Gå til innhold

Bensin og diesel kan bli opp mot 40 kroner per liter

Tunique

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal ladestasjonene sette opp prisen i 2030? Det er flere selskaper, og forhåpentligvis driver de en form for konkurranse. Og de konkurrerer mot hverandre, ikke mot fossile biler, så jeg sliter litt med å se sammenhengen. 

Og prissamarbeid er som hovedprinsipp ulovlig. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, GrønnNellik68 said:

https://www.nettavisen.no/okonomi/stromprisen-kan-bli-over-40-kroner-per-kwh-men-denne-ordningen-kan-redde-deg/s/5-95-555997

Dette ble skrevet i 2022 så ikke sikkert det er relevant lengre da. Men nå åpner de jo ny kabel til England eller er den åpna alt kanskje? 

Den prisen er jo MAKS av hva som går an. Nordpool og strømbørsen har ikke høyere priser, det går ikke an å betale mer enn det for strømmen... 

At maks teoretisk pris skal bli veiledende minstepris er det bare bokbransjen som drømmer om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (På 24.6.2024 den 11.16):

Klima opplegget i norge er en mega bløff... hva skjer når alle er tvunget over på elektriske biler? jo da vil de jo skru opp strømprisen. De snakket jo om i en artikkel at i 2030 eller noe skulle det bli ca 35 kr kwh.... så tror vi blir lurt trill rundt. 

Jeg er i egypt for tiden. Det bor 111 millioner her. Ikke en el bil og se og det koster 2 kr per liter for diesel og bensin. Så hva har norge tenkt å gjøre med klima og miljø her f.eks? Norge er bare ett støvkorn i forhold til dette landet bare. Hva med India som har  1 billion mennesker. 

Jeg skjønner ikke hva vi driver med i Norge? Evig skremmselspropaganda hver dag i mediene.. knall rødt over europa om hetebølger og klima endring.. en skulle tro norske medier var betalt for å hjernevaske folk totalt.  Folk biter jo på. 

Skal de få endra klima og sånne ting må de jo begynne i land som her.. hvor det virkelig er forurensning.  Og india.. fått sånne land på stell hadde det nok forbedret klimaet betraktelig på jordas overflate. 

Men neida vi surrer i norge og vi går under hele jorda hvis ikke alle kjører el bil i Norge..og nå har regjeringa skrevet under på en ny strøm avtale med EU som gir dem enda mer råderett over våre ressurser.. at folk ikke ser at ting ikke henger på greip er helt utrolig for min del.  

Dette 🤜🏾 Uansett, "En skulle tro norske medier var betalt for å hjernevaske folk totalt", hva mener du skulle TRO?😶

Endret av Sfr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Sfr said:

Dette 🤜🏾 Uansett, "En skulle tro norske medier var betalt for å hjernevaske folk totalt", hva mener du skulle TRO?😶

.

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sfr skrev (10 timer siden):

Ta en tur hit jeg er nå Egypt. Det bor 111 mill her. Det er 2 kr liter for bensin her. Ingen el bil og se. Og biler fra 70 tallet og opp putrer og går her.  Hva hjelper det hva vi i Norge gjør. Hvor mye er 5,5 i forhold til 111 derfor jeg mener innsatsen burde gjøres i land som her og India som har 1 billion mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, GrønnNellik68 said:

Ta en tur hit jeg er nå Egypt. Det bor 111 mill her. Det er 2 kr liter for bensin her. Ingen el bil og se. Og biler fra 70 tallet og opp putrer og går her.  Hva hjelper det hva vi i Norge gjør. Hvor mye er 5,5 i forhold til 111 derfor jeg mener innsatsen burde gjøres i land som her og India som har 1 billion mennesker.

Vi har ikke passert tusen milliarder mennesker på jorda riktig ennå. 

Det mangler rundt 992 milliarder for å nå det tallet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (5 minutter siden):

Vi har ikke passert tusen milliarder mennesker på jorda riktig ennå. 

Det mangler rundt 992 milliarder for å nå det tallet

Ok min feil men bare India og Kina står for 30% av verdens befolkning. Hvor langt har de kommet med el biler og strøm der??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, GrønnNellik68 said:

Ok min feil men bare India og Kina står for 30% av verdens befolkning. Hvor langt har de kommet med el biler og strøm der??

I store deler av de landene er levestandard noe lavere enn i Norge. De burde definitivt gjøre mer for klimaet, men er det egentlig lille Norges sak å blande seg inn i andre nasjoners sysler? Skal vi som fremmed makt gå inn i India og gjøre tiltak? Isåfall, hvor langt kommer man med pengebingen til en av verdens rikeste nasjoner? 

Når det er sagt synes jeg det er en litt merkelig tankegang du har... "Noen er verre enn oss, derfor skal ikke vi gjøre noen ting!" Føler det er som å diskutere med en åtteåring: "alle andre får lov men bare ikke meg!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal gi fra oss alt vi har, subsidieres med trygd og bli klienter, hele samfunnet.. og det nye "inn"..gi fra oss statsinntektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (1 time siden):

Kina er godt på vei. De hadde 40% elbilandel av salget i mai, og de har mesteparten av verdens elektriske busser. 
India ligger noen år bak, men veksten er svært kraftig så om 3-5 år har nok også de en vesentlig andel elbiler av nybilsalget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

newman01 skrev (1 time siden):

I store deler av de landene er levestandard noe lavere enn i Norge. De burde definitivt gjøre mer for klimaet, men er det egentlig lille Norges sak å blande seg inn i andre nasjoners sysler? Skal vi som fremmed makt gå inn i India og gjøre tiltak? Isåfall, hvor langt kommer man med pengebingen til en av verdens rikeste nasjoner? 

Når det er sagt synes jeg det er en litt merkelig tankegang du har... "Noen er verre enn oss, derfor skal ikke vi gjøre noen ting!" Føler det er som å diskutere med en åtteåring: "alle andre får lov men bare ikke meg!"

Men vi er da allerede flinke. Hva med å hjelpe andre så vi alle får glede av bedre klima og miljø?? Hjelper lite på temperaturer at vi er superflinke i Norge. Så jeg skjønner lite av din tankegang .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (51 minutter siden):

Kina er godt på vei. De hadde 40% elbilandel av salget i mai, og de har mesteparten av verdens elektriske busser. 
India ligger noen år bak, men veksten er svært kraftig så om 3-5 år har nok også de en vesentlig andel elbiler av nybilsalget. 

Da er 30% på vei fremover hva med resten??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (2 timer siden):

Da er 30% på vei fremover hva med resten??

Elbilsalget øker i alle deler av verden der det selges noe særlig elbiler, Russland unntatt. Så er det en del fattige land der det selges minimalt med nybiler, kun bruktimport. Også de må på sikt omstille seg når tilgangen på brukte fossilbiler svinner hen. 

Om 50 år er det neppe mange fossilbiler igjen i verden i daglig drift, sannsynligvis godt nede på ensifret antall prosent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
GP950mAh skrev (På 6.6.2024 den 8.51):

Ja til EU, å stå på gangen med lua i hånda mens resten av europa bestemmer politikken vi må forholde oss til er imot våre interesser. Vi trenger medbestemmelsesrett og innflytelse,

Nei til EU. For EU skal ikke bestemme over mitt land, det landet som vi er glad i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GP950mAh
gunsteam skrev (1 time siden):

Nei til EU. For EU skal ikke bestemme over mitt land, det landet som vi er glad i :)

EU må vi forholde oss til uansett samarbeidsform, så EU vil bestemme over Norge så lenge vi ønsker å handle og samarbeide med resten av europa. Det er slik internasjonalt diplomati fungerer at man må gi og ta, da er det best å sitte ved bordet der avgjørelsene tas heller enn å stå på gangne med lua i hånda og vente på at resten av europa skal bestemme for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (På 26.6.2024 den 15.06):

Elbilsalget øker i alle deler av verden der det selges noe særlig elbiler, Russland unntatt. Så er det en del fattige land der det selges minimalt med nybiler, kun bruktimport. Også de må på sikt omstille seg når tilgangen på brukte fossilbiler svinner hen. 

Om 50 år er det neppe mange fossilbiler igjen i verden i daglig drift, sannsynligvis godt nede på ensifret antall prosent. 

Jeg er ganske sikker på at vi har kjøretøy som går fossilt om 50år , men tviler på at vi bruker el biler da, ganske sikker på at noe ikke kommer til å overta for el biler på sikt, 

Det er rett og slett for sårbart å binne seg opp mot kun el

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...