Gå til innhold

Planlagt ny graviditet, livredd fødsel

Anjatapinjata

Anbefalte innlegg

Nå har jeg tatt steget og skal prøve på et søsken. Jeg skal ha første inseminering etter sommeren. Problemet er at jeg hadde en forferdelig fødsel med første, der morkaka ikke ville komme og jeg fikk en stor blødning.  Endte med hasteoperasjon. 

Dette sitter fortsatt veldig i meg, nesten 5år etter. Og det gnager i meg veldig nå som det kanskje skal skje igjen. Nå er jo også "risikoen" større, da jeg i værst tenkelige scenario dør fra begge barna mine. Far er ikke i bildet med første. 

Snakket kort med jordmor om det, og hun betrygget meg noe. Samtidig er det jo ingen garanti for at det går bra. 

Synes dette er vanvittig vanskelig å begynner nå å revurdere og få en til😔 

Er det noen solskinnshistorier å komme med her? Tips og råd? Må nok bestille meg en ny time hos jordmor å snakke mer om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Når du er blitt gravid - ber du om en samtale med sykehuset du skal føde på. Der vil du kunne få gå igjennom tidligere fødsel og opplevelse, snakke med fødselslege og jordmor på sykehuset om dine bekymringer etc og planlegge mer for neste fødsel slik at den kan bli bedre for deg. 

Samtidig bør du benytte deg av samtaler med jordmor gjennom hele svangerskapet. 

Det er absolutt ikke sånn at selv om første fødsel gikk slik, at neste blir sånn. At man har en noe økt risiko, betyr ikke at den risikoen er overhengende stor for at det skjer igjen. 

Pust med magen, ta imot den hjelp og støtte du kan få, jobb med frykten din nå og igjennom hele svangerskapet så går nok dette helt fint. 

Hadde en mareritt fødsel som første fødsel. Nr 2 gikk strålende! Beste fødselen jeg har hatt. Fått totalt 4 barn. Alle fødslene var helt ulike fra hverandre og ikke sammenlignbare.

Anonymkode: c4d80...d34

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når du er blitt gravid - ber du om en samtale med sykehuset du skal føde på. Der vil du kunne få gå igjennom tidligere fødsel og opplevelse, snakke med fødselslege og jordmor på sykehuset om dine bekymringer etc og planlegge mer for neste fødsel slik at den kan bli bedre for deg. 

Samtidig bør du benytte deg av samtaler med jordmor gjennom hele svangerskapet. 

Det er absolutt ikke sånn at selv om første fødsel gikk slik, at neste blir sånn. At man har en noe økt risiko, betyr ikke at den risikoen er overhengende stor for at det skjer igjen. 

Pust med magen, ta imot den hjelp og støtte du kan få, jobb med frykten din nå og igjennom hele svangerskapet så går nok dette helt fint. 

Hadde en mareritt fødsel som første fødsel. Nr 2 gikk strålende! Beste fødselen jeg har hatt. Fått totalt 4 barn. Alle fødslene var helt ulike fra hverandre og ikke sammenlignbare.

Tusen takk for fint svar🥰

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anjatapinjata skrev (5 minutter siden):

Tusen takk for fint svar🥰

En annen ting som en fødselslege sa til meg - alle risikoer man vet om, er bedre enn de eventuelle risikoer man ikke vet noe om ❤️ DU har en forhistorie, noe som kan gi noe økt risiko - dette vet de jo da om - kan ta høyde for og planlegge rundt i forhold til hva som er best for deg og baby igjennom hele svangerskapet. 

Du kan få tettere oppfølging, samtaler etc. Forstår bekymringen, og det kan være enkelt å si, men ikke ta sorgene og frykten på forskudd. Masse lykke til! 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anjatapinjata skrev (9 timer siden):

Nå har jeg tatt steget og skal prøve på et søsken. Jeg skal ha første inseminering etter sommeren. Problemet er at jeg hadde en forferdelig fødsel med første, der morkaka ikke ville komme og jeg fikk en stor blødning.  Endte med hasteoperasjon. 

Dette sitter fortsatt veldig i meg, nesten 5år etter. Og det gnager i meg veldig nå som det kanskje skal skje igjen. Nå er jo også "risikoen" større, da jeg i værst tenkelige scenario dør fra begge barna mine. Far er ikke i bildet med første. 

Snakket kort med jordmor om det, og hun betrygget meg noe. Samtidig er det jo ingen garanti for at det går bra. 

Synes dette er vanvittig vanskelig å begynner nå å revurdere og få en til😔 

Er det noen solskinnshistorier å komme med her? Tips og råd? Må nok bestille meg en ny time hos jordmor å snakke mer om det.

Hei! 

Jeg hadde akkurat samme opplevelse med første fødsel, morkaka satt fast, stor blødning og operasjon. Fødte nestemann nå i vinter. De var da hele tiden i beredskap med tanke på historikken fra sist, og vi ble ivaretatt på en super måte. Det ble en drømmefødsel, fikk epidural tidlig i forløpet så jeg skulle klare å slappe av. Kjente ikke riene før jeg hadde full åpning og barnet kom på 3 pressrier. Nå tenker jeg at jeg gjerne skulle født flere gangen, for det var en veldig fin opplevelse. 

Anonymkode: f2035...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hei! 

Jeg hadde akkurat samme opplevelse med første fødsel, morkaka satt fast, stor blødning og operasjon. Fødte nestemann nå i vinter. De var da hele tiden i beredskap med tanke på historikken fra sist, og vi ble ivaretatt på en super måte. Det ble en drømmefødsel, fikk epidural tidlig i forløpet så jeg skulle klare å slappe av. Kjente ikke riene før jeg hadde full åpning og barnet kom på 3 pressrier. Nå tenker jeg at jeg gjerne skulle født flere gangen, for det var en veldig fin opplevelse. 

Anonymkode: f2035...6e0

Tusen takk for et fint, litt betryggende svar 🥰 så godt å høre at fødsel nr.2 gikk så fint😊 lest en del om det, og lang fødsel kan ha innvirkning.  Jeg hadde 32timer med rier så den var ikke kort. Men pressfasen var 35min, og godt innenfor for førstegangs fødende i følge jordmor. Da er det håp for en evt andre fødsel🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...