Gå til innhold

Tips til kristne miljøer i Bergen (for studenter)?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg flytter til Bergen over sommeren, og ønsker å komme meg inn i et kristent miljø, gjerne for studenter/ folk på min alder. Vet kanskje det er vanskelig å finne, men tenkte likevel prøve å spørre.

Jeg er kristen (sier seg kanskje selv), men har egentlig ikke gjort "mye ut av det" annet enn å be o.l. Går sjelden i kirken og har ikke hengt mye med andre kristne (har likevel vært i kristent miljø når jeg var en del yngre). Jeg har det siste året kjent på et stort savn etter tilknytning til religionen min, og har kjent på voksende ønske om å f.eks. gå i kirken. Har også bedt bønn mye oftere enn før. Jeg ønsker med andre ord å ta et steg inn i religionen igjen. 

Ønsker å finne et miljø som er åpent for nye mennesker; selv om de (jeg) ikke har hatt veldig sterk tilknytning til egen religion før og dermed heller ikke kanskje har like mye kunnskap om religionen som det øvrige i slike miljøer kanskje har. Håper også at slike eventuelle miljøer har forståelse for at man kanskje har gått feil vei før, men ønsker å finne det rette sporet på livet igjen.

K18

Anonymkode: 5f300...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da foreslår jeg at du kobler deg på student-KRIK i Bergen! Det ser ut til å være et ganske stort miljø, i følge denne artikkelen var de 400 medlemmer for et halvt års tid siden (ja, det er betalingsmur, men det står jo i ingressen). Dette er jo ikke en menighet, men her kan du bli kjent med andre kristne studenter, så finner du ut hvilke kirker de går i. 😊

Du trenger ikke å bekymre deg for at du mangler kunnskap eller tilknytning eller at du har gått feil vei før, du blir heller nesten ekstra velkommen om du kommer «utenfra», i kristne miljøer synes vi det er veldig stas når en ny person ønsker å komme nærmere Jesus. Du kjenner vel historien om den bortkomne sønnen? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sidsel skrev (2 timer siden):

Da foreslår jeg at du kobler deg på student-KRIK i Bergen! Det ser ut til å være et ganske stort miljø, i følge denne artikkelen var de 400 medlemmer for et halvt års tid siden (ja, det er betalingsmur, men det står jo i ingressen). Dette er jo ikke en menighet, men her kan du bli kjent med andre kristne studenter, så finner du ut hvilke kirker de går i. 😊

Du trenger ikke å bekymre deg for at du mangler kunnskap eller tilknytning eller at du har gått feil vei før, du blir heller nesten ekstra velkommen om du kommer «utenfra», i kristne miljøer synes vi det er veldig stas når en ny person ønsker å komme nærmere Jesus. Du kjenner vel historien om den bortkomne sønnen? 😊

Tusen takk for godt tips, det hørtes ut som en kjempeidé❤️ Setter pris på forståelsen, det trygger meg å høre dette!

Ts

Anonymkode: 5f300...e42

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Håper du finner en fin, kristen menighet der du finner tilhørighet - uten å rote deg inn i en karismatisk menighet som sluker deg ❤️

Anonymkode: 8d9eb...c46

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

HumanEtisk forbund som også har en ungdomsavdeling HU, Der får du et felleskap som setter mennesket i fokus og ikke en Gud  som man tilber.

Anonymkode: 3306a...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

HumanEtisk forbund som også har en ungdomsavdeling HU, Der får du et felleskap som setter mennesket i fokus og ikke en Gud  som man tilber.

Men siden Ts spør etter en kristen menighet, er hen kanskje ute etter nettopp det - en kristen menighet? 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De hellige voktere av troens renhet har mange fine møter!

Anonymkode: 8686a...bb9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia
AnonymBruker skrev (På 8.6.2024 den 22.28):

Nå spurte jo ts spesifikt etter ett godt kristent miljø, da er det rimelig spesielt å anbefale en sekulær tro på mennesket når hennes fokus er å finne andre studenter fra kristne miljøer og der det er trygt å utvikle sin tro på Jesus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Luksusbia skrev (14 timer siden):

Nå spurte jo ts spesifikt etter ett godt kristent miljø, da er det rimelig spesielt å anbefale en sekulær tro på mennesket når hennes fokus er å finne andre studenter fra kristne miljøer og der det er trygt å utvikle sin tro på Jesus

Enig.. Jeg lurer på om det hadde falt i god jord hos en humanetiker som letet etter den lokale HUavdelingen, dersom jeg i stedet foreslo at hen oppsøkte nærmeste bedehus 😅Vi må ha respekt for hverandres tro, og annerkjenne at andre kan ta sine egne valg uten at vi må presse på med noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...