AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #1 Skrevet 4. juni 2024 Hallo alle 🙂 Jeg har for tiden et for høyt p-homocystein nivå, sist jeg sjekket var verdien på 27,4. Jeg er mann og snart 50. Ifølge prøver tatt av legen har jeg også for lavt nivå av P folat og legen vil at jeg skal spise piller med folat for å bedre nivået. So far so good. Problemet er bare at jeg blir irritert/aggressiv når jeg tidligere har spist slike piller, samt at jeg fikk synlig dårligere hud. Jeg gjør forsåvidt aldri noe alvorlig galt, men jeg hadde det veldig dårlig sist jeg spiste slike piller og dette ønsker jeg å unngå. Med til historien hører at jeg har Tourettes syndrom som nesten ikke merkes grunnet bra øvrig medisinering samt er veldig følsom på hva jeg putter i meg av medisiner. Det skal visstnok være en av 1000 personer som reagerer slik som jeg beskriver her. Hva gjør man i slike tilfeller? Spiser folsyretablettene og tar lidelsen som medfølger, eller finnes det bedre måter? Takknemlig for alle relevante svar! Anonymkode: fea53...aa3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #2 Skrevet 5. juni 2024 Kan du heller spise mat med mye folsyre? Grønne grønnsaker og bønner, blant annet! Søk på nett for en full oversikt. Anonymkode: e331e...d67 1 1
kaiturid Skrevet 5. juni 2024 #3 Skrevet 5. juni 2024 Jeg blir veldig svimmel av folat tabletter. Men gjør som vedkommende over sier. 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #4 Skrevet 5. juni 2024 Takk for veldig bra svar begge to. Jo, jeg er forsåvidt i gang med å spise veldig mye salat, bør vel legge til bønner og enda grønnere grønnsaker til lista også. Utover dette er det lite jeg kan gjøre hvis jeg ikke ønsker å ta lidelsen med å spise folat tabletter, eller? Noen som vet hvor lenge man typisk må holde på å spise salat/bønner/grønne grønnsaker før man kan forvente å se en bedring av folat nivåene? Ønsker alle her en fin dag! Anonymkode: fea53...aa3
Belima Skrevet 5. juni 2024 #5 Skrevet 5. juni 2024 (endret) Du har kanskje lest dette jeg henviser til, men sender den allikevel. : https://optimaltkosthold.no/2020/10/14/folat-i-mat-naturlige-kilder-til-folat/ God forklaring her. Endret 5. juni 2024 av Belima rettet skrivefeil 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #6 Skrevet 5. juni 2024 Belima skrev (8 minutter siden): Du har kanskje lest dette jeg henviser til, men sender den allikevel. : https://optimaltkosthold.no/2020/10/14/folat-i-mat-naturlige-kilder-til-folat/ God forklaring her. Takk for et fantastisk svar, veldig mye bra informasjon her! Hadde tenkt jeg skulle google dette, men du kom meg (heldigvis) i forkjøpet. Takk takk! Anonymkode: fea53...aa3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå