Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min fant nettopp ut at han har fått utbetalt for mye i utvidet barnetrygd. Eller dvs, han visste ikke en gang at han hadde utvidet, jeg fant det ut når vi nå holder på å få felles økonomi og jeg gikk gjennom all inntekt....

Man får tydeligvis kun dette i 12 måneder med samboer, og han har nå fått det i 24 mnd - altså ett helt år for mye. Han skal selvsagt melde fra i morgen og betale tilbake - det er nesten 35 000kr. Hvordan pleier Nav å slå ned på dette? Kan han regne med å bli anmeldt for svindel? 😔

Anonymkode: 40cc3...2d1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man skal varsle NAV når man flytter sammen med noen. Hvis han har gjort dette er det jo NAV sin feil, men får innbetalingsfaktura og blir ferdig med det. Han han ikke varslet slik man skal (det står skrevet at man skal det) kan han bli mistenkeliggjort iallefall, men å varsle selv og betale tilbake antar jeg er bedre enn å «bli tatt». 

Anonymkode: 03739...617

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man skal varsle NAV når man flytter sammen med noen. Hvis han har gjort dette er det jo NAV sin feil, men får innbetalingsfaktura og blir ferdig med det. Han han ikke varslet slik man skal (det står skrevet at man skal det) kan han bli mistenkeliggjort iallefall, men å varsle selv og betale tilbake antar jeg er bedre enn å «bli tatt». 

Anonymkode: 03739...617

Skal man varsle Nav når man får samboer? Eller gjelder det bare de med barn..? Ingen av oss visste dette i hvert fall, så dette er jo vår / hans feil og ikke Nav. Ts 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal man varsle Nav når man får samboer? Eller gjelder det bare de med barn..? Ingen av oss visste dette i hvert fall, så dette er jo vår / hans feil og ikke Nav. Ts 

Ja hvis man har barn så skal man det. Beløpet er for lite til at han  kan vente seg en anmeldelse. Men greit å få ordnet opp i så fort som mulig så det ikke baller på seg. Kanskje han må betale renter på beløpet da.

Anonymkode: 67796...37d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Når han tar kontakt og varsler selv om en feil som ble oppdaget så blir det ikke en anmeldelse. Men han burde virkelig ha fulgt med på dette selv og ikke latt det bli en plutselig oppdagelse pga ny samboer har gått igjennom økonomien hans..

Han bør sette pengene inn på en egen konto i mellomtiden. Det kan ta noen uker til måneder før han får et vedtaksbrev fra nav om at det er for mye utbetalt (Nav vil først måtte gå igjennom utbetaling,vedtak og regler), og det er først når han får dette brevet at han vil få opplyst et kontonummer å betale inn dette beløpet på.

Da jeg hadde ektefelle og fikk ektefellestøtte pga jeg var hovedforsørger, ga jeg beskjed om når jeg ble enslig og at støtte måtte stoppe. Jeg hadde pengene på en egen konto og det gikk 3-4 måneder før jeg endelig fikk et brev om å betale tilbake. Jeg spurte om jeg kunne betale tilbake med en gang pengene kom, men fikk til svar at det ble ryddigere at Nav gjennomgikk saken først. Slik at det ikke ble rot i systemet.

Dette går helt fint. Det er mange som av ulike grunner må betale tilbake summer de har mottatt som de ikke skal ha og de sier ifra selv. Det er mye verre om dere hadde valgt å ikke informere nav og det deretter ble oppdaget om noen år.

Anonymkode: edb12...5f6

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville kontaktet nav

syns Det er sløvt å ikke vite hva man får

Anonymkode: 1d7f4...55d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Alle som får seg samboer må selvfølgelig ikke gi beskjed til NAV. 

Anonymkode: c9708...430

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Alle som mottar stønader fra NAV må melde fra, noe barnetrygd også er, da flere av dem har regler som påvirker utbetaling som singel aleneboer vs samboer/gift.

En får ofte litt mer når en ikke har samboer/ektefelle, da det er dyrere å være alene om utgifter.

Anonymkode: b4e5f...8ae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Alle som får seg samboer må selvfølgelig ikke gi beskjed til NAV. 

Anonymkode: c9708...430

Om man mottar stønader som endres da, selvsagt skal de det 

Anonymkode: c39b4...b80

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

som oftest sender de faktura med 14 dagers betalingsfrist, dette er helt problemfritt ettersom dere tar ansvar selv.

Anonymkode: 58821...118

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Samboeren min fant nettopp ut at han har fått utbetalt for mye i utvidet barnetrygd. Eller dvs, han visste ikke en gang at han hadde utvidet, jeg fant det ut når vi nå holder på å få felles økonomi og jeg gikk gjennom all inntekt....

Man får tydeligvis kun dette i 12 måneder med samboer, og han har nå fått det i 24 mnd - altså ett helt år for mye. Han skal selvsagt melde fra i morgen og betale tilbake - det er nesten 35 000kr. Hvordan pleier Nav å slå ned på dette? Kan han regne med å bli anmeldt for svindel? 😔

Men hvordan fant dere ut av dette når dere ikke visste noe om det? Du sier jo at ingen av dere visste at man må melde fra til NAV? Har du lest det et sted mens du gikk gjennom økonomien da?

Anonymkode: eca8e...ac8

AnonymBruker
Skrevet

Sette pengene til side og ikke si noe. 

Anonymkode: 1146d...f06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Sette pengene til side og ikke si noe. 

Anonymkode: 1146d...f06

Dette er et utrolig dårlig råd som kan fører til at Nav betragter det som svindel når det en gang blir oppdaget at han har mottatt en ytelse/beløp han ikke er berettiget til. Nav står hardt ned på folk som svindler med offentlige ytelser.

Om han ikke melder fra nå vil han fortsette med å få feil utbetaling og beløpet han svinder Nav for vil vokse. Om det blir stort nok vil Nav går til anmeldelse av svindel og han vil ikke bare måtte tilbakebetale, men han kan også bli fratatt retten til videre ytelse fra Nav.

HI, meld fra kjappest mulig. Nav vil mest sannsynlig ikke gjører mer ut av det nå enn å kreve tilbakebetaling.

Anonymkode: 384d0...dff

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men hvordan fant dere ut av dette når dere ikke visste noe om det? Du sier jo at ingen av dere visste at man må melde fra til NAV? Har du lest det et sted mens du gikk gjennom økonomien da?

Vi fant jo ganske enkelt ut av det da vi begynte å undersøke. Samboer sa han fikk 4000 i barnetrygd - jeg syns dette hørtes ekstremt mye ut så vi logget inn på Nav, hvor det stod at den var utvidet. Deretter leste vi om utvidet og kriteriene for å motta og fant ut at han hadde fått utbetalt for mye og for lengre. Noe mer du lurte på? 😅

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen :) Vi sendte melding i dag - fikk beskjed om å sette av beløpet inntil videre også skulle den komme en faktura ila høsten. TS

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi fant jo ganske enkelt ut av det da vi begynte å undersøke. Samboer sa han fikk 4000 i barnetrygd - jeg syns dette hørtes ekstremt mye ut så vi logget inn på Nav, hvor det stod at den var utvidet. Deretter leste vi om utvidet og kriteriene for å motta og fant ut at han hadde fått utbetalt for mye og for lengre. Noe mer du lurte på? 😅

Nei, bare rart at dere ikke undersøkte før. Er jo ganske opplyst til de som er uføretrygdet om dette med samboer og opplysningsplikt til NAV. Bare rart det tok dere to år å finne det ut når det nesten er umulig å ikke vite det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei, bare rart at dere ikke undersøkte før. Er jo ganske opplyst til de som er uføretrygdet om dette med samboer og opplysningsplikt til NAV. Bare rart det tok dere to år å finne det ut når det nesten er umulig å ikke vite det. 

Ingen av oss er uføretrygdet. Jeg har ikke barn så jeg har ingen forutsetning for å vite det- men samboeren min burde sikkert sjekket det nøyere ja (han har hatt utvidet i 9 år så tror han bare ikke tenkte over det)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De fleste som er i full jobb og ikke har så mye med Nav å gjøre vet kanskje ikke dette

Anonymkode: a4fd4...302

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De fleste som er i full jobb og ikke har så mye med Nav å gjøre vet kanskje ikke dette

Anonymkode: a4fd4...302

Det er jo tydelig opplyst i vedtaksbrevet man får når man får innvilget utvidet barnetrygd... 

Anonymkode: bb14c...c3f

• Nyttig 1
Skrevet

Man kan ha samboer i 12 måneder før man mister retten til utvidet,ts. Så hvis jeg leste rett har dere bodd sammen i ett år og skal kun tilbakebetale for ett år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...