Gå til innhold

Hvordan merke at man er avhengig av tabletter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På grunn av isjias har jeg fått resept på tramadol av legen, jeg har ganske sterke smerter og har måttet ta nesten hver dag, noen dager har jeg tatt 4 stk. Det er nå 3 uker siden jeg begynte på dem. 

Leser på nettet og har fått advarsel på at tramadol er avhengighetsskapende, men hvordan merker man at man holder på å bli avhengig? 

Anonymkode: b61b1...eb7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Viss det er som med andre ting så får du ikke noe særlig forvarsel.

Om dette er noe som beskymre deg så er det kanskje best å snakke med lege.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hololo skrev (1 time siden):

Viss det er som med andre ting så får du ikke noe særlig forvarsel.

Om dette er noe som beskymre deg så er det kanskje best å snakke med lege.

Jeg har spurt, men eneste svaret jeg får er at jeg må være forsiktig med å ta de siden de er avhengighetsskapende. Samtidig skal jeg ha minst mulig smerter så jeg kan bevege meg 🤷🏼‍♀️

ts

AnonymBruker
Skrevet

At man må ta flere/at de ikke lindrer nok. At man føler seg urolig/ikke får sove/maur i bena når man ikke har tatt på en stund. Jeg trodde aldri jeg hadde abstinenser, måtte «avruse» meg selv.

Anonymkode: e8883...66e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

At man må ta flere/at de ikke lindrer nok. At man føler seg urolig/ikke får sove/maur i bena når man ikke har tatt på en stund. Jeg trodde aldri jeg hadde abstinenser, måtte «avruse» meg selv.

Anonymkode: e8883...66e

Men da har du allerede blitt avhengige.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tramadol er et opioid. Det er en grunn til at opioidkrisen i USA har blitt så ille. Dette er avhengighetsskapende greier, og avhengigheten kommer snikende. Man merker det ikke fra en dag til en annen. Om du sliter når du ikke tar dem, kan det være et tegn. Men det er jo vanskelig å skille fra det dom er årsaken til at man tar dem. 

Anonymkode: f2439...362

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hololo skrev (50 minutter siden):

Men da har du allerede blitt avhengige.

Ja, du leste vel ikke tittelen? "Hvordan merke at man er avhengig av tabletter?"

Anonymkode: 872c6...26e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Nesten all avhengighet kommer snikende. Du merker den sannsynligvis ikke før den er der.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det merkes ofte ikke før man føler man ikke klarer seg en dag uten. Det er svært individuelt når man blit avhengig av noe. Noen kan bli det av ca en ukes bruk, andre etter en måned.

Et tidlig tetn å være obs på er toleranseutvikling. Altså at man stadig må flere og/eller oftere for å kjenne lindring. For jo mer man tar jo større sjanse for avhengighet. Smerteproblematikk er alltid litt kinkig. Fordi man må ha disse medisinene for å ha det ok i hverdagen mht smerter. Ville nok derimot aldri tatt to om gangen selv om en plutselig ikke skulle virke. Jeg vikle heller ikke turt å ta dem mer enn en uke. Maks to.

Det er stor sjans format du kan ha blitt avhengig av dem allerede. De fleste får faktisk ikke b-preparater av isjias.

Anonymkode: c2615...41a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får verdens verste influensa følelse og diaré uten. Psykisk får du en sterk trang og ønske til å ta mer og mer.  

Anonymkode: 7e9d2...dbd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde droppet å ta de, hatt isjias pga prolaps, og ja det er helvetes vondt, men synes ikke avhengighetsskapende smertestillende fungerer så mye bedre enn paracet/ibux, dvs synes ikke det hjelper spesielt i det hele tatt, og da vil jeg ikke risikere å havne i avhengighetshelvetet pga isjias. 

Anonymkode: a8c54...a1a

AnonymBruker
Skrevet

1. Du trenger større dose

2. Du må ta oftere enn før

3. Du går og ser på klokka og gleder deg til neste tablett, uten at det fortsatt er smertene som er så vonde at du tenker på det

4. Du får tanker om at dette kanskje ikke er helt bra, men rettferdiggjør det ovenfor deg selv at du tross alt tar det av en gyldig grunn

5. Du gruer deg til å slutte på dem, selv om smertene minker

Anonymkode: e1036...dfa

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må få legen til å definere hva han mener med å være forsiktig. Er det en tablett daglig, to? Er det max ett par ganger i uka eller enda sjeldnere? Spør hva han mener.

Anonymkode: 889bb...ed8

AnonymBruker
Skrevet

Det er morfin i tramaldol. 

Anonymkode: 821cd...d69

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den type legemidler blir man utrolig raskt avhengig av. Det er fullstendig uforsvarlig at legen din har skrevet ut Tramadol til deg. Opioder skal kun brukes i kontrollerte sykehussettinger, nettopp pga faren for misbruk er sterkere enn kortvarig smertelindring. Hadde jeg vært deg så hadde jeg kastet medisinen i do, og om paracet ikke tar det verste (du må tåle å ha litt vondt) så bedt om resept på Paralgin Forte. 

image.thumb.png.dc7d6eea8799444a5442e4cbe9eb12a6.png

Anonymkode: d2f0b...755

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Den type legemidler blir man utrolig raskt avhengig av. Det er fullstendig uforsvarlig at legen din har skrevet ut Tramadol til deg. Opioder skal kun brukes i kontrollerte sykehussettinger, nettopp pga faren for misbruk er sterkere enn kortvarig smertelindring. Hadde jeg vært deg så hadde jeg kastet medisinen i do, og om paracet ikke tar det verste (du må tåle å ha litt vondt) så bedt om resept på Paralgin Forte. 

image.thumb.png.dc7d6eea8799444a5442e4cbe9eb12a6.png

Anonymkode: d2f0b...755

Enig i at du bør be om Paralgin Forte om du trenger sterkere enn Paracet. Tramadol er livsfarlig medisin med tanke på avhengighet, og det synes det er ganske betenkelig at en lege har gitt deg denne mot isjias. 

MEN, IKKE kast de i do som du får forslag om her. Vi ønsker ikke opioider ut i naturen, lever inn på apoteket. 

Anonymkode: e1036...dfa

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket annet behandlingsopplegg har du fått, TS?

Anonymkode: d4420...97a

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er morfin i tramaldol. 

Anonymkode: 821cd...d69

Ikke i seg selv. Men det blir omdannet til morfin i kroppen.

AnonymBruker
Skrevet

Du må ut å gå i ulendt terreng. Tramadal gjør deg ikke frisk. Kom deg til en kiropraktor. Å kutt ut tablettene! 

Anonymkode: 6585c...501

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært forsiktig med å ta dem, men de dagene jeg ikke klarer å sette ned på foten pga smerter har jeg nesten ingen valg. Tåler at det er vondt, men jeg vil gjerne klare å gå. 

Slik situasjonen er nå vil ikke fysioterapeuten gjøre noe, siden jeg er så dårlig, noe legen er enig i. Det jeg har fått beskjed om å gjøre er å gå i ulendt terreng eller på annet mykt terreng. Ta smertestillende (helst Paracet og Ibux, men kan ta tramadol og), unngå å gjøre ting som er vondt, legge meg ned innimellom, unngå for mye sitting og ståing (det begrenser seg selv).

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...