Gå til innhold

Skikk og bruk i bryllup: Kan man invitere noen, og ikke alle, søskenbarn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spørsmålet står i overskriften. Vi planlegger bryllup, og prøver å lage en gjesteliste. Som mange sikkert har erfart før oss, så er det ikke så enkelt. 
Kjæresten min er vant til at man kan invitere noen av søskenbarna, mens jeg er vant til at man inviterer alle eller ingen. For meg føles det som at man rangerer folk på en helt uhørt måte, mens for han er det mer sånn at det er idiotisk å invitere det søskenbarnet man snakka med for 15 år siden. Eller at det føles feil å ikke invitere søskenbarnet man har jevn kontakt med, fordi man ikke kan invitere 50 søskenbarn med partner. 

Vi blir nok enige, men  hvordan tenker KG om saken?

 

Anonymkode: a9ddc...826

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker i utgangspunktet alle eller ingen. Unntaket kan jo vær om det er noe du har veldig god kontakt med mens andre nesten ikke kontakt med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er helt greit å invitere dem man har et nært forhold til og ikke andre.

Anonymkode: f5b86...9a2

  • Liker 32
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er bedre at man inviterer noen få man har ekstra god kontakt med, enn at man inviterer nesten alle og utelukker et par stykker.

Selv hadde vi et lite bryllup og inviterte to søskenbarn med partnere.

Anonymkode: 06761...9c0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med mannen din. I bryllupet mitt som faktisk skulle feire kjærligheten mellom meg og min mann - inviterte vi de vi kjenner, som er glad i oss og vi har kontakt med. For oss ble det helt feil å invitere en masse folk vi snakker med hvert 5. år - og som egentlig ikke kjenner noen av oss - bare pga etikette. Vi inviterte de søskenbarna vi har regelmessig kontakt med :) ca halvparten av dem - på begge sider. Vet at noen i den eldre garde reagerte, men det bryr vi oss ikke om. Det var vår dag - fylt med de folka vi ville ha der 🥰 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi inviterer de vi har et nært forhold til, og som vi har mye med å gjøre. Har et par kusiner som er blant mine nærmeste venner, mens andre søskenbarn har jeg lite til ingen kontakt med. Føles helt unaturlig å invitere alle søskenbarna kun fordi det er viktig for meg å ha disse to i selskapet. Mannen min inviterer en fetter som også er en nær kompis. 

Anonymkode: 219bf...d86

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skikk og bruk burde være avlegs. Man inviterer de man ønsker og har relasjon til. Jeg har selv vært i flere brylluper som inngiftet tante der jeg aldri har hilst på den ene av brudeparet før. Synes synd på brudeparet dersom min plass egentlig skulle vært til noen andre nærmere i relasjon de ikke hadde plass til grunnet plikt. Vi oppmuntret yngste barnet vårt til å kun invitere foreldre, søsken og besteforeldre som en selvfølge og resten som et ønske. Noen tanter ble snurte, men de overlevde. 

Anonymkode: 4b8cd...97e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samråd med svigerfar droppet vi å be mannens søskenbarn på farssiden.  De er mange, de fleste hadde partner og barn, bodde i en annen landsdel.  Mannen hadde på det tidspunktet ikke snakket med dem siden deres felles besteforeldres begravelse for 10-12 år siden, og kun møtt dem knapt en håndfull ganger.  Jeg hadde aldri truffet dem.  (Vi har ikke møtt dem de 25 årene som har gått siden bryllupet heller).

Det var ikke sånn at vi absolutt ikke hadde plass, for ellers er familiene ganske små, og vi har få venner, men det hadde føltes litt kunstig med folk der vi overhodet ikke kjente noen av oss omtrent.

Anonymkode: 7cf85...80f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt syn er at man inviterer se man vil ha i bryllupet. Mange inviterer familie en nesten aldri et sammen med og unnlater venner fordi det blir for mange. Det er jo fullstendig tullete.

Så enig med mannen. Inviter de fetterne/kusinene dere ønsker å tilbringe tid sammen med i bryllupet og i fremtiden. For mange vil det si at de ikke inviterer noen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere inviterer venner. Om noen av søskenbarna er i vennekategorien, så kan de inviteres. Selvsagt, om 40 av 50 søskenbarnpar er i vennekategorien kan det slå litt uheldig ut, men du skjønner hva jeg mener. 

Anonymkode: f9446...d15

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er ok hvis det er snakk om under halvparten av en søskenbarnflokk. Hvis du derimot invitere 9 av 11 søskenbarn blir det "feil". 

(Merker at jeg tenker ganske likt rundt dette og barnebursdag i klassen 😂

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og kusina mi inviterte kun hverandre, ingen andre søskenbarn. Fordi vi er like gamle og har alltid hatt mye kontakt med hverandre. Så tenker det går fint om det er noen du har hatt et bedre forhold til enn andre. 

Anonymkode: 8968b...44f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra en familie hvor jeg som søskenbarn fra mors side, ikke ble invitert i mine søskenbarns bryllup, hvor de kun inviterte søskenbarn fra fars side. Jeg må innrømme at jeg har stusset over at de har valgt bort oss jevnaldrende søskenbarn, og heller har invitert eldre tanter og onkler, og jeg vet at et av våre andre søskenbarn ble ganske såret over at han ikke ble invitert. For meg har det ikke vært så ille at jeg ikke har blitt invitert, men jeg har jo hatt flere venninner som har reagert når de har hørt at min mor er i bryllup som jeg aldri ble invitert til. 

Anonymkode: 4751a...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både på min og mannens side er det mange søskenbarn, og på begge sider er vi vant til å invitere noen, men langt fra alle.

Ofte gjør nærhet i alder og geografi at et søskenbarnforhold går over i et vennskapsforhold. Men de fleste søskenbarn blir jo mer og mer perifere med alderen. 

Anonymkode: 8733c...c3e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg kommer fra en familie hvor jeg som søskenbarn fra mors side, ikke ble invitert i mine søskenbarns bryllup, hvor de kun inviterte søskenbarn fra fars side. Jeg må innrømme at jeg har stusset over at de har valgt bort oss jevnaldrende søskenbarn, og heller har invitert eldre tanter og onkler, og jeg vet at et av våre andre søskenbarn ble ganske såret over at han ikke ble invitert. For meg har det ikke vært så ille at jeg ikke har blitt invitert, men jeg har jo hatt flere venninner som har reagert når de har hørt at min mor er i bryllup som jeg aldri ble invitert til. 

Anonymkode: 4751a...f3d

Hos oss er det vanlig å invitere alle tanter og onkler, men noen søskenbarn.

Dette handler om at de er våre foreldres søsken, en nær slektning, mens søskenbarn etterhvert blir veldig perifere, med mindre man i voksen alder har dyrket et vennskap. Mine tanter og onkler har jeg kontakt med på en familier måte, selv om noe selvfølgelig er ganske sjeldent. Mens mange søskenbarn har jeg ikke snakket med på år. 

Anonymkode: 8733c...c3e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søskenbarn som jeg anser som noen av mine nærmeste venner, andre har jeg knapt hilst på. Selvsagt er det greit om jeg kun inviterer de som er vennene mine.

Anonymkode: 19f17...44b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis jeg skulle invitert alle mine søskenbarn, ville det blitt 19 stykker (+ ev. partnere). Galskap. 

Anonymkode: a9a0e...1ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en del år siden giftet mitt jevngamle søskenbarn seg. Vi hadde mye kontakt. Da det skulle inviteres til bryllup ble jeg og mine to søsken ikke invitert. 

Søskenbarna som hørte til morssiden ble invitert- en hel skokk. Oss tre på farssiden ble ikke invitert.

Det ble tatt for gitt at jeg hadde vært i bryllup, så jeg ble spurt om hvordan det hadde vært av naboer. 

Jeg var ikke veldig glad i slike selskaper da, heller, men syntes det var merkelig siden så mange andre søskenbarn var bedt. Min mor glemte det aldri. 

Man inviterer selvsagt dem man vil. De uinvitertes reaksjon kan være ulik. Noen lettet, andre fornærmet. 

Anonymkode: 73f75...d43

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For en del år siden giftet mitt jevngamle søskenbarn seg. Vi hadde mye kontakt. Da det skulle inviteres til bryllup ble jeg og mine to søsken ikke invitert. 

Søskenbarna som hørte til morssiden ble invitert- en hel skokk. Oss tre på farssiden ble ikke invitert.

Det ble tatt for gitt at jeg hadde vært i bryllup, så jeg ble spurt om hvordan det hadde vært av naboer. 

Jeg var ikke veldig glad i slike selskaper da, heller, men syntes det var merkelig siden så mange andre søskenbarn var bedt. Min mor glemte det aldri. 

Man inviterer selvsagt dem man vil. De uinvitertes reaksjon kan være ulik. Noen lettet, andre fornærmet. 

Anonymkode: 73f75...d43

Om dere er så nære ville jeg jo bare spurt, for dette var veldig merkelig, og da ville jeg gjerne visst årsaken. 

Anonymkode: 8733c...c3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er helt greit å invitere utvalgte søskenbarn, men hvis man inviterer typ 70%, bør de siste 30% også inviteres. 

Anonymkode: 00e68...b5f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...