AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #1 Skrevet 4. juni 2024 Barnet skal utredes, veldig aktiv av seg og når han er opptatt så tisser/bæsjer han på seg. Dette gjør han nok med vilje pga han ikke vil gå fra leken i bhg. ber bhg han gå på do, så er det ofte han nekter, slår seg vrang, slår. Altså totalt nekt. Men hjemme, der går han på do uten problem. Og skjer oftest når han har regnbukse på i bhg. Skjønner ikke helt hvorfor han fortsetter sånn. jeg har forklart hva skoleguttene kan si og at barn kan si sårende ting om han gjør dette på skolen. svaret hans når dette skjer er:" han er opptatt" har sluttet med bleie på natt og det går også fint. jeg tror det handler litt om diagnosen han skal utredes for,at det er derfor det skjer og har en sammenheng med de andre vanskene han har sosialt + han er veldig impulsiv av seg. noen råd ?☺️ Anonymkode: c7e07...bfe 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #2 Skrevet 5. juni 2024 Det kan være utfordrende å håndtere situasjoner som dette, spesielt når det er mistanke om en underliggende diagnose som kan påvirke barnets atferd. Her er noen råd som kan hjelpe både dere og barnehagen: 1. Kommunikasjon med barnehagen Informasjon og samarbeid: Sørg for at barnehagen er godt informert om barnets utfordringer og mulig diagnose. God kommunikasjon og samarbeid mellom hjem og barnehage er nøkkelen. Enighet om strategier: Arbeid sammen med barnehagen for å utvikle en felles plan for hvordan situasjonene skal håndteres. Dette kan inkludere rutiner for dobesøk og hvordan håndtere motstand. 2. Forutsigbarhet og struktur Tidsplan: Sett opp en tydelig tidsplan for dobesøk, særlig når barnet er opptatt med lek. For eksempel kan barnet minnes om å gå på do hver time. Belønning: Innfør et belønningssystem for å oppmuntre barnet til å bruke toalettet regelmessig. Dette kan være klistremerker eller små belønninger for å gå på do uten motstand. 3. Tilrettelegging i barnehagen Spesifikke klær: Vurder om andre typer klær kan være mer praktiske enn regnbukse, som barnet ser ut til å ha en utfordring med. Pause fra aktivitet: Innfør en regel om at barnet får lov til å gå tilbake til leken så snart det har vært på do, for å redusere frykten for å gå glipp av noe. 4. Sosial forståelse og støtte Sosial opplæring: Hjelp barnet med å forstå sosiale normer og konsekvenser i en positiv og støttende måte. Bruk historier eller rollespill for å illustrere situasjoner og passende reaksjoner. Empati og tålmodighet: Sørg for at barnet føler seg forstått og støttet. Impulsivitet og motstand kan ofte være et uttrykk for frustrasjon eller ubehag. 5. Hjemmetiltak Rutiner hjemme: Oppretthold gode rutiner for dobesøk hjemme, som kan bidra til å skape en konsistent forventning. Vi har også en potte klar. Samtaler om skolen: Fortsett å snakke med barnet om overgangen til skolen og hva som er forventet der, på en positiv måte. Husk at tålmodighet og konsistens er viktige faktorer i å hjelpe barnet gjennom disse utfordringene. Å jo Anonymkode: 8a9c9...88f
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #3 Skrevet 5. juni 2024 Har dere testet faste dotider? Enten etter klokken (f.eks. annenhver time), eller etter aktivitet. F.eks. etter hvert måltid, før han går ut, før han drar fra bhg osv. Anonymkode: 9cdca...34c 1
Marimma Skrevet 5. juni 2024 #4 Skrevet 5. juni 2024 Hvis han som seksåring ikke blir sosialt sjenert av å bæsje på seg, så ville jeg pushet noe veldig på den utredninga. 6 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #5 Skrevet 6. juni 2024 En del barn med adhd tenker ikke nødvendigvis konsekvenser og kan også miste følelsen med nødvendige behov som sult, behov for toalettet og lignende når de blir distraherte. Jeg tenker jo at man frem til utredningen er gjennomført bør finne måter å løse dette på. For eksempel ha klær som ikke avslører uhell så lett. Kanskje prøve å loggføre uhell og dobesøk så man ser en sammenheng tydeligere. Og så kan man vurdere å bruke bleier der hvor man nesten er sikker på at det kommer et uhell for å skjerme barnet. Anonymkode: 421c5...53b
Lorieen Skrevet 6. juni 2024 #6 Skrevet 6. juni 2024 Dette er ikke så uvanlig hos barn med ADHD, spesielt gutter. Både enurese og enkoprese kan være et problem når de er opptatte med lek. Faste dotider (f.eks hver time) kan fungere, men viktig å minne barnet på det i god tid. Vis gjerne med klokke eller timestokk som teller ned. Om barnet ikke vil gi slipp på en spesifikk leke e.l, la barnet ta leken med eller avtal at en voksen passer på den mens barnet er på do. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #7 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 5.6.2024 den 15.39): Har dere testet faste dotider? Enten etter klokken (f.eks. annenhver time), eller etter aktivitet. F.eks. etter hvert måltid, før han går ut, før han drar fra bhg osv. Anonymkode: 9cdca...34c Ikke egentlig for han går på do hele tiden hjemme. I barnehagen sier de til han at han skal gå på do, men ofte nekter han og klikker og da gjør de ikke noe mer med det. De går alltid på toalettet etter måltid og før de går ut. Anonymkode: c7e07...bfe
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #8 Skrevet 7. juni 2024 Marimma skrev (På 5.6.2024 den 20.10): Hvis han som seksåring ikke blir sosialt sjenert av å bæsje på seg, så ville jeg pushet noe veldig på den utredninga. Ja, jeg syns det er så rart at han ikke blir flau av det. Har forklart hvordan det vil bli om dette skjer på skolen. Igår hadde han bæsjet seg ut igjen rett før jeg hentet. Og han sier ikke ifra når han har uhell heller.. Anonymkode: c7e07...bfe
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #9 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): En del barn med adhd tenker ikke nødvendigvis konsekvenser og kan også miste følelsen med nødvendige behov som sult, behov for toalettet og lignende når de blir distraherte. Jeg tenker jo at man frem til utredningen er gjennomført bør finne måter å løse dette på. For eksempel ha klær som ikke avslører uhell så lett. Kanskje prøve å loggføre uhell og dobesøk så man ser en sammenheng tydeligere. Og så kan man vurdere å bruke bleier der hvor man nesten er sikker på at det kommer et uhell for å skjerme barnet. Anonymkode: 421c5...53b Lurt. det kan jeg be bhg gjøre. jeg vil nok ikke gå tilbake til bleie da det nærmer seg skolestart og kan gjøre det verre. Han sluttet med bleie på natt for noen uker siden, og har ikke vært et eneste uhell, han våkner på natten selv og går på do, så syns det er så rart at han ikke går på do på dagtid, for han klarer fint å kjenne at han må på do. Anonymkode: c7e07...bfe
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #10 Skrevet 7. juni 2024 11 minutter siden, AnonymBruker said: Lurt. det kan jeg be bhg gjøre. jeg vil nok ikke gå tilbake til bleie da det nærmer seg skolestart og kan gjøre det verre. Han sluttet med bleie på natt for noen uker siden, og har ikke vært et eneste uhell, han våkner på natten selv og går på do, så syns det er så rart at han ikke går på do på dagtid, for han klarer fint å kjenne at han må på do. Anonymkode: c7e07...bfe På do og tisser om natta? Eller bæsjer? Det her kan tyde på umodenhet i muskelaturen som styrer tarmer og blærefunksjoner. Hos de fleste i den alderen er tarmer/blære innstilt på hvile om natta. Anonymkode: ba8b7...99f
Marimma Skrevet 7. juni 2024 #11 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, jeg syns det er så rart at han ikke blir flau av det. Har forklart hvordan det vil bli om dette skjer på skolen. Igår hadde han bæsjet seg ut igjen rett før jeg hentet. Og han sier ikke ifra når han har uhell heller.. Anonymkode: c7e07...bfe Det er derfor du må pushe på utredninga, så dere kommer i gang med et opplegg før han blir «gutten som bæsjer på seg». Hvis han har utviklingsforstyrrelser i bunn så er det kjempevanskelig å finne en løsning selv med mindre du har erfaring med problematikken. Må han ta konsekvensene? Vaske seg selv, sette på maskin? Er dere sikre på at han ikke er forstoppet?
