Gå til innhold

Skikk og bruk i bryllup: Kan man invitere noen, og ikke alle, søskenbarn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Inviter de du har lyst å ha i bryllupet. Er ikke barnebursdag.

Anonymkode: b521a...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hos oss er det vanlig å invitere alle tanter og onkler, men noen søskenbarn.

Dette handler om at de er våre foreldres søsken, en nær slektning, mens søskenbarn etterhvert blir veldig perifere, med mindre man i voksen alder har dyrket et vennskap. Mine tanter og onkler har jeg kontakt med på en familier måte, selv om noe selvfølgelig er ganske sjeldent. Mens mange søskenbarn har jeg ikke snakket med på år. 

Anonymkode: 8733c...c3e

I vårt tilfelle så er det like tett kontakt med søskenbarn fra begge sidene, og egentlig ikke så jevnlig kontakt med tanter og onkler, som sikkert er grunnen til at den ene fetteren vår ble ganske såret.

Anonymkode: 4751a...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker så lenge man ikke inviterer flertallet av de så går det bra. Er det feks 2 man har kontakt med av 10 så går det greit å bare invitere de 2. Inviterer man 7 av 10 hadde jeg ikke syntes det var innafor. 

Anonymkode: 67d74...c4a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi inviterte begge bare de søskenbarna som partneren har møtt, og som hver av oss har noe kontakt med. De som ikke ble invitert er veldig mye yngre og bor i helt andre deler av landet. For oss ville det rett og slett bli mest kunstig om de ble invitert. Litt rart å bli fornærmet over ikke å bli invitert i bryllup til noen man vitterlig ikke har kontakt med, mener jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt innafor å be noen søskenbarn, de man har en relasjon til og ønsker å be, og så droppe resten. 

Men pass på at dere dropper flere, og ikke bare et par stykker. Det virker dumt. 

I familien min så ber søskenbarn noen søskenbarn til bryllupet. Har selv blitt utelatt fra innbydelse til bryllup til et søskenbarn, og det var helt greit for min del. Faktisk glimrende. Hadde ikke så lyst til å dra uansett siden jeg knapt har kontakt med vedkommende, og jeg er 100% sikker på at jeg ikke hadde bedd søskenbarnet til mitt bryllup. Så penger og tid spart :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har over 30 søskenbarn så... Spørs hvor mange det er snakk om 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker det har veldig mye med antall søskenbarn å gjøre. Feks mannen har 5. Lite kontakt med alle 5. Hede vært veldig rart å da velge å kun invitere 2 av dem. Jeg derimot, har over 100. Der er det veldig naturlig å bare be 5😂

Anonymkode: 00e68...b5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.6.2024 den 9.28):

Tenker det har veldig mye med antall søskenbarn å gjøre. Feks mannen har 5. Lite kontakt med alle 5. Hede vært veldig rart å da velge å kun invitere 2 av dem. Jeg derimot, har over 100. Der er det veldig naturlig å bare be 5😂

Anonymkode: 00e68...b5f

Enig. Jeg har veldig få søskenbarn, min mann har mange. Jeg tenker jo at man inviterer alle eller ingen, men det har jeg vokst opp med fordi vi er så få. Vi er fem stk totalt, på mor og farsiden. Min mann har over 30 søskenbarn, så i den familien har de alltid invitert et par stk når det er noe. De inviterer typisk de som er nær i alder eller som de har god kontakt med, det er alle inneforstått med. 

I vårt bryllup inviterte vi alle mine søskenbarn og noen av hans søskenbarn. Fordi jeg er vant til at vi inviterer alle, han er vant til at noen inviteres

Anonymkode: 6ef41...d5b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vi har vært i bryllup hans brødre ikke har vært invitert i, noen bryllup har han og alle brødrene blitt invitert. I andre har en eller to av de andre brødrene vært, uten at vi har vært. 

Ingen har stusset på noen av invitasjonene, så det kommer jo an på hva familien er vant til. De fleste forstår at man ikke kan ha 60 ekstra gjester fordi alle skal få komme

Anonymkode: 6ef41...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.6.2024 den 21.33):

Spørsmålet står i overskriften. Vi planlegger bryllup, og prøver å lage en gjesteliste. Som mange sikkert har erfart før oss, så er det ikke så enkelt. 
Kjæresten min er vant til at man kan invitere noen av søskenbarna, mens jeg er vant til at man inviterer alle eller ingen. For meg føles det som at man rangerer folk på en helt uhørt måte, mens for han er det mer sånn at det er idiotisk å invitere det søskenbarnet man snakka med for 15 år siden. Eller at det føles feil å ikke invitere søskenbarnet man har jevn kontakt med, fordi man ikke kan invitere 50 søskenbarn med partner. 

Vi blir nok enige, men  hvordan tenker KG om saken?

 

Anonymkode: a9ddc...826

Søskenbarn er ikke noen man nødvendigvis har en sterk relasjon til, så jeg kan ikke forstå hvorfor man skal føle seg tvunget til å invitere søskenbarn bare fordi at de er søskenbarn. Hvis poenget er å begrense lengden på gjestelista, så forstår de fleste at de man ikke har en nær relasjon til er de første som ryker?

Anonymkode: d76c6...601

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.6.2024 den 21.33):

Spørsmålet står i overskriften. Vi planlegger bryllup, og prøver å lage en gjesteliste. Som mange sikkert har erfart før oss, så er det ikke så enkelt. 
Kjæresten min er vant til at man kan invitere noen av søskenbarna, mens jeg er vant til at man inviterer alle eller ingen. For meg føles det som at man rangerer folk på en helt uhørt måte, mens for han er det mer sånn at det er idiotisk å invitere det søskenbarnet man snakka med for 15 år siden. Eller at det føles feil å ikke invitere søskenbarnet man har jevn kontakt med, fordi man ikke kan invitere 50 søskenbarn med partner. 

Vi blir nok enige, men  hvordan tenker KG om saken?

 

Anonymkode: a9ddc...826

Uavhengig av om det er bryllup, eller jubileum så inviterer jeg de jeg føler jeg har sterkest bånd til. Folk gjør forskjellig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 30 søskenbarn og har aldri blitt invitert i bryllupet til noen av de - sikkert 15 av dem som har giftet seg. Temmelig sikker på at ingen andre søskenbarn ble invitert heller - mest fordi det er liten kontakt og man bor langt unna - dog hadde jeg ikke blitt det minste fornærmet om de som hadde mest kontakt hadde blitt invitert.

Anonymkode: 7cdcb...121

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle bortsett fra en blir kjipt, synes jeg(muligens med unntak for vold, ekstremfyll eller annen adferd som virkelig blir en risiko i bryllup)

2 av 8, 3 av 12, eller lignende, helt klart innenfor i min mening. Det blir jo lett til at man står noen mer nær enn andre, spesielt i store familier. 

Anonymkode: abc90...68e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I familien min har mange hatt en slags tommelfingerregel om å invitere enten alle søskenbarna eller under halvparten. Jeg har ca 10 søskenbarn selv. Skulle jeg giftet meg nå, ville jeg invitert to av dem fordi det er dem jeg har mye kontakt med. Jeg anser dem som nære venner. De øvrige har jeg mye mindre kontakt med. Hyggelige folk, for all del, men vi er ikke særlig nære.  

Anonymkode: 3d602...af2

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker man inviterer de man har kontakt med også kommer det litt an på, er det f.eks 5 søskenbarn så inviterer man ikke 4 og utelater den siste, men inviterer man 2 man har kontakt med og de 3 andre snakker man aldri med er det innafor. 

Anonymkode: d5173...688

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.6.2024 den 21.33):

Spørsmålet står i overskriften. Vi planlegger bryllup, og prøver å lage en gjesteliste. Som mange sikkert har erfart før oss, så er det ikke så enkelt. 
Kjæresten min er vant til at man kan invitere noen av søskenbarna, mens jeg er vant til at man inviterer alle eller ingen. For meg føles det som at man rangerer folk på en helt uhørt måte, mens for han er det mer sånn at det er idiotisk å invitere det søskenbarnet man snakka med for 15 år siden. Eller at det føles feil å ikke invitere søskenbarnet man har jevn kontakt med, fordi man ikke kan invitere 50 søskenbarn med partner. 

Vi blir nok enige, men  hvordan tenker KG om saken?

 

Anonymkode: a9ddc...826

Jeg inviterte 2 av 5 søskenbarn og det var fordi det var dem som var tilstede i mitt liv.

Anonymkode: 6b733...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 4.6.2024 den 21.33):

Spørsmålet står i overskriften. Vi planlegger bryllup, og prøver å lage en gjesteliste. Som mange sikkert har erfart før oss, så er det ikke så enkelt. 
Kjæresten min er vant til at man kan invitere noen av søskenbarna, mens jeg er vant til at man inviterer alle eller ingen. For meg føles det som at man rangerer folk på en helt uhørt måte, mens for han er det mer sånn at det er idiotisk å invitere det søskenbarnet man snakka med for 15 år siden. Eller at det føles feil å ikke invitere søskenbarnet man har jevn kontakt med, fordi man ikke kan invitere 50 søskenbarn med partner. 

Vi blir nok enige, men  hvordan tenker KG om saken?

 

Anonymkode: a9ddc...826

Foreldre, søsken, barn (hvis dem er gamle nok), forlovere... Ellers kan man gjøre som man vil så lenge man er snill og grei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.6.2024 den 21.33):

Spørsmålet står i overskriften. Vi planlegger bryllup, og prøver å lage en gjesteliste. Som mange sikkert har erfart før oss, så er det ikke så enkelt. 
Kjæresten min er vant til at man kan invitere noen av søskenbarna, mens jeg er vant til at man inviterer alle eller ingen. For meg føles det som at man rangerer folk på en helt uhørt måte, mens for han er det mer sånn at det er idiotisk å invitere det søskenbarnet man snakka med for 15 år siden. Eller at det føles feil å ikke invitere søskenbarnet man har jevn kontakt med, fordi man ikke kan invitere 50 søskenbarn med partner. 

Vi blir nok enige, men  hvordan tenker KG om saken?

 

Anonymkode: a9ddc...826

Syns det er dårlig gjort. Søskenbarnet mitt giftet seg og inviterte 2/3 i en søskenflokk, jeg var den som ikke ble invitert, og alle reagerte sterkt på dette.

(Tror ikke de tenkte seg om, men jeg er 10 år yngre, så tenker det har med aldersforskjellen å gjøre selv om vi alle er godt voksne - men skal sies at ektefellen er like gammel som meg, så..)

Anonymkode: 0e413...e6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har over 20 søskenbarn og mange av de er mye eldre enn meg og har aldri hatt kontakt med de. Inviterte kun de nærmeste.

Anonymkode: 10f68...f20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk gjør forskjellig der. Noen inviterer alle uansett, mens andre velger å invitere kun dem man har best kontakt med. Begge greier er helt greit😊

Anonymkode: fc5cf...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...