AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #41 Del Skrevet 13. juni 2024 Må si mange stusset da ei i familien inviterte 6 av 8 søskenbarn, alle bor i samme by. Anonymkode: 1b3c9...669 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #42 Del Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 4.6.2024 den 21.33): Spørsmålet står i overskriften. Vi planlegger bryllup, og prøver å lage en gjesteliste. Som mange sikkert har erfart før oss, så er det ikke så enkelt. Kjæresten min er vant til at man kan invitere noen av søskenbarna, mens jeg er vant til at man inviterer alle eller ingen. For meg føles det som at man rangerer folk på en helt uhørt måte, mens for han er det mer sånn at det er idiotisk å invitere det søskenbarnet man snakka med for 15 år siden. Eller at det føles feil å ikke invitere søskenbarnet man har jevn kontakt med, fordi man ikke kan invitere 50 søskenbarn med partner. Vi blir nok enige, men hvordan tenker KG om saken? Anonymkode: a9ddc...826 Vi ba ca halvparten hver. Grunnen er rett og slett fordi våre søskenbarn er av to ulike generasjoner og det ble mest naturlig å be de vi har vokst opp med på rundt samme alder. Anonymkode: 6c6db...43f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #43 Del Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 4.6.2024 den 21.33): Spørsmålet står i overskriften. Vi planlegger bryllup, og prøver å lage en gjesteliste. Som mange sikkert har erfart før oss, så er det ikke så enkelt. Kjæresten min er vant til at man kan invitere noen av søskenbarna, mens jeg er vant til at man inviterer alle eller ingen. For meg føles det som at man rangerer folk på en helt uhørt måte, mens for han er det mer sånn at det er idiotisk å invitere det søskenbarnet man snakka med for 15 år siden. Eller at det føles feil å ikke invitere søskenbarnet man har jevn kontakt med, fordi man ikke kan invitere 50 søskenbarn med partner. Vi blir nok enige, men hvordan tenker KG om saken? Anonymkode: a9ddc...826 jeg tenker at det kommer an på forholdene i den enkelte familie, og at man fint kan ha ulike regler. Men i utgangspunktet er jeg enig med kjæresten din. Du sier at ulike regler blir som en rangering, men jeg tenker at det er en nødvendig prioritering som alle forstår. Og det er helt greitt å prioritere folk man har kontakt med over folk man ikke har kontakt med. Det er sårt å ikke bli invitert til en man har en god relasjon med, fordi de gifter seg med en person som tilfeldigvis har en stor familie. Vi mann og jeg har operert med ulike regler i alle våre familieselskaper, enten det er dåp eller konfirmasjon, og det er fordi jeg har en barnløs tante og en barnløs onkel som fungerer som reservebesteforeldre, og jeg har ingen søskenbarn. Min mann, derimot, har mange søskenbarn. Vi har kommet til at når familiene er ulike, så er det lov å ha en regel for den ene familien og en annen regel for den andre familien. I deres tilfeller tenker jeg at han må lov å invitere sine søskenbarn hvis det er naturlig for ham, uavhengig av hva du gjør med dine 50. Eksempel: Min onkel hadde ett søsken, og en niese (meg) og en nevø (min bror). Vi var fire med pappa. Vi hadde et nært forhold til vår eneste onkel. Han giftet seg med en kvinne som hadde fire søsken, og 10-12 nevøer og nieser. Med ektefeller ble det en gjeng på 20. De droppet alle nevøer og nieser, for hun hadde for mange. Dette er nå 30 år siden, men jeg, som hadde en relasjon til min onkel som gjorde at jeg forventet å bli invitert i hans bryllup, synes fremdeles det er litt sårt å bli ofret for en "likhetsregel". Anonymkode: 41e1c...628 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #44 Del Skrevet 15. juni 2024 Man inviterer de man vil, de man har et nært forhold til. Uansett hvem de er. Anonymkode: aeaab...f85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #45 Del Skrevet 16. juni 2024 For min del har jeg 4 fettere, 2 på min fars side av familien og 2 på min mors side. De to på farssiden har jeg ikke sett på over 20 år, har hatt kontakt med tanten og onkelen min kanskje 4-5 ganger i den perioden. De to på moren min sin side ser jeg 1-2 ganger i året. jeg hadde derfor invitert de to jeg har kontakt med og ikke de andre to. Tenker det er ok å gjøre forskjell om man faktisk ikke har kontakt. Anonymkode: 9835b...882 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #46 Del Skrevet 16. juni 2024 Jeg syntes ikke noe om å ekskludere familie. Det er ikke ofte man samler hele familien. Og det er faktisk hyggelig å møte de man ikke har sett på 10år. Hadde litt dilemma rundt dette selv. Pga stor familie på to sider og lite budsjett. Vi hadde bryllup der de måtte kjøpe drinker selv i baren. Så da ble det søsken og barn til middagen. Og onkler og tanter og søskenbarn til kake kaffe og fest. Noen rynket på nesa over at de ikke fikk gratis drikke. Men de fikn noe. Alternativet var å ikke be noen av de oga vi hadde ikke penger nok. Anonymkode: d27ff...096 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #47 Del Skrevet 17. juni 2024 Ja, jeg inviterte kun en kusine som jeg faktisk er venn med, og hennes kjernefamilie (foreldre og broren). Så hadde 2 av 13 søskenbarn i bryllupet. Inviterte ingen, familie eller andre, ut av plikt. Anonymkode: 19c52...5c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #48 Del Skrevet 17. juni 2024 Vi ba kun de søskenbarna vi hadde kontakt med. Så på min side ble 1 av 10 søskenbarn bedt, hos mannen 2 av 16 Anonymkode: e7c23...cb7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnnonymBruker4 Skrevet 18. juni 2024 #49 Del Skrevet 18. juni 2024 Jeg inviterte søskenbarna jeg hadde kontakt med, eller jeg ble invitert i bryllupet til tenker i hovedsak at det er deres dag og dere trenger ikke invitere noen du ikke vil ha der. Men om det vil skape årevis med dårlig stemning må man kanskje vurdere saken nærmere 😇 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 22. juni 2024 #50 Del Skrevet 22. juni 2024 Jeg tenker det kommer helt ann på relasjon. Jeg har søskenbarn jeg snakker med hver dag, og søskenbarn jeg ikke har snakket med på 10 år. Men som andre i tråden så burde man også se ann situasjonen. Det er leit å invitere 5 av 6 søskenbarn med mindre det er en særlig spesiell grunn til å ikke invitere sistemann. På samme måte er det mer naturlig å kun invitere de "nære" om man har en stor flokk med søskenbarn, og samtidig ganske kjipt å kun invitere enkelte om man har veldig få. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå