Gå til innhold

Bensin og diesel kan bli opp mot 40 kroner per liter


Tunique

Anbefalte innlegg

Nye EU-krav kan føre til at bensin- og dieselpriser stiger til 40 kroner per liter innen 2027.

Dette skyldes en ny klimalov som priser karbonutslipp fra drivstoff.

EU-politikere er usikre på om prisen vil holde seg under 45 euro per tonn CO2, noe som kan øke kostnadene betydelig.

 

https://dinside.dagbladet.no/motor/eu-krav-kan-gi-sjokkpris/81406871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forundrer meg ikke … Jeg må kjøre mine mil tur/retur jobb som mange andre uansett …

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (13 minutter siden):

Forundrer meg ikke … Jeg må kjøre mine mil tur/retur jobb som mange andre uansett …

Kanskje du må det, men det er mange som kjører alt for mye. Og de fleste har alternativer. Både alternativer til bensin/diesel og alternativer til å kjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunique skrev (10 timer siden):

Nye EU-krav kan føre til at bensin- og dieselpriser stiger til 40 kroner per liter innen 2027.

Dette skyldes en ny klimalov som priser karbonutslipp fra drivstoff.

EU-politikere er usikre på om prisen vil holde seg under 45 euro per tonn CO2, noe som kan øke kostnadene betydelig.

https://dinside.dagbladet.no/motor/eu-krav-kan-gi-sjokkpris/81406871

Strengt tatt er det ikke en ny lov egentlig.

Årsaken er at utskiftningen av fosile biler går tregere i EU enn det EU har forutsatt når de vedtok loven, slik at konsekvensene for markedet er endret. 

Svært mange markedsoperatører i EU har undervurdert og gamblet på at klimakravene ville bli utsatt og at man ville utsette kravene til innfasing av elbiler, og det er på vei til å slå tilbake. Det handler om en misforståelse om hvordan Europeisk politikk virker

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (18 timer siden):

Kanskje du må det, men det er mange som kjører alt for mye. Og de fleste har alternativer. Både alternativer til bensin/diesel og alternativer til å kjøre.

Ikke alle har det.

  • Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (2 timer siden):

Ikke alle har det.

Ikke absolutt alle, men veldig mange.

Man kan skifte til el-bil, man kan ta andre transportmidler eller man kan flytte nærmere jobben.

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (På 5.6.2024 den 0.51):

Kanskje du må det, men det er mange som kjører alt for mye. Og de fleste har alternativer. Både alternativer til bensin/diesel og alternativer til å kjøre.

Hva slags usaklig argument er dette om bensin og diesel biler? Vi har behov for bilen i dagens samfunn. Å kjøre "for mye" har ikke en skadelig virkning på klimaet. Vet ikke du hvor batteriene til el bilene kommer fra? Hvis man skal snakke om forurensning fra biler, så kan jeg fortelle deg at el bilene forurenser mer enn vanlige bensin og diesel biler. Itillegg er det skadelige giftstoffer som er brukt til å lage batteriene til el bilene. 

Har du forresten vært i Finnmark noen gang? Siden du argumenterer så lystig om kollektiv transport. Og du, du vet sikkert at det er mange el biler som ikke har mer kjørelengde eller rekkevidde enn 30-40 mil. Den svekkes betraktelig når man setter på klima anlegget og kjører i minus grader. Ser du det som praktisk å skulle bruke en el bil fra Lakselv til Alta i 10 minus grader med en såkalt kjørelengde på 35 mil? Det er 17 mil til Alta fra Lakselv. Og hva tror du skjer når det er 10 minus grader og man må bruke klima anlegget? Hvordan tror du at behovet er i Finnmark for å ha en bil med tanke på kollektiv tilbudet i Finnmark? Jeg gleder meg til å høre din analyse på dette. 

 

Endret av gunsteam
  • Liker 18
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir dyrt å kjøre båt da 😒

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gunsteam skrev (4 timer siden):

Hva slags usaklig argument er dette om bensin og diesel biler? Vi har behov for bilen i dagens samfunn. Å kjøre "for mye" har ikke en skadelig virkning på klimaet. Vet ikke du hvor batteriene til el bilene kommer fra? Hvis man skal snakke om forurensning fra biler, så kan jeg fortelle deg at el bilene forurenser mer enn vanlige bensin og diesel biler. Itillegg er det skadelige giftstoffer som er brukt til å lage batteriene til el bilene. 

Har du forresten vært i Finnmark noen gang? Siden du argumenterer så lystig om kollektiv transport. Og du, du vet sikkert at det er mange el biler som ikke har lenge kjørelengde enn 30-40 mil. Den svekkes betraktelig når man setter på klima anlegget og kjører i minus grader. Ser du det som praktisk å skulle bruke en el bil fra Lakselv til Alta i 10 minus grader med en såkalt kjørelengde på 35 mil? Det er 17 mil til Alta fra Lakselv. Og hva tror du skjer når det er 10 minus grader og man må bruke klima anlegget? Hvordan tror du at behovet er i Finnmark for å ha en bil med tanke på kollektiv tilbudet i Finnmark? Jeg gleder meg til å høre din analyse på dette. 

 

Hva er det du ikke forstår med «de fleste». De fleste bor ikke midt på Finnmarksvidda. De aller færreste har behov for å kjøre mange titalls mil daglig. Og du ser helt bort fra det beste alternativet. Flytt slik at du ikke må bruke bilen så mye dersom du bor veldig langt fra arbeidsplassen. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

iliah skrev (4 timer siden):

Nei til EU.

Ja til EU, å stå på gangen med lua i hånda mens resten av europa bestemmer politikken vi må forholde oss til er imot våre interesser. Vi trenger medbestemmelsesrett og innflytelse,

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (38 minutter siden):

Ja til EU, å stå på gangen med lua i hånda mens resten av europa bestemmer politikken vi må forholde oss til er imot våre interesser. Vi trenger medbestemmelsesrett og innflytelse,

Mye av det som blir presset på oss fra EU, har regjeringen hatt full mulighet til å avslå.

Det vi trenger er politikere som jobber for egen befolkning, og som ikke er mest opptatt av å smiske med EU, slik som nå. 

  • Liker 28
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

iliah skrev (16 minutter siden):

Mye av det som blir presset på oss fra EU, har regjeringen hatt full mulighet til å avslå.

Det vi trenger er politikere som jobber for egen befolkning, og som ikke er mest opptatt av å smiske med EU, slik som nå. 

De smisker ikke med EU, de jobber for norske interesser ved å sørge for et best mulig forhold til vår største handels og samarbeidspartner.

Norge har en begrenset reservasjonsrett gjennom EØS-avtalen, men kan ikke legge ned veto før lovene og direktivene vedtas i EU, det får man kun gjennom fullverdig EU-medlemskap. Norge ville tjene på å sitte ved bordet der avgjørelsene tas og kunne påvirke utformingen fremfor å vente til etter resten av europa har bestemt seg. For når EU har gjort et vedtak som er vi i utgangspunktet forpliktet til å innføre det, slik det også er for britene og sveits med deres bileterale avtaler.

Endret av GP950mAh
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (12 timer siden):

Ikke absolutt alle, men veldig mange.

Man kan skifte til el-bil, man kan ta andre transportmidler eller man kan flytte nærmere jobben.

Bytter ikke bil bare fordi noen sier at vi skal ha elektriak.

Vo bor 3 mil fra butikken og det gårbuss kun noeb få ganger om dagen.

Endret av Honey Dew
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (4 minutter siden):

Bytter ikke bil bare fordi noen sier at vi skal ha elektriak.

Vo bor 3 mil fra butikken og det gårbuss kun noeb få ganger om dagen.

Alle vil måtte bytte bil før eller senere, og da blir det elektrisk. 
Og dere vil med litt planlegging fint kunne handle bare en til to ganger i uka (regner med at dere gjør det allerede når dere bor så langt unna butikk). Økningene av pris skjer for å begrense kjøring med fossilt drivstoff. Da vil unødvendig kjøring kuttes om det blir dyrt nok.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, gunsteam said:

Hva slags usaklig argument er dette om bensin og diesel biler? Vi har behov for bilen i dagens samfunn. Å kjøre "for mye" har ikke en skadelig virkning på klimaet. Vet ikke du hvor batteriene til el bilene kommer fra? Hvis man skal snakke om forurensning fra biler, så kan jeg fortelle deg at el bilene forurenser mer enn vanlige bensin og diesel biler. Itillegg er det skadelige giftstoffer som er brukt til å lage batteriene til el bilene. 

Har du forresten vært i Finnmark noen gang? Siden du argumenterer så lystig om kollektiv transport. Og du, du vet sikkert at det er mange el biler som ikke har lenge kjørelengde enn 30-40 mil. Den svekkes betraktelig når man setter på klima anlegget og kjører i minus grader. Ser du det som praktisk å skulle bruke en el bil fra Lakselv til Alta i 10 minus grader med en såkalt kjørelengde på 35 mil? Det er 17 mil til Alta fra Lakselv. Og hva tror du skjer når det er 10 minus grader og man må bruke klima anlegget? Hvordan tror du at behovet er i Finnmark for å ha en bil med tanke på kollektiv tilbudet i Finnmark? Jeg gleder meg til å høre din analyse på dette. 

 

Liker at batteriproduksjoner SÅÅÅÅ slemt og miljøfarlig og alle barna i Kongo som må jobbe døgnet rundt i slavedrift for å grave opp kobolt, mens det aldri er problematisk med oljeutvinning, oljeleting og oljeutslipp.

Nyeste batterier til elbiler bruker ikke engang kobolt. Men man bruker kobolt for å raffinere råolje når man lager bensin

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brunello skrev (På 5.6.2024 den 0.51):

Kanskje du må det, men det er mange som kjører alt for mye. Og de fleste har alternativer.

Dette er en veldig seiglivet myte, som er et særdeles malplassert argument angående Norge og norsk samferdsel. Si det heller til en belgier, en franskmann eller en nederlender. Selvsagt kan vi kjøre mindre, men vi er levende mennesker som trenger å forflytte oss, og vi har alle ei klokke å forholde oss til. I Norge er det lite å hente på mindre kjøring pga avstander, klima og det elendige kollektivtilbudet utenfor tettsteder.

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000x skrev (7 minutter siden):

Dette er en veldig seiglivet myte, som er et særdeles malplassert argument angående Norge og norsk samferdsel. Si det heller til en belgier, en franskmann eller en nederlender. Selvsagt kan vi kjøre mindre, men vi er levende mennesker som trenger å forflytte oss, og vi har alle ei klokke å forholde oss til. I Norge er det lite å hente på mindre kjøring pga avstander, klima og det elendige kollektivtilbudet utenfor tettsteder.

Det er flere alternativer. For det første, kan så og si alle bruke el-bil nå. De få som kjører over 25 mil hver dag tur/retur jobb er en ekstremt liten gruppe.

Og det er andre alternativer enn å kjøre masse hver dag. Eksempelvis flytte til et mere sentralt sted. I Norge er man ekstremt stedfestet i motsetning til mange andre steder i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klima og klima. Alt for å tyne folk for penger slik at stat, ledere og enkeltpersoner skal tjene enda mer. Det er det som ligger bak dette.

Skal man bedrive vellykket klimapolitikk så må man ty til insentiver som motiverer foran straff. 

Skal man da få vekk fossilbiler slik at alle kjører el-biler så må for det første el-bilene være laget for harde norske forhold (og da snakker jeg ikke om Oslo) og man må ha en strømpris som motiverer folk til å gå over til elektrisitet. 

Problemet er at villigheten for å bygge ut strømkapasiteten er nær fraværende, og vi har ikke et marked som er klar for å få alle over til elektrisitet. Ironisk nok eksploderer strømprisen og man må starte med rasjonering da.

Man må altså droppe å kjøre fossilbil med enorm drivstoffpris "pga klimaet", og så må man unngå å bruke el-bil med enorm strømpris "pga klimaet".

Det er vanskelig å se at klimapolitikken handler om klima da. I 2024 handler det kun om penger.

Endret av Bombasi
  • Liker 8
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (19 minutter siden):

Det er flere alternativer. For det første, kan så og si alle bruke el-bil nå. De få som kjører over 25 mil hver dag tur/retur jobb er en ekstremt liten gruppe.

Og det er andre alternativer enn å kjøre masse hver dag. Eksempelvis flytte til et mere sentralt sted. I Norge er man ekstremt stedfestet i motsetning til mange andre steder i verden.

Med velvilje og litt tilrettelegging er alt mulig. Det største problemet er at myndighetene ikke er klar over hvilken frihetsberøvelse det er for mange å ikke kunne forflytte seg med bil. I Norge er bilen nesten like viktig som beina, bare ikke i byene. Norske myndigheter tar alt for lett på dette når de sitter i storbyer og ser ut av vinduet. Det evige problemet er dessuten norske politikeres behov for å kreve inn penger. Der klarer de aldri vise måtehold. Økonomisk trakassering er stuereint, så lenge de kan begrunne det med noe fint, som klimatiltak feks.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...