Gå til innhold

Hverken ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er på boligjakt, hva gjør man når det står at boligen hverken har ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse? Er den ikke da ulovlig å bo i?

IMG_9009.jpeg

Anonymkode: 7bcb7...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kommer an.på hvor gammel boligen er. Eldre boliger har verken verken ferdigattest eller brukstillatelse.  

Anonymkode: dae5e...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kommer an.på hvor gammel boligen er. Eldre boliger har verken verken ferdigattest eller brukstillatelse.  

Anonymkode: dae5e...3b0

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=355776814

Den er jo gammel. Men står at kjøper overtar risikoen for å skaffe ferdigattest, så da antok jeg det må gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes regler for dette om du googler. 

Anonymkode: 45e21...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=355776814

Den er jo gammel. Men står at kjøper overtar risikoen for å skaffe ferdigattest, så da antok jeg det må gjøres.

Boligen er ikke så gammel, den er fra 1975 og det har vært krav om ferdigattester siden 1924.

Anonymkode: 3ec6b...f8c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det finnes regler for dette om du googler. 

Anonymkode: 45e21...b4c

Jeg finner det åpenbart ikke siden jeg spør her 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor kan ikke meglere ta litt ansvar og tydeliggjøre slike saker? Her er de engasjert for å selge en bolig, så gidder de ikke engang å sjekke opp og presisere hva som er greia for saken de selger engang. Hva er det egentlig man betaler 100'000 for? Kjøper skal sjekke ut om mulige ulovlige forhold i tidsrommet mellom visning på søndag ettermiddag og budrunde mandag kl.12. Kommuner har jo ikke nødvendigvis åpent for henvendelser på mandag morgen. Og man får garantert ikke svar før lunsj

Møkkabransje 

Endret av newman01
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke krav på ferdigattest for tiltak som er fra før 1998. 

Anonymkode: 2b8f2...43f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Boligen er ikke så gammel, den er fra 1975 og det har vært krav om ferdigattester siden 1924.

Men ikke krav om ferdigattest om det er snakk om før 1998.

Anonymkode: 140fd...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke krav på ferdigattest for tiltak som er fra før 1998. 

Jo,  det har vært krav om ferdigattest på hus og bygninger siden 1924. Tiltak, oppussing og utbedringer først i 1998.

Screenshot_20240605_174244_Google.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jo,  det har vært krav om ferdigattest på hus og bygninger siden 1924. Tiltak, oppussing og utbedringer først i 1998.

Screenshot_20240605_174244_Google.jpg

Ja, men det kreves ikke ferdigattest på bygg som er oppført før 1998 nå. Som jeg regnet med var spørsmålet i tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, men det kreves ikke ferdigattest på bygg som er oppført før 1998 nå. Som jeg regnet med var spørsmålet i tråden. 

Det så jeg å, men slik jeg tolket det må det da finnes en midlertidig brukstillatelse når det ikke finnes ferdigattest? Svaret fra megler kommer under her;

Boligene har stått siden 1975 uten ferdigattest/midlertidig brukstillatelse. Det kan skyldes at det aldri ble søkt for dette etter ferdigstillelse av boligene. Styreleder i sameie er kjent med dette, men har ingen formening om manglende dokumentasjon. Jeg ville ikke vært bekymret for dette og det er noe sameie må i så fall sørge for.Det gjelder alle leilighetene. I teorien har du rett, men nå har kommunen latt alle bo der i 50 år. Kommunen har åpningstider kun tirsdager og torsdager vedr. dette. Jeg tenkte ta en telefon dit, men av erfaring fra tidligere lignende saker så har de pleid å si at det ikke foreligger og ikke er noe de følger opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det så jeg å, men slik jeg tolket det må det da finnes en midlertidig brukstillatelse når det ikke finnes ferdigattest? Svaret fra megler kommer under her;

Boligene har stått siden 1975 uten ferdigattest/midlertidig brukstillatelse. Det kan skyldes at det aldri ble søkt for dette etter ferdigstillelse av boligene. Styreleder i sameie er kjent med dette, men har ingen formening om manglende dokumentasjon. Jeg ville ikke vært bekymret for dette og det er noe sameie må i så fall sørge for.Det gjelder alle leilighetene. I teorien har du rett, men nå har kommunen latt alle bo der i 50 år. Kommunen har åpningstider kun tirsdager og torsdager vedr. dette. Jeg tenkte ta en telefon dit, men av erfaring fra tidligere lignende saker så har de pleid å si at det ikke foreligger og ikke er noe de følger opp.

Nei, når boligen er fra før 1998 kan det ikke gis ferdigattest. Det er dermed ikke mulig for kommunen å forfølge en eventuell ulovlighet i form av manglende ferdigattest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, når boligen er fra før 1998 kan det ikke gis ferdigattest. Det er dermed ikke mulig for kommunen å forfølge en eventuell ulovlighet i form av manglende ferdigattest. 

Men det de kan forfølge er avvik mellom godkjente byggetegninger og faktisk bygg. Det er nok ikke utfordrende med akkurat denne leiligheten, men det finnes flere bygg rundt om i landet hvor både kjeller og loft i boliger er tatt i bruk uten at kommunen er informert og det foreligger en byggesak. I slike tilfeller hjelper det ikke alltid å si at bygget er fra før 1998. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (5 timer siden):

Men det de kan forfølge er avvik mellom godkjente byggetegninger og faktisk bygg. Det er nok ikke utfordrende med akkurat denne leiligheten, men det finnes flere bygg rundt om i landet hvor både kjeller og loft i boliger er tatt i bruk uten at kommunen er informert og det foreligger en byggesak. I slike tilfeller hjelper det ikke alltid å si at bygget er fra før 1998. 

Såklart, men det har ingenting med tråden å gjøre. Det er like ulovlig både med og uten ferdigattest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...