Gjest LanoAltforstor Skrevet 6. juni 2024 #21 Del Skrevet 6. juni 2024 4 hours ago, GP950mAh said: Ja til EU, å stå på gangen med lua i hånda mens resten av europa bestemmer politikken vi må forholde oss til er imot våre interesser. Vi trenger medbestemmelsesrett og innflytelse, Hadde vi spilt Olje, gass og strømkortene riktig, kunne VI diktert hva EU skal og ikke skal. Udugelige døgenikter av noen politikere i dette landet, ingen av dem har noen sinne hatt et snev av ryddgrad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 6. juni 2024 #22 Del Skrevet 6. juni 2024 1000x skrev (14 minutter siden): Med velvilje og litt tilrettelegging er alt mulig. Det største problemet er at myndighetene ikke er klar over hvilken frihetsberøvelse det er for mange å ikke kunne forflytte seg med bil. I Norge er bilen nesten like viktig som beina, bare ikke i byene. Norske myndigheter tar alt for lett på dette når de sitter i storbyer og ser ut av vinduet. Det evige problemet er dessuten norske politikeres behov for å kreve inn penger. Der klarer de aldri vise måtehold. Økonomisk trakassering er stuereint, så lenge de kan begrunne det med noe fint, som klimatiltak feks. Det største problemet er at folk bor alt for usentralt. I alle andre land, Sverige inkludert, er det mye mer sentralisert. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1000x Skrevet 6. juni 2024 #23 Del Skrevet 6. juni 2024 Brunello skrev (6 minutter siden): Det største problemet er at folk bor alt for usentralt. I alle andre land, Sverige inkludert, er det mye mer sentralisert. Nei, at folk bor usentralt er det beste ved Norge, det gir ekte mangfold og livskvalitet for den enkelte. Sverige har dessuten dobbelt så mange innbyggere. Selvsagt hadde det vært best for klima om alle bodde i en stor boks i Oslo. Men jeg er mer opptatt av enkeltmennesket frihet og livskvalitet. 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 6. juni 2024 #24 Del Skrevet 6. juni 2024 1000x skrev (10 minutter siden): Nei, at folk bor usentralt er det beste ved Norge, det gir ekte mangfold og livskvalitet for den enkelte. Sverige har dessuten dobbelt så mange innbyggere. Selvsagt hadde det vært best for klima om alle bodde i en stor boks i Oslo. Men jeg er mer opptatt av enkeltmennesket frihet og livskvalitet. Folk kan bo ganske sentralt og fortsatt ha stor mangfold og god livskvalitet. Og folk må gjerne bo «der ingen kunne tru ……», men da kan de ikke forvente at andre skal finansiere det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Commander Skrevet 6. juni 2024 #25 Del Skrevet 6. juni 2024 (endret) Tunique skrev (På 4.6.2024 den 21.48): Nye EU-krav kan føre til at bensin- og dieselpriser stiger til 40 kroner per liter innen 2027. Dette skyldes en ny klimalov som priser karbonutslipp fra drivstoff. EU-politikere er usikre på om prisen vil holde seg under 45 euro per tonn CO2, noe som kan øke kostnadene betydelig. https://dinside.dagbladet.no/motor/eu-krav-kan-gi-sjokkpris/81406871 Vi betaler allerede 3 kr . pr liter i CO2 avgift fra før som om dette kommer i tillegg (som det sikkert gjør) så blir det ille. regner ikke med at den allerede eksisterende avgiften regnes inn?? Men vi blir vant til et og. SV/Rødt/MPG ønsker sannsynligvis en økning fra 40 til 50 kr kr 2 mnd seinere. Bensin og diesel vil alltid være "for billig" i deres øyne. Alt blir som før. Endret 6. juni 2024 av Commander 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 6. juni 2024 #26 Del Skrevet 6. juni 2024 21 minutter siden, Commander said: Bensin og diesel vil alltid være "for billig" i deres øyne. Alt blir som før. Det gjelder jo uansett hva egentlig, om det er uønsket adferd. F.eks mener jeg at sigaretter er altfor billig, og burde hatt en minstepris på 200kr/stk. For majoriteten av befolkningen vil elbil være dekkende for det behovet de har. At folk fortsatt kjøper ny fossilbil forteller to ting: fossilt drivstoff er ikke dyrt nok, og/eller elektrisitet er ikke egnet. Men på et eller annet tidspunkt blir det så dyrt at det ikke er hensiktsmessig, eller så blir elektrisk variant såpass bra at det fungerer akseptabelt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Commander Skrevet 6. juni 2024 #27 Del Skrevet 6. juni 2024 newman01 skrev (40 minutter siden): Det gjelder jo uansett hva egentlig, om det er uønsket adferd. F.eks mener jeg at sigaretter er altfor billig, og burde hatt en minstepris på 200kr/stk. For majoriteten av befolkningen vil elbil være dekkende for det behovet de har. At folk fortsatt kjøper ny fossilbil forteller to ting: fossilt drivstoff er ikke dyrt nok, og/eller elektrisitet er ikke egnet. Men på et eller annet tidspunkt blir det så dyrt at det ikke er hensiktsmessig, eller så blir elektrisk variant såpass bra at det fungerer akseptabelt. Det er normalen. Ler litt jeg jeg leser i avisene at "flere velger toget"?!?!? Det offentlige følger en kjent oppskrift. 1. Fjerne parkeringsplasser 2. P- Avgifter på de få plassene som er igjen økes skamløst 3. Øke bompenge satsene til hinsides beløp. 4. Dieselpriser på 25 kr.literen Når det offentlige har gjort det umulig å forflytte for egen maskin og presset folk over på trange ståplasser på forsinkede tog. Da er journalistens overskrift at folk "velger" toget De er ikke bare mafiaen som gir deg et tilbud du ikke kan si nei til 🙂 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 6. juni 2024 #28 Del Skrevet 6. juni 2024 Tunique skrev (På 4.6.2024 den 21.48): Nye EU-krav kan føre til at bensin- og dieselpriser stiger til 40 kroner per liter innen 2027. Dette skyldes en ny klimalov som priser karbonutslipp fra drivstoff. EU-politikere er usikre på om prisen vil holde seg under 45 euro per tonn CO2, noe som kan øke kostnadene betydelig. https://dinside.dagbladet.no/motor/eu-krav-kan-gi-sjokkpris/81406871 WHAT? Er de helt sjuke i hodet de som sitter der og styrer? Folk må jo ha bil og ikke alle steder egner seg for elbil. De sparer da for faen ikke miljøet med dette. Dette fører bare til økt fattigdom. Ikke noe annet 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 6. juni 2024 #29 Del Skrevet 6. juni 2024 Commander skrev (2 minutter siden): Det er normalen. Ler litt jeg jeg leser i avisene at "flere velger toget"?!?!? Det offentlige følger en kjent oppskrift. 1. Fjerne parkeringsplasser 2. P- Avgifter på de få plassene som er igjen økes skamløst 3. Øke bompenge satsene til hinsides beløp. 4. Dieselpriser på 25 kr.literen Når det offentlige har gjort det umulig å forflytte for egen maskin og presset folk over på trange ståplasser på forsinkede tog. Da er journalistens overskrift at folk "velger" toget De er ikke bare mafiaen som gir deg et tilbud du ikke kan si nei til 🙂 Ja og så var det de som ikke har togtransport tilgjengelig da.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 6. juni 2024 #30 Del Skrevet 6. juni 2024 (endret) newman01 skrev (53 minutter siden): Det gjelder jo uansett hva egentlig, om det er uønsket adferd. F.eks mener jeg at sigaretter er altfor billig, og burde hatt en minstepris på 200kr/stk. For majoriteten av befolkningen vil elbil være dekkende for det behovet de har. At folk fortsatt kjøper ny fossilbil forteller to ting: fossilt drivstoff er ikke dyrt nok, og/eller elektrisitet er ikke egnet. Men på et eller annet tidspunkt blir det så dyrt at det ikke er hensiktsmessig, eller så blir elektrisk variant såpass bra at det fungerer akseptabelt. Du vet at det som er mer effektivt enn pisken for å få folk til å bli positiv til endringer er gulrota. De får heller gjøre det mer attraktivt å kjøpe elbil istedet for å straffe de som ikke har det Endret 6. juni 2024 av Maleficenta 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 6. juni 2024 #31 Del Skrevet 6. juni 2024 (endret) 2 hours ago, Maleficenta said: Du vet at det som er mer effektivt enn pisken for å få folk til å bli positiv til endringer er gulrota. De får heller gjøre det mer attraktivt å kjøpe elbil istedet for å straffe de som ikke har det Nå har de jo prøvd i 10 år med avgiftsfritak, null bompenger og ingen årsavgift. Nå er det pisk Endret 6. juni 2024 av newman01 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 6. juni 2024 #32 Del Skrevet 6. juni 2024 Noen må jo tjene enda mere penger på denne klimabløffen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Commander Skrevet 6. juni 2024 #33 Del Skrevet 6. juni 2024 Maleficenta skrev (7 timer siden): WHAT? Er de helt sjuke i hodet de som sitter der og styrer? Folk må jo ha bil og ikke alle steder egner seg for elbil. De sparer da for faen ikke miljøet med dette. Dette fører bare til økt fattigdom. Ikke noe annet Hvis det blir for dyrt å kjøre på jobben hver dag så er jo trygd er alternativ for mange. Å slite seg ut med skift jobbing på et aldershjem å gå av vakt etter bussen har sluttet å gå. (Hvis det finnes buss alternativ) Og betale 500kr dagen i transport+forsikring, verditap+billån+service. Tilslutt blir forskjellen 30-40kr pr.time mellom trygd og arbeid så folk ikke gidder mer. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gunsteam Skrevet 7. juni 2024 #34 Del Skrevet 7. juni 2024 Brunello skrev (17 timer siden): Det er flere alternativer. For det første, kan så og si alle bruke el-bil nå. De få som kjører over 25 mil hver dag tur/retur jobb er en ekstremt liten gruppe. Og det er andre alternativer enn å kjøre masse hver dag. Eksempelvis flytte til et mere sentralt sted. I Norge er man ekstremt stedfestet i motsetning til mange andre steder i verden. Det er svært få som har råd til el-bil. Itillegg er det ikke alle som har råd til å flytte til et såkalt sentralt sted. Norge er ikke bare store byer, men et langstrakt land hvor bygdene er det mest miljøvennlige . Dessuten er det ikke du som bestemmer hvor andre skal bo. Skal jeg komme og kreve av deg at du skal bo et annet sted enn du ønsker deg? Jeg regner med at du ser hvor dumt det er. Jeg tror og du bør se på hva behov de enkelte har med tanke på innkjøp av bil og hva som lønner seg for den enkelte. Bilen er nok nødvendig. Og da må den enkelte få velge selv hva som lønner seg. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 7. juni 2024 #35 Del Skrevet 7. juni 2024 Commander skrev (På 6.6.2024 den 23.21): Hvis det blir for dyrt å kjøre på jobben hver dag så er jo trygd er alternativ for mange. Å slite seg ut med skift jobbing på et aldershjem å gå av vakt etter bussen har sluttet å gå. (Hvis det finnes buss alternativ) Og betale 500kr dagen i transport+forsikring, verditap+billån+service. Tilslutt blir forskjellen 30-40kr pr.time mellom trygd og arbeid så folk ikke gidder mer. Eller at mange tar hjemmekontor, og arbeidsplassene blir avfolket, det blir mer depresjon og isolasjon, jobbmiljøene forringes osv. Nydelig. Folk er naive. De tror virkelig at hvis de tilpasser seg for å slippe avgifter, så vil ikke staten finne på en ny avgift for å dekke over tap av inntekt ved at folk tilpasser seg? Det skjer jo hver eneste gang, og enda forstår folk det ikke. Strømnettet mange steder er allerede sprengt grunnet all elektrifisering. Dere må da regne med at det blir strømrasjonering flere steder hvis alle går over til el-bil. Det betyr at mange vil sitte i mørket på kveldene og vært nødt til å lage mat/vaske/dusje på bestemte tidspunkter. Brunello skrev (På 5.6.2024 den 21.56): Ikke absolutt alle, men veldig mange. Man kan skifte til el-bil, man kan ta andre transportmidler eller man kan flytte nærmere jobben. Buss går ofte på fossilt brennstoff. Så da fyker pris på bussbillettene til himmels. Brunello skrev (På 6.6.2024 den 12.51): Det er flere alternativer. For det første, kan så og si alle bruke el-bil nå. De få som kjører over 25 mil hver dag tur/retur jobb er en ekstremt liten gruppe. Og det er andre alternativer enn å kjøre masse hver dag. Eksempelvis flytte til et mere sentralt sted. I Norge er man ekstremt stedfestet i motsetning til mange andre steder i verden. Å flytte til et mer sentralt sted vil si at man for det første avfolker viktige bygder, og at mange ikke vil ha råd til å kjøpe svindyre hus i sentrum. Brunello skrev (På 6.6.2024 den 13.40): Det største problemet er at folk bor alt for usentralt. I alle andre land, Sverige inkludert, er det mye mer sentralisert. Hvem skal produsere maten din hvis alle flytter til byene? Brunello skrev (På 6.6.2024 den 14.05): Folk kan bo ganske sentralt og fortsatt ha stor mangfold og god livskvalitet. Og folk må gjerne bo «der ingen kunne tru ……», men da kan de ikke forvente at andre skal finansiere det. Du vet at busstilbud er svært dårlig i mange større byer, eller? Alle kan ikke bo i sentrum av de største byene. Det er ikke plass. gunsteam skrev (På 7.6.2024 den 6.21): Det er svært få som har råd til el-bil. Itillegg er det ikke alle som har råd til å flytte til et såkalt sentralt sted. Norge er ikke bare store byer, men et langstrakt land hvor bygdene er det mest miljøvennlige . Dessuten er det ikke du som bestemmer hvor andre skal bo. Skal jeg komme og kreve av deg at du skal bo et annet sted enn du ønsker deg? Jeg regner med at du ser hvor dumt det er. Jeg tror og du bør se på hva behov de enkelte har med tanke på innkjøp av bil og hva som lønner seg for den enkelte. Bilen er nok nødvendig. Og da må den enkelte få velge selv hva som lønner seg. Akkurat. Her jeg bor er forskjell i huspriser mellom sentrum og utkant i snitt 3-4 millioner. 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 7. juni 2024 #36 Del Skrevet 7. juni 2024 Blir det eksepsjonelt dyrt kan man sitte på med noen andre. Man klarer det på vei til Kreta. 200 stk. stiller seg fint opp i rekke for å gå ombord i charterflyet. Et fåtall tar privatflyet. Så må man kjøre til jobb, sørg for å ha med en passasjer, så kan man dele på kostnadene. Da er køen og bilbruken halvert. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 7. juni 2024 #37 Del Skrevet 7. juni 2024 newman01 skrev (9 minutter siden): Blir det eksepsjonelt dyrt kan man sitte på med noen andre. Man klarer det på vei til Kreta. 200 stk. stiller seg fint opp i rekke for å gå ombord i charterflyet. Et fåtall tar privatflyet. Så må man kjøre til jobb, sørg for å ha med en passasjer, så kan man dele på kostnadene. Da er køen og bilbruken halvert. Så man skal altså snylte på andre mennesker som tar hele kostnaden ved å eie bil, ikke sant? Praktisk. Du vet at bil er forsikring, service, reparasjoner osv i tillegg til drivstoff? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 7. juni 2024 #38 Del Skrevet 7. juni 2024 11 minutter siden, newman01 said: Blir det eksepsjonelt dyrt kan man sitte på med noen andre. Man klarer det på vei til Kreta. 200 stk. stiller seg fint opp i rekke for å gå ombord i charterflyet. Et fåtall tar privatflyet. Så må man kjøre til jobb, sørg for å ha med en passasjer, så kan man dele på kostnadene. Da er køen og bilbruken halvert. 2 minutter siden, Rosalilje84 said: Så man skal altså snylte på andre mennesker som tar hele kostnaden ved å eie bil, ikke sant? Praktisk. Du vet at bil er forsikring, service, reparasjoner osv i tillegg til drivstoff? Tenk om man kunne lest en post før man beit av hodet til folk... Men det er vel litt mye å forlange i en tråd som inkluderer både ordet "Tesla" og "elbil"... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 7. juni 2024 #39 Del Skrevet 7. juni 2024 newman01 skrev (7 minutter siden): Tenk om man kunne lest en post før man beit av hodet til folk... Men det er vel litt mye å forlange i en tråd som inkluderer både ordet "Tesla" og "elbil"... Hva er kostnaden du skal dele på? Kjenner du mange som sitter på og deler på forsikring, veiavgift, service, reparasjoner osv? Jeg kjenner ingen. De jeg kjenner, vippser for drivstoffet. Er du den som sitter på hver gang, så utnytter du jo den som tar hele kostnaden med innkjøp, reparasjoner, service, forsikringer mv. ved det å ha bil. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 7. juni 2024 #40 Del Skrevet 7. juni 2024 gunsteam skrev (På 6.6.2024 den 2.44): Har du forresten vært i Finnmark noen gang? Siden du argumenterer så lystig om kollektiv transport. Og du, du vet sikkert at det er mange el biler som ikke har lenge kjørelengde enn 30-40 mil. Den svekkes betraktelig når man setter på klima anlegget og kjører i minus grader. Ser du det som praktisk å skulle bruke en el bil fra Lakselv til Alta i 10 minus grader med en såkalt kjørelengde på 35 mil? Det er 17 mil til Alta fra Lakselv. Og hva tror du skjer når det er 10 minus grader og man må bruke klima anlegget? Hvordan tror du at behovet er i Finnmark for å ha en bil med tanke på kollektiv tilbudet i Finnmark? Jeg gleder meg til å høre din analyse på dette. Finnmarkingene er visst ikke enige med deg, siden elbilandelen av nybilsalget i Finnmark var på 62,8% i 2023. Lakselv-Alta er bare 17 mil ja, og det klarer alt av moderne langrekkevidde elbiler uten problem. Har du ikke fått ladet godt nok opp på forhånd ligger det en Tesla Supercharger på Skaidi som er ca. halvveis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå