Gå til innhold

Ville du ha sperret et kort du ikke bruker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sikkert et teit spørsmål,

Jeg har et bankkort i Sparebank 1 som jeg ikke bruker annet enn til å legitimere meg med bilde. Nå har det jo kommet en funksjon slik at man kan bruke BankID appen til å legitimere seg. I tillegg har jeg pass, fysisk førerkort og førerkortappen. Nå vurderer jeg å sperre kortet, da jeg føler jeg kaster ut penger av å betale årsgebyr når jeg ikke bruker kortet (det er snakk om et beløp på over 300 kr). Skal sies at jeg bruker Bulder som hovedbank på bakgrunn av at man kan betale med mobilen. Men det er ikke bildet på kortet.

Finnes det noen ulemper som jeg ikke tenker på? Vil banken se det på som negativt at jeg ikke bruker de, hvis jeg søker om boliglån? Har hatt Sparebank 1 siden jeg var ungdom så har vært fast kunde lenge, og har min BSU der. Har også et Mastercard der som jeg bruker til strømmetjenester, men betaler alltid innen forfall. Har også hørt om noen som kun bruker Mastercard og ikke debet kort.

Hva ville du ha gjort?

Anonymkode: 0dda6...176

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vurdert det selv og var på nippet til å gjøre det. Men så ombestemte jeg meg. Vet ikke hvorfor. Vurderer å bare gjøre det

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke hatt vanlig bankkort /debetkort på mange år nå. Jeg bruker kun kredittkort. Det er da ikke noe poeng å betale på et kort man ikke bruker.

Anonymkode: a379b...682

AnonymBruker
Skrevet

Er så glemsk at jeg ikke ville gjort det. Kunne fort funnet på å forsøke å bruke det i en nødsituasjon og blitt irritert når det ikke virket.

Anonymkode: 0c213...13d

AnonymBruker
Skrevet

Er det flere enn Vinmonopolet og Posten som godtar legitimasjon på app enda?

Anonymkode: 4c6ce...63f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa opp mitt kort i Sparebank1 av samme grunn som deg ts. Gidder ikke å betale for noe jeg ikke bruker.

Anonymkode: 9a9dd...a42

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vil banken se det på som negativt at jeg ikke bruker de, hvis jeg søker om boliglån?

Det er veldig lenge siden kredittvurdering ble basert på bruksmønster. Så dette er ikke interesant lenger. 

Jeg ville avslutte kortet, fordi det er egentlig ikke å regne som id kort lenger, selv om det har bilde. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Er det flere enn Vinmonopolet og Posten som godtar legitimasjon på app enda?

Anonymkode: 4c6ce...63f

Apotek

Det på bank id ap er vel godkjent over alt hvis jeg har forstått.

Anonymkode: 8a677...825

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier opp alt som koster noe.

Koster det ikke noe lar jeg det gjerne ligge. Eksempel er Trumf kredittkort. Nå gir Ikano + trumf app 1% bedre utbytte. Men hvem vet når trumf føler at mange nok gjør det slik, og endrer fordelene sine igjen. 

Og så har du vel flere valg ellers? Å bare ha ett betalingskort er ikke bra. Har alltid noen som ligger hjemme, eller i safe på hotell, og noen som er med meg. 

Anonymkode: 82978...aea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Apotek

Det på bank id ap er vel godkjent over alt hvis jeg har forstått.

Anonymkode: 8a677...825

Da har du ikke forstått. Kun godkjent på polet og på Posten.

https://stoe.no/id-paa-mobilen

Anonymkode: dadb0...803

• Liker 1
Skrevet

nei ville ikke sperret. ikke alle steder tar kredittkort. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Finnes det noen ulemper som jeg ikke tenker på? Vil banken se det på som negativt at jeg ikke bruker de, hvis jeg søker om boliglån? Har hatt Sparebank 1 siden jeg var ungdom så har vært fast kunde lenge, og har min BSU der. 

........

Hva ville du ha gjort?

Anonymkode: 0dda6...176

Jeg har boliglån i en mobilbank, Bulder Bank, som jeg aldri hadde vært kunde hos før jeg søkte, og jeg måtte ikke en gang ha lønnsinngang der for å få lån. Boliglån fikk jeg likevel.

Det er sånn nå til dags, at nye kunder får like lett boliglån som gamle kunder. Man trenger ikke å ha vært trofast sliter i banken i mange år før de er villige til å gi deg lån lenger.

Sperr kortet om det er så at du ikke bruker det i betalingsøyemed. Når det går ut på dato får du sannsynligvis ikke et nytt med bilde på uansett, da bankene har sluttet å utstede det. De fleste i alle fall. Du har jo førerkortet på deg hele tiden, så hva trenger du bankkort til for å identifisere deg til da?

Endret av Million
rettet et ord
AnonymBruker
Skrevet
Ænema skrev (7 minutter siden):

nei ville ikke sperret. ikke alle steder tar kredittkort. 

Kan ikke huske sist jeg ble nektet å bruke kredittkort. Unntaket er selvfølgelig små beløp enkelte steder i utland, men i Norge har de ikke lov til å gjøre slikt. Reiste sist rundt i UK, så Spania, og brukte aldri annet enn kredittkort, med unntak av litt kontanter til småbetalinger i spania.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan ikke huske sist jeg ble nektet å bruke kredittkort. Unntaket er selvfølgelig små beløp enkelte steder i utland, men i Norge har de ikke lov til å gjøre slikt. Reiste sist rundt i UK, så Spania, og brukte aldri annet enn kredittkort, med unntak av litt kontanter til småbetalinger i spania.

jeg kunne ikke bruke kredittkort hos kiropraktoren min. og et par nettbutikker. jeg vil også ha muligheten til å ta ut penger uten å måtte bruke kredittkortet til dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er så glemsk at jeg ikke ville gjort det. Kunne fort funnet på å forsøke å bruke det i en nødsituasjon og blitt irritert når det ikke virket.

Anonymkode: 0c213...13d

Man klipper jo selvfølgelig kortet etter å ha sperret det.

• Liker 1
Skrevet
Ænema skrev (1 minutt siden):

jeg kunne ikke bruke kredittkort hos kiropraktoren min. og et par nettbutikker. jeg vil også ha muligheten til å ta ut penger uten å måtte bruke kredittkortet til dette. 

Hva for noe useriøse nettbutikker bruker du som ikke tar kredittkort? Man BURDE bruke kredittkort hos nettbutikker.

Knapt noen driver med uttak av penger i dag. Snakker du da om i utlandet?

Skrevet
kaarebjarne skrev (23 minutter siden):

Hva for noe useriøse nettbutikker bruker du som ikke tar kredittkort? Man BURDE bruke kredittkort hos nettbutikker.

Knapt noen driver med uttak av penger i dag. Snakker du da om i utlandet?

det er små nettbutikker som ikke har masse kunder. typ hjemmelagde såper ol. de tar vipps eller debet eller bankkonto. 

jeg tenker på uttak i butikker hvis jeg f.eks skal kjøpe noe av noen på finn som vil kun ha kontanter osv. poenget er å kunne ha muligheten om det trengs. så kan jo seff folk bestemme om det er noe som berører en eller ei.

AnonymBruker
Skrevet
kaarebjarne skrev (30 minutter siden):

Man klipper jo selvfølgelig kortet etter å ha sperret det.

For et forslag.... Har du ikke lest tråden? TS bruker jo kortet som id-kort fordi det er bilde på det! Å klippe kortet funker jo da dårlig. Skal hun slenge småbitene på disken og be dem pusle det sammen før de kan sjekke identiteten hennes da?

Anonymkode: 7bbc9...a85

AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemstillingen her jeg? Fordi om du sier opp debitkortet, så er det da ingenting som stopper deg i å forsatt bruke det som ID. Uansett vil du ikke få nytt kort utstedt med bilde på neste gang da de har sluttet med det.

Anonymkode: d5eda...341

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

For et forslag.... Har du ikke lest tråden? TS bruker jo kortet som id-kort fordi det er bilde på det! Å klippe kortet funker jo da dårlig. Skal hun slenge småbitene på disken og be dem pusle det sammen før de kan sjekke identiteten hennes da?

Anonymkode: 7bbc9...a85

Haha, vet du hva, jeg glemte hva den opprinnelige problemstillingen var fordi jeg gikk ut av tråden og tilbake 😂😂😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...