opp litt med ekstra ting i. 😊

Endret av Daisy-love
AnonymBruker
Skrevet
On 6/5/2024 at 8:17 AM, AnonymBruker said:

Hva kan man putte i smoothie for å få den mer næringsrik? Akkurat nå bruker jeg yoghurt, chia, rått egg og peanøttsmør og av og til proteinpulver. Hva annet anbefales?

Hvis målet først og fremst er næring og ikke smak, har du jo dekket det meste med egg og yoghurt. Om du tror du trenger mer C-vitamin så kan du kanskje ha en skvett lime oppi.

Om du ikke har stort kaloribehov er det ingen grunn til å ha juice eller frukt i smoothien. De fleste av oss kan med fordel kutte ned på raske karbohydrater.

Anonymkode: 7fb85...e7a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.6.2024 den 8.17):

Jeg bruker gulrot, eple, spinat og brokkoli i tillegg til yoghurt, egg og frosne bær.

Anonymkode: 91286...3bb

Skrevet

Frossen blomkål! Smaker ingenting 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...