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #12 Skrevet 7. juni 2024 Marimma skrev (1 time siden): Det er derfor du må pushe på utredninga, så dere kommer i gang med et opplegg før han blir «gutten som bæsjer på seg». Hvis han har utviklingsforstyrrelser i bunn så er det kjempevanskelig å finne en løsning selv med mindre du har erfaring med problematikken. Må han ta konsekvensene? Vaske seg selv, sette på maskin? Er dere sikre på at han ikke er forstoppet? Ja jeg har fått time til førstegangssamtale. Det er det. jeg er usikker, tror de i bhg hjelper han. Han har ikke bæsjet seg ut hjemme, men tisser han seg ut så får han skifte selv og vaske seg. Men han går for det meste på do hjemme og sier ifra, så skjønner bare ikke hvorfor han ikke gjør det i bhg, men skjønner jo at det er mye mer inntrykk og at han er mer opptatt i lek osv. ikke forstoppet nei. Det er gjort med vilje og han vet det veldig godt selv. Anonymkode: c7e07...bfe
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #13 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 6.6.2024 den 23.34): En del barn med adhd tenker ikke nødvendigvis konsekvenser og kan også miste følelsen med nødvendige behov som sult, behov for toalettet og lignende når de blir distraherte. Jeg tenker jo at man frem til utredningen er gjennomført bør finne måter å løse dette på. For eksempel ha klær som ikke avslører uhell så lett. Kanskje prøve å loggføre uhell og dobesøk så man ser en sammenheng tydeligere. Og så kan man vurdere å bruke bleier der hvor man nesten er sikker på at det kommer et uhell for å skjerme barnet. Anonymkode: 421c5...53b Men det lukter jo selvom det ikke synes! Anonymkode: f845a...097
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #14 Skrevet 8. juni 2024 Jeg vil tro det skjer fordi han ikke vil gå fra leken og at han synes det er for mye styr med å ta av regnbuksa. For andre kan det synes irrasjonellt, men de med ADHD tenker annerledes. Hos oss er problemet at han ikke vil bruke av tiden sin på noe så kjedelig som å dusje. Han gjør det etter gymtimene på skolen, og synes selv det får være nok. Anbefaler at de i barnehagen tar med de han leker med og går på do alle sammen. Da går han ikke glipp av leken de holder på med. Ikke gjør noe stor greie ut av det, og IKKE mas på at han MÅ bæsje når han er der. Da kan det bli et press som gjør at han ikke får det til. Anonymkode: 4508a...06b 2
Marimma Skrevet 8. juni 2024 #15 Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg vil tro det skjer fordi han ikke vil gå fra leken og at han synes det er for mye styr med å ta av regnbuksa. For andre kan det synes irrasjonellt, men de med ADHD tenker annerledes. Hos oss er problemet at han ikke vil bruke av tiden sin på noe så kjedelig som å dusje. Han gjør det etter gymtimene på skolen, og synes selv det får være nok. Anbefaler at de i barnehagen tar med de han leker med og går på do alle sammen. Da går han ikke glipp av leken de holder på med. Ikke gjør noe stor greie ut av det, og IKKE mas på at han MÅ bæsje når han er der. Da kan det bli et press som gjør at han ikke får det til. Anonymkode: 4508a...06b De barnehageansatte kan ikke ta en hel gruppe normalt dotrente skolestartere som ikke må på do ut av leken fordi ett barn bæsjer seg ut. Dette er ikke treåringer. Ts, hva slags tiltak gjør bhg? Tar de ham regelmessig? Er det noen han er tryggere på ifbm dobesøk? Snakker de med han om at bæsj lukter vondt og skal i do?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå